یادداشت/ ۱۰ پیشنهاد به برادر انقلابی‌ علی نادری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محسن مقصودی مجری و تهیه‌کننده‌ تلویزیون طی یادداشتی به به بهانه انتصاب علی نادری به عنوان مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه نوشت: به نظرم جوانان انقلابی می‌توانند تعریف کلیشه‌ای و‌ بعضاً حال بهم زن از کار روابط عمومی دستگاه‌ها را تغییر دهند.

چند نکته در این خصوص به علی نادری عزیز و انقلابی:

۱. شما مدیر روابط عمومی دستگاه قضایی هستید نه مدیر روابط عمومی رئیس قوه؛ مراقب باشید به وسعت کار دستگاه قضایی و چالش‌ها و موفقیت‌های آن در تمام استانها و شهرستانها و بویژه مطالبات مردم از دستگاه قضایی در شهرستانها به درستی بپردازید و این وظیفه مهم را فدای نگاه کلیشه‌ای و‌ مجیزگویی صرف از رئیس دستگاه قضا نکنید. فکر می‌کنم این نگاه با رویکرد مردمی که از آقای رییسی می شناسم نیز همخوانی بیشتری داشته باشد.

۲. بیشتر از آنکه دغدغه دفاع از تصمیمات دستگاه قضا را داشته باشید، دغدغه تحقق عدالت و دفاع از حقوق و‌ مطالبات مردم را داشته باشید و اگر به این رسیدید که دستگاه قضایی در امری کوتاهی کرده، پیگیر احقاق حقوق و مطالبه مردم و تحقق عدالت باشید. این رویکرد به ارتقای دستگاه قضایی هم کمک می کند.

 ۳. بیشتر از اینکه با مدافعان و علاقه مندان دستگاه قضایی (که شکر خدا امروز کم هم نیستند) ارتباط بگیرید با منتقدان و بویژه نخبگانی که برای اصلاح دستگاه قضایی پیشنهادهای کاربردی دارند ارتباط بگیرید و سعی کنید حرف آن ها را به مسوولان قضایی برسانید و نتیجه را به مردم اطلاع دهید. 

۴. مدیران مختلف دستگاه قضایی را به برنامه های آزاد و چالشی و‌ زنده در رسانه ملی با حضور کارشناسان منتقد بیاورید و مطمئن باشید برآیند این انتقادها و گفتگو ها به نفع عدالت و دستگاه قضایی خواهد بود. 

۵. برای ارتقای دانش حقوقی مردم و آشنایی آنها با حقوق شان در دادگاه ها و‌ همچنین کمک به مطالبه حقوق عامه برنامه های جذاب رسانه ای تولید کنید. و مهمتر از آن با تشریح فضای جنگ رسانه ای دشمن برای مدیران و مسوولان قوه، استفاده از اساتید رسانه و با تدوین شیوه نامه هایی سواد رسانه ای مدیران قضایی و قضات در استانها و مرکز را افزایش دهید تا برخی اقدامات و موضع گیری های خام و ناپخته باعث سوء استفاده رسانه های بیگانه نگردد.

۶. پیش از این نیز به دوستانی در قوه پیشنهاد داده بودم، برنامه‌ای تلویزیونی برای باز کردن جزییات پرونده‌های مفاسد اقتصادی و مفاسد واگذاری‌های اصل ۴۴ و ... برای عموم مردم با حضور دادستان و قاضی ترتیب دهید تا گلوگاه‌های فسادخیز پرونده‌ها مشخص شود تا هم بتوان برای اصلاح ریشه‌ای آنها اقدام و پیشگیری کرد و هم احساس اجرای عدالت در مردم بیشتر شود.

۷. بهتر از من می دانید که در دستگاه های اداری بعضاً ظلم های کوچک و بزرگی به مردم بویژه محرومین و مستضعفین می‌شود و حقوق عامه از بین می رود، مردم نمی دانند ساز و کار حقوقی پیگری این مسائل کجاست.‌ با همکاری سایر بخش ها، سامانه ای بر خط ایجاد کنید تا مردم در استانها و شهرهای مختلف تخلفات و‌ تضییع حقوق خود و بیت المال را اطلاع دهند و مثلاً اگر بیش از هزار نفر امضا کردند، مطالبه شان پیگیری و پاسخ داده شود. 

۸. ممکن است عده ای خیزش عدالت‌خواهانه جوانان و تشکل‌های دانشجویی را مقابل و یا رقیب عدالت خواهی رسمی دستگاه قضایی بدانند، بعکس آنها، این روحیه و خیزش عمومی را که از برکات انقلاب اسلامی است، همانگونه که آقای رییسی به درستی تاکید کردند قدر بدانید و تقویت کنید. از افشا کنندگان مستدل و منصف پرونده های فساد حمایت کنید و حتی در هر استان ترجیحا از آنها به عنوان همکار و‌ خبرنگار دستگاه قضایی استفاده کنید.

۹. چقدر خوب می شود اگر قضات و‌ دادستان های شجاع در برخورد با مفاسد را به مردم معرفی کنید تا مردم قهرمان های مبارزه با فساد را بشناسند و از سوی دیگر قضات خائن و فاسد را نیز پس از اثبات جرم بدون ملاحظه به مردم معرفی کنید تا امید و اعتماد مردم به سلامت دستگاه قضایی افزایش یابد.

۱۰.‌ به نظرم روابط عمومی یک  دستگاه می‌تواند با حمایت رییس آن، تبدیل به موتور پیشران تحول ‌و‌ اصلاح آن دستگاه شود ‌و‌ با استفاده از مشارکت واقعی مردم و رسانه ها، مانند یک لوکوموتیو سایر اجزای دستگاه را به سمت اصلاح و ارتقاء بکشاند و هدایت کند. به کمتر از این شأن برای روابط عمومی قوه قضاییه رضایت ندهید. با همکاری رئیس و سایر بخش های قضایی برای ارزیابی و ارتقای عملکرد دستگاه قضایی شاخص های دقیق کمی تعیین کنید و برای تحقق وعده ها زمان مشخص و قابل ارزیابی به رسان ها بدهید .‌

مثلا  زمان اطاله دادرسی، ‌معرفی‌ و‌ کاهش گلوگاه های فساد، اصلاح قوانین فساد زا، ایجاد سامانه شفافیت رسیدگی به پرونده ها، دسترسی راحت و ارزان مردم به وکیل شایسته و... . بگذارید کارنامه عملکرد دستگاه قضا امکان ارزیابی کمی و کیفی در رسانه ها و بین مردم داشته باشد.
می دانم مسmولیت سنگینی است برادرم... امیدوارم موفق باشید.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/16073
اخبار مرتبط

نظرات شما