آدرس غلط دولت در معرفی قم به عنوان مرکز شیوع کرونا

با همه سیاسی‌کاری‌ها و اهمال‌های مسئولین در زمینه جلوگیری از ورود و شیوع کرونا به کشور، جهاد و فداکاری پزشکان قمی که جان مردم را بر هر حاشیه‌ای ارجح دانسته و ضمن دفاع از ارائه آمار خود، مردم را از ورود این ویروس به کشور آگاه کردند؛ هرگز فراموش نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سی‌ام بهمن ماه بود که تایید فوت دو بیمار بر اثر کرونا ویروس توسط پزشکان قمی، محافل خبری و فضای مجازی را در بهت فرو برد.

خبری که با توجه به دو روز مانده به انتخابات بودن آن، با واکنش‌های منفی زیادی از سوی گروههای مختلف سیاسی همراه بود. عناصر معاند و برخی ورشکستگان سیاسی با هدف کاهش شور انتخاباتی در این شیپور می‌دمیدند و در مقابل برخی دیگر نیز از اساس پخش خبر ورود کرونا ویروس به کشورمان را دستمایه مغرضین برای ترساندن مردم از حضور انتخابات تلقی می‌کردند.

این خط پس از انتخابات با هدف انتقام از وجهه‌ی مذهبی شهر قم با ساختن سلسله شایعاتی نظیر حضور طلاب قمی در دیگر شهرها، انتقال بیماران مبتلا به کرونا از قم به بندرعباس و... ادامه پیدا کرد و در پیگیری این تخریب‌ها، از هیچ تلاشی جهت تخطئه عقاید مذهبی مردم نیز دریغ نشد.

با همه این تفاسیر و سیاسی‌کاری‌ها، پزشکان قمی جان مردم را بر هر حاشیه‌ای ارجح دانسته و ضمن دفاع از ارائه آمار خود، مردم را به رعایت بیش از پیش اصول بهداشتی دعوت کردند.

اما آیا قم، آنطور که در رسانه‌ها اغراق شده و به آن پرداخته می‌شود؛ مقصر شیوع کرونا در کشور است!؟

چند ماهی است که کشور چین درگیر این ویروس شده و پیش از آن که این ویروس به ایران ورود پیدا کند؛ در چندین کشور شیوع پیدا کرده بود و حال نیز بیشتر کشورهای دنیا را به خود مشغول ساخته است.

این ویروس بیش از درصد کشندگی‌اش، سرعت شیوع آن است که او را خطرساز و قابل اهمیت کرده است. ویروسی که به راحتی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق لمس اشیا آلوده به ویروس، می‌تواند وارد مجراهای تنفسی شود و فرد را به اصطلاح بیمار کند.

به همین جهت بود که پیش از ورود ویروس کرونا به کشور، وزارت بهداشت مکررا اعلام کرده بود که مبتلا شدن هم‌وطنانمان و شیوع آن در ایران امری اجتناب ناپذیر است و رعایت بدیهیات اصول بهداشت فردی، مهمترین اصلی است که می‌تواند افراد را از خطر این ویروس ایمن سازد.

با توجه به ورود تجار، گردشگران، بازگشت دانشجویان و شهروندان ایرانی به کشور و ... طبیعی بود که این ویروس بخواهد با ایرانیان نیز وارد جنگ شود. لذا اگر دنبال مقصر باشیم؛ تقصیر اول متوجه دولت است که در درجه اول از بستن مرزهای زمینی و هوایی کشور و سنجش افراد مشکوک به کرونا تعلل کرده و زمینه را جهت گسترش شیوع این بیماری فراهم نکرده و در درجه دوم، امکانات تشخیص آنی بیماری و بستری افراد مشکوک به ویروس را تهیه نکرده است. مواردی شبیه به این، نظیر بی‌خیالی در قبال بستن مراکز عرضه قلیان، استخرها و حتی الکتریکی کردن و پرداخت اینترنتی عوارض بزرگراهها... مواردی که در نگاه اول شاید پیش پا افتاده به چشم آید اما خود می‌تواند کانونی برای اشاعه بیماری باشد.

از جانب دیگر اصرار به قرنطینه کردن شهر قم و تاکید دیگر استانها بر محدودیت سفر به استان قم، به نوعی آدرس غلط آقایان برای فرار از مسئولیتی است که به آنان سپره شده است. چرا که بیش از قم، پایتخت و حتی برخی دیگر از شهرها، آماری بیش‌تر و یا مشابه به آمار قم در زمینه مبتلایان به ویروس کرونا دارند.

دکتر محبی فوق تخصص جراحی نیز گفته است: "برای اولین بار در قم ویروس را شناسایی کردیم و به وزارت خبر دادیم و الا ویروس در شهرها بود اما کسی خبر نداشت
در اصل باید مدیون متخصصین شهر کریمه اهل بیت مسولین باشند".

روی هم رفته همان‌طور که مردم چین، از اولین پزشکی که نسخه 2019 ویروس کرونا را به جهانیان معرفی کرد؛ به عنوان قهرمان کشورشان مورد تقدیر قرار دادند؛ باید از پزشکان قمی نیز که در خصوص پیگیری علت فوت بیماران مشکوکی اصرار ورزیدند و دست آخر اثبات کردند که کرونا وارد کشور شده است؛ تقدیر ویژه بعمل آید. اگر اصرار این عزیزان نبود؛ معلوم نبود که این بیماری چه هنگام  تشخیص داه می‌شد و چه تعداد دیگر آلوده به این ویروس می‌شدند...



منبع:قمنا
انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/17133
اخبار مرتبط

نظرات شما