ارزش جهانی «روحیه جهادی»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رشید جعفرپور مدرس دانشگاه یادداشتی با عنوان «روحیه جهادی ارزش جهانی شدن دارد» نوشت. 

متن کامل به شرح ذیل است: 

پدیده جهانی شدن که از واژه Globalization برگردانده شده، عبارت است از فرایند کنش متقابل و یکپارچگی مردم، شرکت‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان. ر ابرتسون جهانی شدن را مفهومی می‌داند که محصول فشرده شدن جهان و تشدید آگاهی جهانی است و فرایندی است که وابستگی متقابل افزایش آگاهی مردم از کیفیت جهان به عنوان یک کلیت یکپارچه در قرن بیست و یکم را به همراه داشته‌است.

شاید تا مدت ها قبل، صاحبنظران تفاوتی میان دو مفهوم جهانی شدن و جهانی سازی قائل نبودند، اما می دانیم که جهانی شدن فرایندی است گریز ناپذیر که شکل تکامل یافته پیشرفت های بشری در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و جهانی سازی پروژه ای است که مشخصا در راستای تامین منافع و مسلط کردن ارزش های مورد نظر قدرت برتر در عرصه جهانی و سایر دولت ها و ملت ها است.

بسیاری از روشنفکران و تحلیل گران، پدیده جهانی شدن را بیشتر با توجه به بعد فرهنگی و اثرات اجتماعی آن مورد توجه قرار داده‌اند. از بعد فرهنگی، جهانی شدن بیشتر ناظر بر فشردگی زمان و مکان و پیدایش شرایط جدید برای جامعه جهانی و جهانی شدن فرهنگ است. این بعد از جهانی شدن بر اقتصاد و سیاست تفوق دارد. از پیامدهای جهانی شدن یا جهانی سازی تعاملات گسترده و سریع بین ملت هاست. این تعاملات می تواند تعاملات فرهنگی و سیاسی باشد تا تعاملات فیزیکی در زمینه رفت و آمد انسانها به کشورها و مناطق مختلف. در چنین شرایطی احتمال اینکه هر پدیده ای بتواند "جهانی" شده و یا "جهانی سازی" شده، خیلی محتمل است.

ویروس کرونا یکی از مسافران ناخوانده ای است که خیلی سریع بر ارابه جهانی شدن و یا جهانی سازی سوار شده و در کمتر از چند ماه تمام مرزهای جغرافیایی که بر اساس نظریه دولت- ملت ایجاد شده، را طی نموده و علاوه بر مرزهای جغرافیایی، مرزهای جسمی انسانها را هم درنوردیده و در ریه های انسانها جا خوش کرده و اثرات منحوس خود را بر همه عرصه های زندگی انسان گذاشته است.

فارغ از اینکه این پدیده جهانی شده یا جهانی سازی شده باشد، در هر صورت اثرات آن گریبانگیر همه مردم جهان شده و به تعبیری مهمان نامبارک زندگی همه کشورها شده است؛ گردشگر منحوسی که توانسته علیرغم نامرئی بودن، اثرات مرئی و ملموسی بر حیات فردی و اجتماعی تمام مردم دنیا گذاشته و مناسبات عادی زندگی اجتماعی را مختل نموده است.

اثرات نحس این ویروس، از نقطه ای از عالم به همه جهان منتقل شده و به تعبیری، براساس یک پروسه، "جهانی" شده  و یا بر اساس یک پروژه، "جهانی سازی شده" است. چه این روند، "جهانی" شده و یا "جهانی سازی" شده، باشد در شرایط حاضر به صورت یک بلای جهانی، گریبانگیر همه کشورها شده و نظامات عالم را به هم ریخته است. در پس جهانی شده این پدیده، مسایل مختلف دیگری هم در دنیا منتشر شده؛ در واقع، روی دیگر مدرنیته هم تا حدود زیادی جهانی و آشکار شده است.

چهره تصویرسازی شده مدرنیته که در آن همه چیز عادلانه، عقلانی، بشردوستانه، مساوات طلبانه، خیرخواهانه و صدها صفت انسانی خوب بود، را تا حدود زیادی به چالش کشیده و در لابلای درزهای رسانه ای، خبرهایی از روی نامیمون و زشت مدرنیته به مشام دنیا رسیده است؛ خبرهایی که تا قبل از کرونا توسط خیلی ها انکار می شد؛ تشدید تحریم‌های دارویی علیه ملت ها، هجوم گسترده مردم به فروشگاههای عمومی، دزدی رسمی محموله های ماسک و ملزومات بهداشتی، پیشنهاد آزمایش داروهای آزمایشگاهی بر روی سیاهپوستان آفریقایی، تجمع کادر بیمارستانی اروپایی و آمریکایی به خاطر عدم تامین ملزومات بهداشتی، نحوه برخورد نامناسب با سالمندان و دهها مورد دیگر از این دست رفتارها؛ خبرهای ناخوشایندی که چالش جدی برای مدرنیته به بار خواهد آورد.

اما این سوی عالم هم پیام های متعددی برای جهانی شدن دارد:

اینکه به اذن ولی فقیه، به پزشکان و کادر درمانی که در عرصه مقابله با بیماری کرونا جان خود را فدا می کنند، واژه مقدس "شهید" مدافع سلامت اطلاق شود.

اینکه حرم ها، اماکن مقدسه و حسینیه ها تبدیل به کارگاه دوخت ماسک بهداشتی شوند.

اینکه دهها میلیون نیروی بسیجی به طور داوطلبانه در مساجد و پایگاههای محلات، قرارگاههای جهادی تشکیل داده و به طور شبانه روز در خدمت به مردم برای مقابله با کرونا آماده باشند.

اینکه یک پزشک متخصص در بیمارستان بقیه الله تهران بیش از 45 روز به خانه خودش نرود و شبانه روز در خدمت بیماران قرار گیرد.

اینکه طلبه جهادی علیرغم اینکه همسر و فرزند خود را در بیمارستان از دست می دهد، همچنان به خدمت در بیمارستان مشغول شود.

اینکه خانم دکتری، علیرغم اینکه خودش زیر سرم تحت مداواست، آنقدر بیماران را درمان کند که به فیض شهادت نائل شود.

اینکه انسان های خیری، میلیون ها ماسک را بین مردم رایگان توزیع می کنند.

اینکه یک پزشک متخصص، کلیه درآمد دوران خدمت خود را در راه مبارزه با کرونا یکجا هدیه نماید.

اینکه صاحبان پاساژهایی، کرایه چند صد میلیونی خود را به مغازه داران ببخشند.

اینکه هزاران پزشک، پرستار و کادر درمانی با روحیه جهادی چندین ماه شبانه روز در خدمت به بیماران جانفشانی می کنند.

و دهها مورد دیگر از "روحیه جهادی ایرانیان" که ارزش جهانی شدن  و جهانی سازی دارند




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/18166
اخبار مرتبط

نظرات شما