پیشرفت هایی که در سایه مقاومت صورت گرفت؛

غافلگیری کشورهای غربی از قدرت گیری ایران در صنعت موشکی و هوایی / مقاومت رمز موفقیت در صنعت نظامی

قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به‌اندازه بالا رفته است که به‌راحتی می‌تواند اهداف موردنظر را با موشک‌های نقطه زن و بالستیک خود منهدم کند موضوعی که کشورهای غربی را غافلگیر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  " در چنان شرایطی [اویل جنگ تحمیلی] که غم، دل‌ها را فراگرفته و رجزخوانی‌های عراق همهٔ دنیا را پرکرده بود، نیروهای ما از کمترین امکانات مادّی برخوردار نبودند. این‌که می‌گویم کمترین امکانات مادّی، یک حقیقت است. من فراموش نمی‌کنم، یکی از سرداران و فداکاران آن روز - که امروز بحمدالله در همین جلسه حضور دارند - به اتّفاق چند نفر در اهواز پیش ما آمدند و چند قبضه خمپاره‌انداز می‌خواستند تا بتوانند قدری در مناطقِ جلوتر ایستادگی و مبارزه کنند؛ اما کسی نبود به این‌ها این چند قبضه خمپاره‌انداز را بدهد! ما برای سیم‌خاردار و گلوله و آر. پی.جی مشکل داشتیم؛ تانک و نفربر و امثال این‌ها که به‌جای خود."

این روایت مستقیمی از جنگ و داشته‌های جمهوری اسلامی ایران در این جنگ 8 ساله است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی سال 81 خودشان به آن اشاره کردند، فردی که در آغاز جنگ نماینده مجلس بودند و در ادامه به سمت ریاست جمهوری رسیدند و خود ایشان از نزدیک در جریان کار قرار داشتند.

البته کمبودهای جمهوری اسلامی ایران تنها در یک بخش نبود چراکه در سایر بخش‌ها نیز با محدودیت‌های همراه بودیم که در این میان صنعت هوایی که امروز حرف اول را در این زمینه در منطقه می‌زنیم در آن زمان در بدترین شرایط قرار داشت.

به‌طوری‌که در همان آغاز جنگ فرماندهان نظامی با بررسی‌های که انجام داده بودند فهرستی از تجهیزات را از طریق آیت‌الله خامنه‌ای به دست امام خمینی (ره) می‌رسانند که در آن عنوان‌شده بود که این تجهیزات تنها جوابگوی یک ماه جنگ است.

از طرف دیگر رهبر انقلاب سال 80 در دیدار با جوانان و فرهنگیان در مصلّای رشت در خصوص کمبودهای تجهیزات کشورمان بیان داشتند: معجزه انقلاب اسلامی در دهه پنجاه، و معجزه جنگ هشت‌ساله در دهه شصت اتّفاق افتاد. اوایل جنگ، بعضی از برادرانِ عادت‌کرده به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سنّتیِ نظامی، می‌گفتند شما چه می‌گویید؟! در مقابل پنجاه تانک، پنجاه تانک لازم است. عراق وقتی پنجاه تانک به میدان می‌آورد، باید با پنجاه تانک با او مقابله کرد؛ ولی ما نداریم! راست هم می‌گفتند؛ نداشتیم. من خودم یک‌شب رفتم تعداد تانک‌های تیپی را که به‌طور سازمانی باید در حدود صدوبیست دستگاه تانک می‌داشت، شمردم؛ دیدم هفده تانک دارد! یک تیپ ارتشی در دُبّ حردان جلوِ نیروهای عراقی مستقرشده بود؛ اما به‌جای صدوبیست تانک، هفده دستگاه تانک داشت! می‌گفتند نمی‌شود؛ اما جوان ایرانی نشان داد که می‌شود. جوان بسیجی، جوان سرباز، جوان افسر - چه ارتشی و چه سپاهی - معجزه آفرید و نشان داد که می‌شود.

