قم فردا گزارش می‌دهد؛

افزایش صادرات غیر نفتی راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی/ امکان افزایش 20 درصدی صادرات استان در سال جاری

افزایش صادرات غیرنفتی یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند در شرایط کنونی کشور تأثیرگذار باشد و در این میان استان قم نیز می‌تواند در امر صادرات نقش بسزایی ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جمهوری اسلامی ایران این روزها شرایط خاصی را سپری می‌کند به‌طوری‌که تحریم‌های گسترده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران موجب شده که کشور درزمینهٔ تأمین ارز و فروش نفت با مشکلاتی روبرو شود.

در این میان اتخاذ برخی تصمیم‌های غلط از سوی دولت روحانی و قرار دادن تمامی تخم‌مرغ‌های خود در سبد سیاست خارجی و به‌خصوص خوش‌بینی به آمریکا موجب شد که این کشور نه‌تنها زیر تمامی تعهدات و قراردادهای بین‌المللی مانند برجام بزند بلکه به شیوه‌ای گسترده و شدیدتر از قبل تحریم‌هایی را علیه کشورمان وضع کرد.

در این میان تحریم فروش نفت که درواقع تأمین‌کننده‌ای اصلی بودجه کشور است موجب شده که کشور درزمینهٔ تأمین ارز با مشکلاتی روبرو شود.

هرچند که به اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی تحریم نفت می‌تواند زمینه را برای شکوفایی اقتصاد ملی و مقاومتی فراهم سازد اما باید برای مشکلات اخیر نیز راه‌حل‌هایی را یافت.

البته بااین‌وجود کشور برای تأمین نیازهای خود احتیاج به صادرات و ورود ارز به کشور دارد، به همین علت است که نگاه‌ها امروز بیش‌ازپیش به صادرات و فروش کالاهایی است که در لیست تحریم‌ها قرار ندارند.

صادرات غیرنفتی، محور عبور از دوران تحریم است

به گفته محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در شرایطی که فروش نفت ایران با مشکل مواجه شده، استفاده از ظرفیت صادرات غیرنفتی اهمیت خود را بیش از هرزمانی نشان می‌دهد. با ارتقای عملکرد کشور در این حوزه نه‌تنها ارز موردنیاز تأمین خواهد شد که حتی دغدغه‌های مهمی همچون رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری نیز نتیجه‌بخش می‌شود.

البته وی سیاست‌های اجرایی را مانعی در برابر تحقق این مهم می‌داند و می‌گوید: چه در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و افق ایران ۱۴۰۴ و چه در بخش‌های مختلف اقتصاد مقاومتی بارها بر لزوم توجه جدی بر صادرات غیرنفتی تأکید شده است اما بااین‌وجود به دلیل سیاست‌های اجرایی غلط و امتحان کردن شیوه‌هایی که در سال‌های قبل بارها غلط بودنشان اثبات‌شده، ایران نتوانسته از ظرفیت کامل خود در این حوزه استفاده کند.

ظرفیت‌های عظیم قم در صادرات

استان قم نیز در شرایط کنونی به‌عنوان یکی از استان‌هایی که در زمینه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در سال‌های اخیر به پیشرفت‌های خوبی همراه بود است می‌تواند درزمینهٔ صادرات حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

صنعت فرش دستبافت قم از گذشته‌های دور تاکنون توانسته درزمینهٔ صادرات حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و توانسته بازارهای بین‌المللی خوبی برای خود ایجاد کند.

علاوه بر این استان قم درزمینهٔ تولید کفش نیز توانسته خود را با استانداردهای بین‌المللی همراه کند به‌طوری‌که تولیدات کارخانه‌های قم در این زمینه به چندین کشور صادر می‌شود.

درزمینهٔ محصولات کشاورزی نیز استان قم در سال‌های اخیر با اصلاح کشت و استفاده از فنّاوری بهره‌وری مناسبی داشته باشد به‌طوری‌که محصولات کشاورزی استان نیز به توانسته به بازارهای منطقه‌ای راه پیدا کند که قطعاً تأثیر خودش را در ارزآوری به‌جای خواهد گذاشت.

برنامه‌ریزی برای افزایش 20 درصدی صادرات استان قم

سید مجتبی فرهادی قمی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در خصوص صادرات غیرنفتی استان می‌گوید: برنامه استان افزایش 20 درصدی صادرات است و امکان افزایش دو برابری صادرات قم به برخی از کشورها راداریم.

وی در ادامه می‌افزاید: قزاقستان دروازه‌ای برای حضور در بازار آسیای میانه و روسیه است و بازار آزاد بین این کشورها برقرار است، قزاقستان می‌تواند بستری برای افزایش صادرات ایران به کشورهای آسیای میانه و روسیه باشد.

فرهادی قمی تصریح می‌کند: باید رفت‌وآمدهای هیئت‌های تجاری را به عراق افزایش بدهیم، پاکستان و آذربایجان جزو بازارهای هدف صادراتی استان قم هستند، دومین خریدار خارجی کفش قم کشور پاکستان است و باید از مشترکات برای افزایش حجم صادرات قم به پاکستان استفاده کنیم.

حمایت دولت از صادرکنندگان

در این میان باید گفت برای رسیدن به‌تمامی اهداف مدنظر باید مسئولان ضمن تسهیل کردن زمینه صادرات حمایت‌های لازم را نیز از صادرکنندگان داشته باشند تا زمینه‌های شکوفایی اقتصاد داخلی را فراهم شود.

انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/10760
اخبار مرتبط

نظرات شما