ناشران دینی در آستانه ورشکستی

«حمید خرمی» رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم گفت: طی جلساتی که با اداره کل ارشاد استان داشتیم،‌ میزان خسارت ناشران و کتابفروشان استان را برآورد کردیم‌ و درخواست رسیدگی داشتیم،‌ اما هنوز خبری از این رسیدگی‌ها نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حمید خرمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم  با اشاره به وضعیت نامناسب ناشران کتب مذهبی در ماه‌های اخیر گفت:‌ همه اقشار جامعه از دوران کرونا ضرر و زیان‌های اقتصادی بسیاری دیدند،‌ در این میان سهم حوزه فرهنگ و چاپ و نشر نیز بالا بوده است.

وی ادامه داد:‌ در این دوران جهت‌دهی توجه مردم به سمت مواردی پیش رفته که تا پیش از آن شاید جایی در سبد کالا نداشت،‌ از همین رو بسیاری از امور فرهنگی و حتی می‌توان گفت‌، تمام کالاهای فرهنگی از سبد کالای خانوار خارج شده‌است.

خرمی با اشاره به افزایش قیمت کلیه اجناس مصرفی گفت: طبیعتاً کتاب نیز با افزایش قیمت مواجه شده است و مردم کمتر سمت کتاب خواهند آمد،‌ این امر موجب شده تا ناشران در کشور نسبت به سال‌های اخیر باز هم ضعیف‌تر شوند.

وی از خسارات گسترده در حوزه نشر خبر داد و گفت:‌ طی جلساتی که با اداره کل ارشاد استان داشتیم،‌ میزان خسارت ناشران و کتابفروشان استان را برآورد کردیم‌ و درخواست رسیدگی داشتیم،‌ اما هنوز خبری از این رسیدگی‌ها نیست.

خرمی با بیان این مطلب که مخالف پرداخت وام بلاعوض به ناشران است،‌ گفت:‌ با توجه به اینکه بانک صادرات بانک عامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است،‌ پیشنهاد من این است که وزارت ارشاد با همکاری بانک عامل نمایشگاه کتاب‌، اقدام به تسهیلات قرض‌الحسنه برای ناشران کند،‌ برای نمونه هر ناشری بتواند وام قرض‌الحسنه دریافت کند که پرداخت سود آن نیز بین ناشر و وزارت ارشاد تقسیم شده باشد. 

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم ادامه داد: اگر غیر از این باشد، وضعیت نشر بدتر خواهد شد،‌ مخصوصاً ناشران مذهبی در فشار بیشتری هستند، چرا که فروششان چند سالی است که با افت شدید روبرو بوده و اکنون نیز رسیدگی نشود،‌ با حجم عظیمی از ورشکستگی‌ و تعطیلی در بخش ناشران دینی روبرو خواهیم شد.

وی در پاسخ به اینکه برآورد میزان خسارات حوزه نشر به قم چقدر بوده است،‌ گفت:‌ ناشران استان به زور از ابتدای سال تاکنون 10 درصد فروش داشته‌اند،‌ آن 10 درصد هم فروش به صورت مجازی بوده است. خیابان‌ها شلوغ شده اما کتابفروشی‌ها خلوت است.

خرمی در پاسخ به اینکه زیرساخت فروش الکترونیک در میان ناشران دینی چه اندازه مهیا است،‌ گفت:‌ ناشران اندکی از این زیرساخت بهره‌مند هستند،‌ اما مراکز پخش روی کتاب‌های ناشران کار می‌کنند و فروش الکترونیک هم از مراکز پخش بوده است.کما اینکه فروش الکترونیک چندان روی کتاب مذهبی و دینی جواب نمی‌دهد‌، کلا خرید کتاب مذهبی به دشواری انجام می‌شود. 




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/19107
اخبار مرتبط

نظرات شما