تاریخ شناسی و نکات مربوط به آن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اولین گاهشماری ها از سال های سال پیش برای نگه داشتن حساب روزها، ماه ها و سال ها ایجاد شده اند و تا امروز تغییرات فراوانی را پشت سر گذاشته اند. برخی از انواع آن ها به طور کل منسوخ شده اند و دیگر اسمی از آن ها جز در کتاب های تاریخی نیست اما  برخی دیگر اصلاح شده و با تغییرات جزئی و کلی به همان نام و یا نام دیگری همچنان استفاده می شوند.

می توان گفت ما ایرانیان با سه نوع گاهشماری مختلف سروکار داریم، هر چند که گاهشماری رسمی در کشور ما بر مبنای هجری خورشیدی است اما از آنجا که جهان امروز عمدتا با گاهشماری میلادی سروکار دارد در بسیاری مواقع ما برای انجام امورات خود نیازمند معادل کردن تاریخ از گاهشماری شمسی به میلادی و یا بالعکس می باشیم.

یک راه ساده برای انجام این تبدیل استفاده از سرویس های آنلاین است. از جمله این سرویس ها می توان به 8box.ir/time/convert اشاره کرد.

با استفاده از خدمات ارائه شده در لینک فوق به سادگی و بدون انجام محاسبات می توانید به سادگی تاریخ مد نظر خود را از گاهشماری های قمری ، میلادی و خورشیدی به یکدیگر تبدیل کنید.

در مواردی همچون تنظیم قراردادهای بین المللی ، پیگیری مناسبت ها و مراسم های جهانی و یا حتی سفر از ایران به نقطه دیگری از جهان نیازمند آنیم که تبدیل شمسی به میلادی  و یا عکس آن را انجام دهیم. حتی در ساده ترین موارد نظیر پر کردن یک فرم اینترنتی ممکن است این نیاز احساس شود.
بدون استفاده از چنین ابزارها یا سرویس هایی تبدیل یک تاریخ خاص یا یک بازه زمانی از میلادی به شمسی و یا بالعکس مستلزم انجام محاسبات و صرف زمان است.

اما این گاهشماری های مختلف از جمله همین دو نوع گاهشماری که نام آن ها رفت بر چه اساسی عمل می کنند؟ چه تفاوتی با هم دارند و دقت هر کدام به چه میزان است؟

زمان همچنان و به طور پیوسته در حال حرکت است و بدون اراده ما آدمیان درگذر است. با پیشرفت علم انسان ها توانستند در بسیاری از امور دخالت کرده و برآن تسلط یابند اما زمان غیرقابل دخالت و تسلط است، حتی خود مفهوم زمان مفهومی بس پیچیده است تا آنجا که فیزیک دانان و دانشمندان بسیاری در خصوص آن سخن گفته و فرضیات خود را ارائه داده اند.

انسان ها با ایجاد انواع و اقسام ساعت ها و تقویم ها از دیرباز تا کنون تنها کوشیده اند تا گذر زمان را به شماره درآورند تا آنچنان که در خطوط مقدماتی گفتیم حساب روزها ، ماه ها وسال ها را گم نکنند و تاریخ بشری را بتوانند ترسیم کنند.

البته در عصر باستان و در سال های دور اولین نیازها  به گاهشماری همزمان با آغاز عصر کشاورزی پیدا شد. مردم باستان برای زمان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی نیاز داشتند بدانند که چه هنگام باید دانه را کاشت و چه هنگام دانه سر از خاک در می آورد و این امر سرآغازی بر ایجاد گاهشماری های مختلف بود.

به طور کلی در گاهشماری های مختلف مبنای تعیین حساب ماه ها و  سال ها یا گردش زمین به دور خورشید ( گاه شماری خورشیدی) و یا گردش ماه به دور زمین (گاه شماری قمری) است. در گاه شماری خورشیدی- قمری نیز هر دوی این موارد با هم مورد استفاده قرار می گیرد.

چنان که می دانید و در سطور ابتدایی این متن گفته شد گاهشماری رسمی در کشور ما گاهشماری هجری خورشیدی است و حتی از نام آن کاملا پیداست که این گاهشماری بر مبنای چرخش زمین به دور خورشید است.

در علم نجوم مدت زمانی که طول می کشد تا خورشید دوبار متوالی از نقطه اعتدال بهاری عبور کند را یک سال خورشیدی می نامند. در گاهشماری ما ایرانیان یک سال از لحظه تحویلش تا لحظه تحویل در سال بعد، دقیقا منطبق بر این پدیده نجومی است . همین هماهنگی با پدیده های نجومی موجب گشته تا گاهشماری ما ایرانیان از چنین دقت بالایی برخوردار باشد.
درصد خطا در گاهشماری ایرانی یک روز در هر صد و ده هزار سال است. این مقدار برای گاه شماری میلادی یک روز در هر 3236  سال است.

با آنکه گاه شماری میلادی نیز همچون گاهشماری ما بر مبنای حرکت زمین به دور خورشید است اما چون  هماهنگ با پدیده های نجومی نیست، نسبت به تقویم هجری خورشیدی ، از دقت بسیار کمتری برخوردار است.

در این گاهشماری آغاز سال به صورت کاملا قرار دادی تعیین می گردد و این امر محاسبه سال های کبیسه را در این گاهشماری اندکی دشوار کرده است.
در گاهشماری که ما امروزه استفاده می کنیم پس از هر چهار سال و بسیار به ندرت پس از هر پنج سال، سالی کبیسه قرار می گیرد. در گاه شماری میلادی، سال اگر به چهار بخش پذیر باشد سال کبیسه است. در صورتی که سال با دو صفر ختم شود در این صورت کبیسه نیست مگر آنکه بر چهارصد هم بخش پذیر باشد.

انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/16283
اخبار مرتبط

نظرات شما