قم فردا گزارش می‌دهد؛

چرا میدان کشاوررز قم نشست کرد؟

بعد ازحادثه نشست بخشی از میدان کشاورز قم گمانه زنی های زیادی در خصوص علت حادثه در میان اهالی رسانه و مسئولان به وجود آمد برخی ها علت نشست زمین را به کارگاه ساخت مترو نسبت دادند و برخی ها ترکید لوله فاضلاب را علت حادثه دانستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ساعت ۰۱:۱۸ دقیقه بامداد دوشنبه 4 فروردین حادثه تلخ ریزش زمین در میدان کشاورز باعث مرگ اعضای یک خانواده شد.

به گفته کریمی روابط عمومی آتش نشانی قم با بیان اینکه دو خودرو در گودالی که به دلیل نشست زمین در این منطقه به وجود آمد، سقوط کردند که با تلاش نیروهای آتش نشان دو سرنشین خودرو اول نجات یافتند ولی متأسفانه سه سرنشین خودرو دوم پژو ۲۰۶ جان خود را از دست دادند.

همچنین مهدی فراهانی معاون فنی و عملیاتی اورژانس ۱۱۵ قم گفت: چهارم فروردین ۹۹ به دنبال تماس های مردمی مبنی بر نشست زمین  دو خودرو در آن سقوط نموده که سرنشینان یک خودرو در دم جان باختند و سرنشینان خودروی دیگر با حال عمومی نسبتاً مناسب به مرکز درمانی منتقل شدند، فوتی های این حادثه که همگی از سرنشینان یک خودرو بودند آقا حدوداً ۳۳ ساله ، خانم حدودا ۲۵ ساله و کودک حدودا ۶ ماهه در دم جان باختند.

علت فوت سه نفر از  شهروندان قمی در حادثه فرونشست خیابان در میدان کشاورز قم پس از بارندگی دو شب پیش، سقوط خودرو به داخل گودال ۷ متری و سپس شکستگی لوله آب و فاضلاب بوده که در نهایت موجب غرق شدن آنان می‌شود اعلام شد.

بعد از این حادثه گمانه زنی های زیادی در خصوص علت حادثه در میان اهالی رسانه و مسئولان به وجود آمد برخی ها علت نشست زمین را به کارگاه ساخت مترو نسبت دادند اما سید صدرا قاسمی معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم گفت: در بازدید از ایستگاه مترو میدان کشاورز مشخص شد که هیچ‌گونه تخریب، نشست و نشتی در سازه‌های مترو رخ نداده است و در محل فرونشست، ترکیدگی لوله 110 آب شیرین، فاضلاب 600 و 300 قابل مشاهده است.

محل حادثه 7 متر با کارگاه مترو فاصله دارد

معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم با اذعان به اینکه کلیه سازه‌های مترو به صورت دائمی کار شده و لاینینگ آن‌ها هم انجام شده و آخرین مراحل عمرانی به بیش از دو ماه گذشته برمی‌گردد گفت: نشست زمین در نزدیکی میدان و دوربرگردان بلوار کشاورز شمالی رخ داده که بیش از هفت متر با سازه‌های مترو فاصله دارد.

قاسمی خاطرنشان کرد: کارشناسان رسمی دادگستری به زودی از محل حادثه بازدید کرده و دلیل اصلی آن اعلام خواهد شد، پس امیدواریم که هیچ‌کس پیش از اعلام رسمی دلائل حادثه پیش‌داوری نکرده و اقدام به فضاسازی رسانه‌ای و توجیه مسائل نکند.

در همین رابطه، حسن بختیاری نائب رئیس شورای شهر قم گفته، اکنون صحبت از مقصر شاید پیش‌داوری باشد و باید بررسی‌های بیشتر صورت گیرد.

بعد از این موضع گیری معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم، مجتبی وزین افضل معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه شبکه فاضلاب شهر صرفاً جهت جمع‌آوری فاضلاب خانگی طراحی شده است، یادآور شد: جمع‌آوری آب‌های سطحی از وظایف شرکت آب و فاضلاب نیست و نباید روان آب‌های سطحی از جمله آب باران به شبکه فاضلاب هدایت شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به پس‌زدگی فاضلاب در برخی از مناطق شهر در هنگام بارندگی‌های طولانی و شدید خاطرنشان کرد: علت اصلی آن هدایت آب‌های سطحی به منهول‌های فاضلاب به منظور کاهش آب گرفتگی معابر است.

همچنین معاون آبفای قم می‌گوید در این حادثه ابتدا نشست زمین رخ داده و سپس یک لوله فاضلاب و یک لوله آب شیرین دچارترکیدگی شده است.

عباس حلوایی زاده با اشاره به وقوع حادثه نشست زمین در میدان کشاورز اظهار داشت: این حادثه بامداد امروز به علت بارش های شدید اتفاق افتاده است و متاسفانه منجر به سقوط دو خودرو و فوت سه نفر شده است.

او با انتقاد از گمانه زنی ها درباره علت نشست زمین در میدان کشاورز گفت: این نشست ربطی به تونل مترو ندارد و در حال بررسی علت وقوع حادثه هستیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: آنچه از قرائن حادثه برداشت می شود پوسیدگی لوله‌های آب و ترکیدگی آن سبب وقوع حادثه شده است.

او با بیان اینکه تونل مترو با استانداردهای بین‌المللی ساخته‌شده و دارای استحکام بالایی است، ابراز کرد: تونل مترو طوری طراحی‌شده که خدای‌ناکرده تا وقوع ۹ ریشتر زلزله هم مقاوم است.

با این اختلاف نظر و عقیده بین مسئولان نهادهای مختلف در قم باید منتظر نظر کارشناسان رسمی دادگستری باشیم اما علت این حادثه هر چه که هست باید زنگ خطری برای مسئولان استان قم باشد تا دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.



انتهای پیام/170
گالری عکس
http://qomefarda.ir/17666
اخبار مرتبط

نظرات شما