با پشتکار خانم قمی؛

باز شدن دروازه صادرات از دل کارگاهی کوچک در نیروگاه قم

تولیدات کارگاه ما در کشور پخش می‌شود و علاوه بر این به کشورهای عراق و افغانستان نیز صادر می‌شود که با استقبال آن‌ها نیز روبرو شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، می‌گوید در یک کارگاه کوچک در منطقه نیروگاه مشغول به کار است و توانسته تولیداتش را به کشورهای خارجی نیز صادر کند، باور این موضوع برایم سخت بود اما به‌هرحال برای انجام مصاحبه و بازدید از کارگاهش راهی آدرس سختی که برایمان ارسال کرد، شدیم.

درحالی‌که سؤال‌های مصاحبه را مرور می‌کردم به این موضوع نیز فکر می‌کردم که افزایش تولید داخل و در کنار آن روانه کردن این تولیدات به بازارهای خارجی تا چه اندازه می‌تواند در بهبود وضعیت فعلی کشور که درگیر جنگ اقتصادی مثمر ثمر باشد.

به‌هرحال با هر زحمتی بود توانسته‌ایم آدرس کارگاه خانم حیدر نژاد را پیدا کنیم قبلاً در تماس‌هایی که داشتم گفته بود که حجم بالای سفارش‌ها فضای کارگاه را کاملاً گرفته است اما زمانی که وارد کارگاه شدیم مشخص بود که جایی برای نشستن نیز وجود ندارد.

به‌هرحال موفقیت یک بانوی قمی در ایجاد کارگاهی با این حجم کار آن‌هم در مدت چند سال برایمان جالب‌توجه بود که در گفتگوی زیر خانم حیدر نژاد به عوامل این موفقیت اشاره‌کرده است.

*خودتان را معرفی می‌فرمایید؟

کبری حیدر نژاد هستم صاحب 3 فرزند و از سال 96 این کار را شروع کردم.

* در این کارگاه چه محصولاتی را تولید می‌کنید؟

در این کارگاه سرویس خواب نوزاد دوخته می‌شود به‌صورتی که پارچه را می‌خریم، همه کارها در این کارگاه انجام می‌شود، تقریباً ماهانه 500 سری کار در این کارگاه تولید می‌شود.

* چه تعداد اشتغال‌زایی دارید و سرمایه اولیه شما چقدر بوده است؟

4 نفر به‌صورت مستقیم در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند و علاوه براین افراد دیگری نیز به‌صورت غیرمستقیم با ما در ارتباط هستند.

کارم را با سرمایه اولیه‌ای در حدود 20 میلیون تومان شروع کردم که آن را هم به‌صورت وام از کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم دریافت کردم.

 

* بازار مصرف تولیدات شما در داخل کشور است یا صادرات هم دارید؟

تولیدات کارگاه ما در کشور پخش می‌شود و علاوه بر این به کشورهای عراق و افغانستان نیز صادر می‌شود که با استقبال آن‌ها نیز روبرو شده است.

* آیا نمونه‌های مشابه خارجی نیز در بازار کشور وجود دارد؟

 از تولیدات کشورهای خارجی به‌خصوص ترکیه محصولاتی وارد کشور می‌شود که در واقع دو برابر قیمت تولیدات داخلی است.

کیفیت پارچه تولیدات کشورهای خارجی کمی بهتر از داخلی است اما تولیدات ما نیز در برابر مشابه خارجی خوب و در حد مناسبی است.

نکته مهم دیگر این‌که در این کارگاه فقط از پارچه‌های تولید داخل استفاده می‌شود که می‌تواند به رونق تولید نیز کمک کند.

 

در همین کارگاه در 4 سطح کیفی تولیدات داریم که هر 4 سطح از کیفیت خوبی برخوردار است این را من به‌عنوان تولیدکننده نمی‌گویم چراکه بعد از 2 سال اجناس ما در بازار جای خودش را پیداکرده است.

* چه اتفاقی افتاد که وارد این حرفه شدید؟

کارخانه کار می‌کردم با توجه به افزایش سن امکان کار در کارخانه برایم میسر نبود به همین علت وارد این کار شدم.

در ابتدا هیچ شناختی از این کار نداشتم نزدیک به یک سال در یک کارگاه مشغول کار شدم تا توانستم برای خودم کارگاه ایجاد کنم.

* سرپرست خانواده نیز هستید؟

نزدیک به بیست سال است که سرپرست خانواده نیز هستم از همسرم جدا شدم و هم‌اکنون 2 دختر و یک پسردارم.

* چه توصیه‌ای برای افرادی دارید که می‌خواهند وارد این کار شوند؟

هر فردی که می‌خواهد وارد هر کاری بشود ابتدا باید ببیند که آیا توانایی و استعداد آن کار را دارد بعدازاین سنجش وارد کار شود تا خدای‌نکرده شکست نخورد.

من چون کارهای هنری و دستی را دوست داشتم در این کار موفق شدم.

 

* میزان درآمد شما در ماه چقدر است؟

با توجه به این‌که محل کارگاه اجاره‌ای است و باید مبلغی را ماهیانه برای اجازه کارگاه و همچنین هزینه‌های دیگر پرداخت کنم تقریباً سود ماهیانه‌ام کمتر می‌شود اما بااین‌وجود بالای سه میلیون درآمد ماهیانه دارم.

علاوه بر این به خاطر این کمبود منابع مالی تولیدات کارگاه به‌صورت مستقیم عرضه نمی‌شود و باواسطه به دست مردم می‌رسد اگر بتوانم ازلحاظ مالی کمک‌هایی را به‌صورت وام کم‌بهره بگیرم نه‌تنها کار را گسترش داده بلکه به‌صورت مستقیم خودم در بازار عرضه می‌کنم.

درواقع باید بگویم مشکلات و موانعی که در مسیرم قرار دارد همین کمبود منابع مالی است.

* سخن پایانی

همه در این کارگاه خانم هستند و با توکل بر خدا توانسته‌ایم در محیطی آرام و کاملاً صمیمانه تولیدات خوبی را به بازار عرضه کنیم و همچنین در رونق تولید و عمل به شعار سال هم موفق باشیم.

از همین‌جا از صمیم قلب از کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم تشکر می‌کنم که این امکان را برای من و امثال بنده به وجود آورده تا بتوانیم در مسیر تولید و اشتغال گام برداریم.

کار ما به نحوی است که خدا رو شکر سفارش برای چندین چند ماه دیگر نیز داریم.


انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/14081
اخبار مرتبط

نظرات شما