کارشناس محیط‌زیست مطرح کرد:

احتمال تغذیه از پسماند آلوده علت مرگ دسته‌جمعی کلاغ‌ها در قم

کارشناس محیط‌زیست گفت: محتمل‌ترین دلیل مرگ دسته‌جمعی زاغی‌ها در قم می‌تواند براثر مصرف یک پسماند آلوده باشد به خاطر اینکه زاغی‌ها همه‌چیزخوار هستند و از طرفی مردارخوار هم هستند و ممکن است از یک لاشه آلوده تغذیه کرده باشند.

عباس جعفری کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگارقم فردا با اشاره به مرگ دسته جمعی کلاغ ها در چند روز اخیر، اظهار داشت: مرگ دسته جمعی زاغی ها روز سه شنبه 8 مرداد در بوستان غدیر قم رخ داد، نکته قابل توجه این است که بعد از انعکاس این حادثه مردم به این موضوع واکنش نشان دادند که این مسئله ارزشمند است و امید است این حساسیت در جهت ارتقاء سطح فکری و حساسیت‌های اجتماعی مردم در خصوص حفظ حیات وحش باشد.

وی بیان داشت: در خصوص مرگ دسته جمعی زاغی ها در قم تحلیل ها و گمانه زنی های زیادی در فضای مجازی و رسانه ها در حال انجام است باید گفت چنین حوادثی و مرگ دسته جمعی این پرندگان پیش از این نیز در برخی از شهرها گزارش شده است.

کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: نام این پرندگان زاغی است که در قم به آن عکه می گویند که از خانواده کلاغ ها است حساسیت اجتماعی که مردم و رسانه روی این مسئله می تواند به این علت باشد که خانواده کلاغ ها حیوانات باهوشی هستند و حتی آزمایش هایی روی هوش آن‌ها انجام شده که باعث حیرت دانشمندان شده است کلاغ حیوانی است که حتی تصویر خودش در آینه را هم تشخیص می دهد.

مرگ دسته‌جمعی کلاغ‌ها پیش‌ازاین نیز گزارش‌شده

وی تصریح کرد: کلاغ‌ها یک زندگی اجتماعی دارند سبک مرگ این زاغی ها در یک منطقه بوده و حتی در آن منطقه فقط در یک بخشی از بوستان غدیر رخ داده است محتمل ترین دلیل مرگ دسته جمعی زاغی ها می تواند براثر مصرف یک پسماند آلوده باشد به خاطر اینکه زاغی ها همه چیز خوار هستند و از طرفی مردارخوار هم هستند و ممکن است از یک لاشه آلوده تغذیه کرده باشند.

جعفری تأکید کرد: البته باید منتظر نتایج کالبد شکافی باشیم تا بتوان علت اصلی را بیان کرد پیش از این در مشهد هم مرگ دسته جمعی زاغی ها رخ داده بود که بعد از آزمایش های انجام شده اختلال در سیستم گوارشی گزارش شده است.

فعال محیط زیست گفت: گمانه زنی هایی در فضای مجازی و رسانه ها انجام می شود در یک خبرگزاری علت این موضوع این طور عنوان شده بود که زاغی یک آیینی دارند که اگر یکی از آن‌ها تلف شود بقیه زاغی ها شروع به عزاداری می کنند باید گفت علی رغم احترام به نظر مردم و خبرگزاری ها باید گفت این علت ها قابل قبول نیست.

وی گفت: البته موضوعات دیگری هم برای مرگ این زاغی ها مطرح شده است از جمله گرمای هوای قم که این علت هم منطقی و قابل قبول نیست زیرا این حادثه در بخشی از یک منطقه خاص رخ داده که اتفاقاً نسبت به بقیه مناطق قم هوای خنک تری دارد اگر این حادثه در چند نقطه گزارش شده بود می شد گرمای هوا را ملاک قرار داد.

جعفری اظهار داشت: گمانه زنی شیوع یک بیماری هم قابل قبول نیست زیرا این مسئله فراگیر نبوده و در دیگر نقاط قم گزارش نشده است در کل تغذیه آلوده با توجه به این که حوالی منطقه ای که حادثه رخ داده کشاورزی انجام می شود و از سموم استفاده می شود محتمل ترین علت حادثه است.

کارشناس محیط زیست گفت: مردم نسبت به حیات وحش و موجودات زنده و حیوانات حساس باشند و نسبت به پسماندها و دفع پسماندهای آلوده حساس باشند زیرا در نهایت احتمال زیاد دارد که مرگ دسته جمعی کلاغ ها به خاطر پسماندهای آلوده ای باشد که توسط انسان در آن محل ریخته شده باشد.

انتهای پیام/170
گالری عکس
http://qomefarda.ir/11565
اخبار مرتبط

نظرات شما