آیت الله سبحانی:

آثار حوزوی باید پاسخگوی نیاز‌ها باشد/با هجمه‌ها علیه شیعه مقابله کنیم

آیت الله سبحانی با بیان اینکه گسترش شبهات سبب حرکت های جدی علمی در حوزه شده است، گفت: مقدمات چاپ آثار تراز و پاسخگوی نیازهای روز حوزه و جامعه فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید  امروز در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه که در سالن همایش های دارالشفا برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «ن والقلم و ما یسطرون» گفت: 39 قسم در قرآن کریم وجود دارد که غالب مفسران در مورد عظمت «مقسم به» بحث کرده اند و توجهی به جواب قسم، یعنی «مقسم علیه» نداشته اند.

وی با بیان اینکه بشریت تا کنون 17 تمدن را پشت سر گذاشته است، ادامه داد: اگر «قلم» نبود تمدنی هم وجود نداشت؛ به عبارت دیگر «قلم» است که تمدن را از نسلی به نسل بعدی منتقل می سازد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه نقص های موجود در زمینه توجه به جواب های قسم در قرآن کریم باید با پژوهش های امروزی حوزه جبران شود، عنوان کرد: مسلمانان در طول تاریخ به وسیله «قلم» و علم خدمات علمی بسیاری به بشریت ارائه کرده اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه علوم در سراسر دنیا ریشه در اسلام دارد، خاطرنشان کرد: برخی گمان می کنند علومی که هم اکنون در اختیار غرب است در گذشته نیز از آنها بوده است، در حالی که مسلمانان در یک بازه زمانی در همه آن علوم پیشگام بوده اند.

وی با اشاره به اینکه از قرن ششم کتب علمی جهان اسلام به روم منتقل شد، افزود: در 260 سال عصر ائمه معصومین(ع) حدود 10 هزار کتاب از سوی اصحابشان نوشته شده است و اگر این کتب نبود دوره دوم علوم تولید نمی شد؛ بنده در یک سفر تبلیغی که به یکی از ایالت های آمریکا داشتم به یکی از کتابخانه های آنجا رفتم و دیدم که کتاب تبیان شیخ طوسی در آن وجود دارد، این در حالی است که آیت الله حجت این کتاب را به سختی و به صورت رحلی جمع آوری کرد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه مقدمات چاپ آثار تراز و پاسخگوی نیازهای روز حوزه و جامعه فراهم شود، بیان کرد: تجلیل از نویسندگان حوزه یکی از ابتکارات مهم شورای مدیریت حوزه های علمیه است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه متأسفانه دشمنان در ادوار مختلف تاریخ آثار شیعه را از بین برده اند، گفت: امروز بسیاری از آثار مسلمانان در هند است و باید آنها را جمع آوری کنیم؛ برخی از پایان نامه های امروزی نیز جدید هستند و باید چاپ شود و باید سرمایه گذاری برای آنها صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: در فضای مجازی کتابی منتشر شده و قرآن را نقد کرده است؛ این کتاب بسیاری از «ان قلت ها» را از تفاسیر رازی و غیر رازی جمع آوری کرده و «قلت ها» را حذف کرده و این موضوع مایه گمراهی برخی جوانان شده است؛ ما باید حرکت کنیم و با هجمه های سنگین دشمن علیه مبانی و اعتقادات شیعه مقابله داشته باشیم.

حضرت آیت الله سبحانی گسترش شبهات از سوی دشمن سبب حرکت های جدی علمی در حوزه های علمیه شده است، یادآور شد: درست است که دشمن هجمه های سنگینی به مبانی و اعتقادات شیعه می کند، اما همه این ها سبب آن شده است که حوزه های علمیه حرکت های جدی علمی داشته باشند.

این مرجع تقلید در پایان به ابعاد شخصیت آیت الله خرازی اشاره کرد و بیان داشت: گفتار و تعلیم و رفتار آیت الله خرازی برای همه ما الگو است؛ ایشان با تأسیس مؤسسه در راه حق بسیاری از نیازهای جامعه را پاسخ می گوید و شبهات مسیحیت را جواب داده اند.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/15879
اخبار مرتبط

نظرات شما