مسئول دفتر آیت الله محقق کابلی در قم خبر داد:

برگزاری مراسم چهلم آیت الله محقق کابلی در قم/ آیت الله محمد باقر فاضلی جانشین آیت الله کابلی شده است

مسئول دفتر آیت الله محقق کابلی در قم با بیان این که مراسم چهلم آیت الله محقق کابلی در قم برگزار می‌شود، گفت: آیت الله محمد باقر فاضلی جانشین ، آیت الله محققی کابلی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام حسن جان احمدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در دفتر خبرگزاری رسا در قم با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله محقق کابلی، اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله محقق کابلی لقب رکن الاسلام را در دهه 40 از دست استاد خود آیت‌الله خوئی دریافت کردند.
وی ادامه داد: وی 18 سال در حوزه علمیه نجف، 7 سال در کابل و 35 سال نیز در قم درس خارج را تدریس کردند که در نوع خود بی‌نظیر است.

احمدی بابیان این‌که ایشان نقش مهمی در جهاد افغانستان داشتند. ابراز داشت: ایشان در سال 1351 وارد افغانستان شدند و سپس به پاکستان و بعدازآن به ایران مهاجرت کردند اما بااین‌حال همچنان هدایت دینی مسلمانان افغانستان را داشتند.

وی ادامه داد: علاوه بر این ایشان در پیروزی ملت افغانستان نقش مهمی ایفا کردند و درواقع بنیان‌گذار نماز جمعه در افغانستان بودند.

مسئول دفتر ارتباطات مردمی آیت‌الله محقق کابلی ابراز داشت: 21 مرکز دینی و حوزه‌ای علمیه در نقاط مختلف افغانستان توسط ایشان ایجادشده و کمترین حوزه‌ای علمیه‌ای در افغانستان وجود دارد که از سوی ایشان حمایت نشده باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این ایشان در 4 کشور ایران، عراق، افغانستان و پاکستان مجموعاً 13 دفتر دارد که به نیازهای دینی فقهی مؤمنین و مقلدین پاسخ می‌دهند.

احمدی افزود: دفاتر ایشان در ایران اسلامی به‌صورت گسترده به مهاجرین خدمات می‌دهند به‌طوری‌که خود دولت مرکزی افغانستان این میزان خدمات را در حد یک وزارتخانه عنوان می‌کند.

وی تأکید کرد: آیت‌الله محقق کابلی از سال 73 رهبری دینی مردم افغانستان را بر عهده داشتند و در برنامه‌های مختلف و حوادثی که رخ می‌داد بیانیه و پیام صادر می‌کردند.

مسئول دفتر ارتباطات مردمی آیت‌الله محقق کابلی بیان داشت: تمامی هیئت‌های افغانستانی که وارد ایران می‌شدند به دیدار ایشان می‌آمدند و از رهنمودهای ایشان بهره‌مند می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان عمل جراحی مقام معظم رهبری به نمایندگی از ایشان به دیدار رهبر انقلاب رفتیم ایشان در آن شرایط بازهم جویای حال آیت‌الله محقق کابلی شدند.

احمدی بابیان این‌که مراسم تشییع ایشان در تاریخ بی‌نظیر بود، گفت: مراسم باشکوهی که برای ایشان برگزار شد درواقع به‌گونه‌ای بود که گویی قم در سوگ ایشان می‌گریست که نشان از علاقه‌مندی مردم و به‌خصوص مهاجرین به ایشان داشت.

وی به برگزاری مراسم‌های مختلف در سایر کشورها اشاره کرد و ابراز داشت: در کشورهای مختلفی از قبیل سوئد، آمریکا انگلستان، امارت و ... برای ایشان مراسم‌های مختلفی دایر شد علاوه بر این در کاخ ریاست جمهوری افغانستان نیز برای ایشان برنامه‌ای برپا شد که نشان‌دهنده جایگاه والای ایشان در بین مردم و مسئولان افغانستان است.

مسئول دفتر ارتباطات مردمی آیت‌الله محقق کابلی بابیان این‌که همه این برنامه‌ها در راستای تقدیر از هدایت‌ها و خدمات علمی 50 ساله ایشان بود، تأکید کرد: از حضور مراجع عظام تقلید و علما در مراسمی که از سوی رهبر انقلاب در مسجد اعظم برگزار شد نیز تشکر می‌کنم علاوه بر این استانداری و نیروی انتظامی در شهر قم همکاری ویژه‌ای با ما داشتند که در همین‌جا به نوبه‌ای خودم از این عزیزان تشکر می‌کنم.

وی افزود: مراسم چهلم ایشان نیز روز پنج‌شنبه 27 تیرماه بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی آقای صادقی زاده نماینده آیت‌الله محقق کابلی در کشورهای اروپایی در مسجد اعظم برگزار خواهد شد.

مسئول دفتر ارتباطات مردمی آیت‌الله محقق کابلی در خصوص معرفی جانشین ایشان نیز ابراز داشت: در راستای ادامه پیدا کردن راه و مسیر این عالم مجاهد آیت‌الله شیخ محمدباقر فاضلی از شاگردان برجسته ایشان که پیش‌ازاین به‌عنوان مسئول دفتر استفتائات ایشان در قم بودند، به‌عنوان جانشین ایشان انتخاب شدند.

انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/10996
اخبار مرتبط

نظرات شما