سطح کشت گیاهان دارویی قم به 150 هکتار رسید

مجری طرح الگوی کشت جهاد کشاورزی قم گفت: برای افزایش سطح کشت گل محمدی و گیاهان دارویی کارهای زیادی انجام شده و از 30 هکتار به 150 هکتار رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد حسین احمد پور  اظهار داشت: توسعه گیاهان دارویی از برنامه های تغییرالگوی کشت جهاد کشاورزی قم می باشد، و درصدد احداث 2 کارخانه فرآوری گیاهان دارویی نیز هستیم.
طرح تغییر الگوی کشت قم طبق دستورالعمل معاونت زراعت جهاد کشاورزی قم به صورت آزمون در دشت های ساوه و شریف آباد در حال اجرا است.
وی تغییر الگوی کشت را از دشوارترین طرح های کشاورزی و مزرعه داری است و تاکنون فقط چهار استان به شکل محدود و آزمایشگاهی آن را اجرا کردند.
وی با اشاره به تکمیل بیش از پنج هزار فرم اظهارنامه و 250 فرم پرسش نامه توسط بهره برداران و کارشناسان اضافه کرد: پس از انتخاب مجری طرح، پنج کمیته تخصصی ار جمله زراعت و باغبانی، دام، آب و خاک، ترویج، آموزش و تحقیقات تشکیل شد.
وی هدف از اجرای این طرح را کاهش مصرف آب به میزان 40 درصد، ذخیره کردن آب های زیرزمینی، افزایش درآمد کشاورزان، تامین علوفه، رفع مشکلات زیست محیطی و تثبیت اشتغال دانست و گفت: پس از بررسی این موارد و کسب داده ها و اطلاعات مورد نیاز از طریق مدل ریاضی، الگوی پیشنهادی متناسب با شرایطی اقلیمی قم بدست آمد.
احمدپور ، کینوا و چغندر علوفه ای را سازگارترین محصول ها با اقلیم گرم و خشک قم عنوان کرد و افزود: کشت چغندر علوفه ای از تابستان به پاییز انتقال یافته و این مساله کاهش 65 درصدی مصرف آب و افزایش تولید تا سطح 200 تن را به دنبال دارد.
کینوا یا خاویار گیاهی کینوا یک گیاه خوراکی کم کالری و مغذی است که بذر آن در آمریکای جنوبی تولید و از نظر تجاری و اقتصادی نیز دارای ارزش فراوانی می باشد.
وی اضافه کرد: تولید 600 هکتار چغندر علوفه ای در دستورکار قرار دارد که تا به حال 75 هکتار انجام شده است.
وی همچنین با اشاره به وجود 520 حلقه چاه آب در دو دشت مذکور گفت: مساحت اراضی کشاورزی دشت ساوه 17 هزار و 930هکتار و دشت شریف آباد 9 هزار و 790 هکتار شامل جو، یونجه، کل زا، ذرت، گندم، پنبه، پسته و انار است.
احمدپور گفت: درالگوی کشت جدید برخی محصول ها مانند کلزا، پنبه و انار‌ جمع آوری، و علاوه بر کینوا چغندر علوفه ای نیز جایگزین می شود.
وی سطح زیر کشت دشت ساوه را نیز 17 هزار و 893 هکتار دانست و افزود: با اجرای الگوی کشت، کشت دراین دشت به 13 هزار و 462هکتار کاهش پیدا می کند.
وی ادامه داد: با تغییر الگوی کشت مصرف آب این دشت از 225 میلیون مترمکعب به 150 میلیون متر مکعب می رسد.
احمدپور ،حجم مصرف آب در شریف آباد را نیز 87 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: این میزان با الگوی کشت تازه به 63 میلیون مترمکعب کاهش و بهره وری اقتصادی آب نیز از 62 ریال بر متر مکعب به 145‌ ریال بر متر مکعب خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: با روش جدید از سطح تولید گندم، جو، کل زا و پنبه کاسته و سطح کشت یونجه و پسته ثابت می ماند.


انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/15628
اخبار مرتبط

نظرات شما