عادت آمریکا به تنها گذاشتن متحدان و دوستانش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، العربیه گزارش داد: آمریکا با تنها گذاشتن کُرد‌های سوریه در برابر عملیات ارتش ترکیه، در آینده به منظور پیدا کردن متحدی برای واشنگتن با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه در واشنگتن گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از هشدار درباره نابود کردن اقتصاد ترکیه در صورت عبور کردن آن از مرز‌ها برای عملیات نظامی در سوریه، لحن خود را تغییر داد و ترکیه را شریک تجاری مهم توصیف و نقش آن را در ناتو و برای نجات جان غیرنظامیان در ادلب تمجید کرد. ترامپ از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دعوت کرد تا سیزدهم ماه نوامبر با او در کاخ سفید دیدار کند. اما مخالفت‌ها با تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه یا بازآرایی این نیرو‌ها باعث ایجاد موج انتقادات شدید علیه او شد. سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام این تصمیم ترامپ را فاجعه‌بار توصیف کرد

عادت آمریکا به تنها گذاشتن متحدان و دوستانش

در ادامه این گزارش آمده است: پنتاگون به سرعت هر نوع حمایت آمریکا از عملیات نظامی ترکیه در سوریه را تکذیب کرد. جزئیات تماس تلفنی ترامپ و اردوغان فاش شد و دو طرف درباره ایجاد منطقه امن مورد نظر ترکیه و بازگرداندن حدود ۲ میلیون آواره سوری به این منطقه، گفت‌وگو کردند. دو طرف همچنین به موضوع جنگنده‌های اف-۳۵ و سامانه پدافند ضد موشکی اس-۴۰۰ روسیه هم پرداختند. کاخ سفید می‌گوید ترامپ از اردوغان تضمین گرفت که سربازان آمریکایی مستقر در سوریه، با هیچ خطری روبه‌رو نخواهند شد.

کاخ سفید روز دوشنبه پس از گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اعلام کرد ترکیه در آستانه عملیاتی نظامی در شمال سوریه است، اما واشنگتن در این عملیات مشارکت ندارد و از آن حمایت نخواهد کرد.

این بیانیه کاخ سفید به معنای چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای لشکرکشی به شمال سوریه و جنگ با نیرو‌های دموکراتیک این کشور به بهانه «مبارزه با تروریسم» است؛ نیرو‌هایی که زمانی تحت حمایت آمریکا بودند.

پس از آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد زمان خروج از جنگ مضحک و بی پایان در سوریه فرا رسیده است و تاکید کرد نیرو‌های نظامی خود را همزمان با تصمیم ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه از این کشور خارج می‌کند. اقدامی که با انتقادات گسترده در آمریکا روبه‌رو شد و حتی عده‌ای از حامیان سیاست‌های دونالد ترامپ از جمله «مارک دبوویتز» رئیس اندیشکده دفاع از دموکراسی او را متهم کردند به اینکه به متحدان کُرد واشنگتن در سوریه پشت کرده است.

عادت آمریکا به تنها گذاشتن متحدان و دوستانش

دبوویتز که از حامیان ترامپ است با انتشار پیامی در توئیتر به شدت از این اقدام ترامپ انتقاد کرد و نوشت: «کُرد‌ها بخاطر ما با داعش جنگیدند و قربانی دادند، ولی ترامپ آن‌ها را به اردوغان دیکتاتور فروخت. یک بار [قبلا قاسم] سلیمانی گفته بود که آمریکا همیشه دوستان خود را رها می‌کند؛ آمریکا نباید اجازه بدهد درستی سخن او به اثبات برسد.»

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن گفته است آمریکایی‌ها در یک شب حمایت خود را از کُرد‌ها در سوریه برداشتند و آن‌ها را رها کردند و این عاقبت تکیه به آمریکاست.

 همچنین نگرانی رژیم صهیونیستی از تحولات شمال سوریه به نوعی با ترس و دلهره محافل صهیونیستی همراه شده است تا جایی که برخی از این محافل هشدار داده‌اند تصمیم دونالد ترامپ برای عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از این منطقه و تنها گذاشتن کُرد‌ها در برابر ارتش ترکیه، اقدامی است که سود آن تنها برای ایران خواهد بود.

روزنامه یدیعوت آحارانوت در این باره نوشت: این تصمیم آمریکا خنجر از پشت به اسرائیل و هم‌پیمانان آمریکا در منطقه تلقی می‌شود، این تصمیم سبب شوکه شدن مقامات اسرائیلی شده است تا جایی که این حد از بی‌توجهی ترامپ به هم‌پیمانانش را غافلگیرکننده خوانده‌اند.

عادت آمریکا به تنها گذاشتن متحدان و دوستانش

«الون بن داوید» تحلیلگر سیاسی در فلسطین اشغالی، به تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «در نهاد‌های امنیتی اسرائیل شاهد نوعی ترس و وحشت هستیم زیرا این کار برای تمامی هم پیمانان آمریکا در منطقه، پیامی به شدت نامناسب به همراه دارد.»

«باراک رافید» دیگر تحلیلگر صهیونیست در این باره گفت: «در بُعد سیاسی و همچنین در محافل نظامی اسرائیل، شاهد نوعی غافلگیری در برابر تصمیم ترامپ هستیم، اسرائیل هیچ اطلاعی از این کار نداشت به همین منظور چنین اقدامی با توجه به تبعاتی که به دنبال دارد موجب نگرانی قابل توجهی در تل آویو شده است.»

رجب طیب اردوغان عصر روز گذشته آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه را با نام عملیات ”چشمه صلح“ اعلام کرد. جنگنده‌های ارتش ترکیه در نخستین اقدام مواضع نیرو‌های کُرد موسوم به سوریه دموکراتیک ”قسد“ را در شهر راس العین در حومه استان «الحسکه» سوریه بمباران کردند




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/12452
کلیدواژه: ارتش کرد سوریه
اخبار مرتبط

نظرات شما