همان‌طوری که رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تأکیددارند رشادت و فداکاری جوانان این مرزوبوم موجب پیروزی در جنگی نابرابر شد و زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت کشور را فراهم ساخت.


پیشرفت غرورانگیز در صنعت نظامی و موشکی


جمهوری اسلامی ایران به جرت می‌توان گفت که یکی از کشورهایی است که به‌خوبی از گذشته و جنگ 8 ساله‌ای که تحمیل شد، درس گرفت.

درحالی‌که در طول جنگ تحمیلی هیچ‌کدام از کشورهای غربی از ایران حمایت نکردند و حتی تجهیزات نظامی نیز به کشور ندادند با اتمام جنگ و شروع دوران پس از جنگ، صنعت دفاعی و موشکی کشور روزبه‌روز پیشرفت کرد.

درواقع این پیشرفت را باید مرهون مقاومت و خوداتکایی سرداران رشیدی مانند شهید طهرانی مقدم دانست که صنعت موشکی کشور را دگرگون کردند.

اعتراف روزنامه اسرائیلی به قدرت ایران

در نیمه دوم سال 97 روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با استناد به آمار یک وب‌سایت رده‌بندی قدرت‌های نظامی اذعان کرد، نیروی نظامی رژیم اسرائیل از ایران عقب‌تر بوده و جمهوری اسلامی موفق شده است تا توان نظامی خود را در رتبه‌بندی جهانی ارتقا بدهد.

جروزالم پست روز دوشنبه در گزارشی با ارجاع به آمارهای ارائه‌شده توسط وب‌سایت "گلوبال فایرپاور" (GPF) اعلام کرد، قدرت نظامی رژیم صهیونیستی در مقایسه با دشمن اصلی خود یعنی ایران در رتبه‌بندی جهانی به‌شدت عقب‌افتاده است.

طبق اعلام این وب‌سایت، اسرائیل برای سومین سال پیاپی در این رتبه‌بندی نزول کرده است و نسبت به سال 2015 که رتبه یازدهم جهانی را داشت، پنج پله سقوط کرده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران موفق شده تا از رتبه بیستم در سال 2017 به رتبه 13 جهانی در سال 2018 ارتقا یابد.

تحولات اخیر منطقه و نمایان شدن قدرت هوایی ایران

در ماه‌های اخیر دو رویداد و اتفاق جنگی تمام نگاه‌ها را معطوف جمهوری اسلامی ایران و قدرت مخوف نظامی‌اش کرد.

نخستین اتفاق سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز خلیج‌فارس بود که 30 خردادماه امسال بعد از ورود به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

انهدام پهپاد آمریکایی آرکیو-۴ گلوبال هاوک توسط نیروی هوا و فضای سپاه به‌خوبی قدرت هوایی کشورمان را به رخ جهانیان کشید.

البته در روزهای اخیر و با حمله پهپادی دیگری که توسط متحد جمهوری اسلامی ایران در منطقه صورت گرفت نشان داد که قدرت مقاومت و هم‌پیمانان جمهوری اسلامی ایران در چه حدی است.

درواقع عبور از دستگاه‌های راداری پیشرفته آمریکایی و انجام عملیات در عمق خاک عربستان توسط ارتش انصارلله یمن بار دیگر چشم را به سمت ایران خیره کرد.

به‌هرحال قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به‌اندازه بالا رفته است که به‌راحتی می‌تواند اهداف موردنظر را با موشک‌های نقطه زن و بالستیک خود منهدم کند.

حال با نگاهی به گذشته و واقعیت‌های دوران جنگ به‌راحتی می‌توان مفهوم مقاومت و اتکای به درون را لمس کرد، در دورانی که کشور تنها چند ده جنگنده داشته و ازنظر تانک و ... در تنگنای شدید بوده امروز به‌جایی رسیده است که به‌راحتی پیچیده‌ترین پهپادهای غربی را زمین‌گیر کرده و علاوه بر این به‌راحتی می‌تواند هر آن چیزی را که اراده کند، بسازد.


انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/12235
اخبار مرتبط

نظرات شما