پژوهشگر مطالعات خانواده در دانشگاه برن سوئیس:

فردگرایی و فرد محوری تهدیدی جدی برای خانواده‌های امروزی است/ مشکلات اقتصادی باعث کاهش آمار ازدواج‌ در کشور شده است

پژوهشگر مطالعات خانواده در دانشگاه برن سوئیس گفت: فردگرایی و فرد محوری تهدیدی جدی برای خانواده‌های امروزی است که باید با آن مقابله شود.

دکتر سید محمدحسین چاوشیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،با اشاره به عوامل کاهش فرزند آوری در جامعه ایران اظهار داشت: در ابتدا باید به سراغ مسئله مهمی به نام ازدواج برویم که در طی سال اخیر با کاهش شدید ازدواج و وقتی ازدواج درصد بالایی را ندارد فرزند آوری هم کاهش می‌یابد.
وی تصریح کرد: خیلی از افراد تمایلی برای ازدواج ندارند و مسئله دوطرفه است یعنی دخترها و پسرها تمایلی به ازدواج ندارند و به دلایل مختلف ازدواج صورت نمی‌گیرد نباید توقع داشته باشیم که فرزند آوری ما در وضعیت مطلوب باشد علیرغم اینکه رهبر معظم انقلاب در چندین مرحله و در چندین نوبت سخنرانی داشته و تأکید بر فرزند آوری داشتند.
چاوشیان افزود: متأسفانه ما درعین‌حالی که در دهه ۶۰ و اوج فرزند آوری را شاهد بودیم والان اگر کشورمان جمعیت ۸۰ میلیونی دارد مدیون آن دوران است که فرزند آوری از نرخ مطلوبی برخوردار بود.

وی خاطرنشان کرد: در اواسط دهه 70 به این‌طرف سیاست‌ها به سمت فرزند کمتر پیش رفت و در دو دهه اخیر شاهد اتفاق ناخوشایندی در حوزه فرزند آوری هستیم اما در کنار ازدواج مسئله فرزند آوری باید به‌عنوان یک مجموعه در نظر بگیریم و عوامل مختلف را بررسی کنیم.

پژوهشگر مطالعات خانواده در دانشگاه برن سوئیس بیان داشت: در مسئله ازدواج و فرزند آوری مهم‌ترین عاملی که از آن یاد می‌کنند مسئله اقتصادی است و بسیاری اختلاف‌ها و ناهنجاری‌های موجود جامعه ناشی از مشکلات اقتصادی است.

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی عنوان کرد: در مسئله فرزند آوری و فرزند پروری هزینه‌های زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود از قبل از تولد نوازد و هزینه‌های مراجعه‌ها به پزشک و دارو و درمان هزینه‌های سرسام‌آوری شده بعدازآن هم نیازهای اولیه فرزند هزینه‌های زیادی دارد.

چاوشیان تأکید کرد: بعدازآن خانواده‌ها به مرحله تحصیل فرزندان می‌رسند همه این مسائل باعث می‌شود خانواده‌ها به فکر هزینه‌های هستند که باید انجام دهند و برای داشتن فرزند از عهد این مخارج بر بیایند.

وی گفت: متأسفانه در جامعه امروز شاهد مسئله فردگرایی و فرد محوری هستیم فردیت و جدا شدن از جمع و راحت‌طلبی باعث شده فرد نخواهد به سمت دردسرهای فرزند آوری بروند.

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی اضافه کرد: توقعات و انتظارات از زندگی بالا رفته است و می‌خواهیم همه‌چیز عالی باشد نوع زندگی که ما از خانواده گسترده فاصله گرفته و شاهد خانواده‌های هسته‌ای هستیم وقتی خانواده هسته‌ای شکل می‌گیرد حمایت پدر و مادرها و بزرگ‌ترها کاهش پیدا می‌کند لذا تمام زحمات فرزندی به دوش عروس و دامادی است که به‌تازگی به خانه بخت رفته‌اند.

وی عنوان کرد: مهاجرت‌های که در این سال‌ها صورت گرفته یکی از دلایلی است که خانواده گسترده کاهش پیداکرده است در روستاها و مناطقی که کمتر شاهد مهاجرت بودیم فرزند آوری بیشتری صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: متأسفانه مسئله ناباروری در کشور در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته است که عوامل ژنتیکی و تغذیه‌ای در این مسئله تأثیرگذار بوده تا جایی که تغذیه‌های امروزی غیر ارگانیک است که روی باروری می‌تواند تأثیرگذار باشد.

چاوشیان ادامه داد: علاوه بر این سیاست‌گذاری‌های ما درزمینهٔ فرزند آوری و حمایت از خانواده خوب نبوده و سیاست‌های خانواده محوری توسط دستگاه‌های مربوطه اجرائی نشده است همه صحبت‌های که در حوزه خانواده است در حد شعار باقی ماند و کارشناسان آینده خوبی را در این زمینه پیش‌بینی نمی‌کنند درحالی‌که همیشه افتخار می‌کردیم جمعیت ما یک جمعیت جوان است اما با وضعی که شاهد آن هستیم اگر اصلاح سیاست‌گذاری‌های اقتصادی را نتوانیم درست انجام دهیم متأسفانه شاهد کاهش جمعیت خواهیم بود.


انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/19685
اخبار مرتبط

نظرات شما