هرگونه خدشه در شأن شورای نگهبان، تضعیف ساختار رسمی کشور است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت:‌ هرگونه خدشه در شأن و جایگاه شورای نگهبان، تضعیف ساختار رسمی کشور محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به این موضوع که رئیس جمهور حافظ قانون اساسی است، اظهار داشت:‌ براساس مفاد قانون اساسی، رئیس جمهور سوگند یاده کرده تا حفاظت و پاسداری از قانون اساسی را برعهده بگیرد. همچنین بیش از یک پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شورای نگهبان مربوط می شود.

وی ادامه داد:‌ وجود اصول متعدد و از نظر تعداد پرشمار قانون اساسی در خصوص شورای نگهبان، بیانگر نقش و جایگاهی است که شورای نگهبان در حفاظت از اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی ایران برعهده دارد.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد:‌ هرگونه خدشه در شأن و جایگاه شورای نگهبان یعنی تضعیف ساختار رسمی کشور به عنوان خون بهای شهیدان محسوب می شود.

وی بیان کرد:‌ رئیس جمهور به عنوان فردی که حقوقدان است می داند که وقتی یک اصل در قانون اساسی وارد می شود، یعنی موضوع دارای اهمیت بوده است، حال اگر اصول متعددی از قانون اساسی یک مبحث یا یک ساختار را مورد عنایت قرار دهد، این بیانگر اهمیت مضاعف آن نهاد یا ساختار است.

مقتدایی اظهار داشت:‌ مصوبات مجلس شورای اسلامی منوط به تأیید شورای نگهبان است. انتخاب خبرگان با همکاری شورای نگهبان انجام می شود. همچنین انتخابات  و همه پرسی های کشور براساس قانون اساسی با نظارت و پیگیری شورای نگهبان است و زمانی که همه این موارد را مورد توجه قرار دهیم، متوجه شأن و جایگاه این نهاد می شویم.

وی خاطرنشان کرد:‌ انتظار این است که بالاترین مقام اجرایی کشور نسبت به حفظ شأن وجایگاه نهادهای قانونی کشور مراقبت مضاعف و بیشتری داشته باشد.

نماینده مجلس نهم شورای اسلامی تصریح کرد:‌ آنچه که این روزها در مورد شورای نگهبان مطرح می شود، به نظر می رسد بیش از آنکه جنبه حقوقی داشته باشد، جنبه سیاسی و بهره بردای های سیاسی از افکار عمومی را مدنظر دارد. بر این اساس همه کسانی که در کشور علاقمند به تداوم جمهوریت در کشور و تداوم نگرش اسلام در سطوح مختلف کشور هستند، باید مراقبت کنند تا نهادهایی که حافظ رأی مردم هستند، مورد خطاب نا به جا قرار نگیرند.

وی بیان کرد:‌ هیچ نهاد دیگری در نظام جمهوری اسلامی به اندازه شورای نگهبان در قانون اساسی نقش و جایگاه تعیین کننده ای نگرفته است؛ این یک امر اتفاقی نیست بلکه به جهت تفاوت ماهوی که مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با نظام های دموکراتیک و مبتنی بر دموکراسی دارد، سبب شده است تا این جایگاه رفیع در اختیار شورای نگهبان قرار بگیرد.

نماینده ادوار مجلس یادآور شد:‌ شورای نگهبان از چنان جایگاه ویژه ای در نظا م اسلامی برخوردار است که هرگونه طرح موضوع در خصوص آن باید سنجیده و با دقت کامل انجام پذیرد، به خصوص اگر این طرح موضوع از سوی رئیس جمهور به عنوان شخص حقوقی دارای جایگاه  در نظام باشد.

مقتدایی اظهار داشت:‌ دلسوزان از رئیس جمهور می خواهند که در دوسال باقیمانده، سیاسی‌کاری نکنند، چون سیاسی‌کاری سبب می شود که شأن رئیس جمهور کاهش یابد و رئیس جمهور در همه سال های ریاست خود باید نسبت به ارتقای شأن رئیس جمهور که باید آن را به نفر بعد از خود تحویل دهد، مراقبت بیشتری داشته باشد.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/12537
اخبار مرتبط

نظرات شما