۳۰ درصد به مناطق بیابانی کشور اضافه شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در سال‌های اخیر بیابانزایی تحت تاثیر عوامل طبیعی و غیر طبیعی با شتاب بیشتری مناطق وسیعی از کشور را در بر گرفته است. پدیده‌ای که باعث کاهش حاصلخیزی خاک و تخریب سرزمینی در اراضی مانند جنگل، تالاب، اراضی بیابانی و اراضی کشاورزی شده است.

طرح مقابله با بیابانزایی از حدود ۶ دهه گذشته در کشور اجرایی می‌شود، اما طی ۱۰ سال گذشته مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی از ۲۰ میلیون هکتار به ۳۰ میلیون هکتار و کانون‌های بحرانی نیز از ۷ میلیون به ۱۳ میلیون رسیده و خسارات زیادی به منابع زیستی، اجتماعی و اقتصادی وارد کرده است.

محسن عبدالحسینی کارشناس دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگارصنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران گفت: پدیده بیابانزایی در نقاط مختلف کشور از جنگل و مرتع گرفته تا تالاب‌ها و اراضی کشاورزی اتفاق افتاده است و داده‌ها از تخریب سرزمین در کشور خبر می‌دهد که از لحاظ پیشگیری از تخریب با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

او افزود: اگر مناطق فرا خشک ایران مانند دشت کویر را از بحث بیابانزایی جدا کنیم که هیچ پتانسیلی ندارد بقیه اراضی کشور در معرض تخریب قرار دارند و بهره برداری از آن‌ها باعث آسیب جدی به این مناطق می‌شود.

 

عبدالحسینی ادامه داد: درمناطقی که در دهه‌های اخیر تحت تاثیر فرسایش بادی شناسایی شده اند پروژه‌های توسعه‌ای مانند جاده، راه آهن و توسعه شهر‌ها انجام شده است و این مناطق تبدیل به کانون‌های بحران شده اند و مناطق دیگری هستند که در اثر خشک شدن تالاب ها، از بین رفتن پوشش گیاهی، پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی و شور شدن اراضی کشاورزی نیزبه کانون‌های بحران تبدیل شده اند.

بیایان

او با بیان اینکه تا کنون حدود ۲ میلیون هکتار جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی کاشته شده است، تصریح کرد: در ۲۲ استان، ۱۴۰ شهرستان و ۴۴۸ نقطه بیابانی کشور پروژه‌های بیابانزدایی در حال انجام است و در سال گذشته ۱۲۷ هزار هکتار عملیات بیابانزدایی شامل عملیات احیایی نهالکاری، مدیریت هرز آب، مالچ پاشی در اماکن نهال کاری اجرا شده است.

او گفت: امسال ۱۲۰ هزار هکتار پروژه‌های بیابانزدایی در دستور کار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار دارد.

اینکارشناس دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه بودجه اختصاصی برای مقابله با بیابانزایی کافی نیست، اظهار کرد:در پروژه‌های بیابان زدایی هدف این است که علل و عواملی که باعث تخریب منابع طبیعی و کشاورزی می‌شود را در اولویت پیشگیری قرار دهیم و این منابع را حفظ کنیم. اگر این اعتبارات بیشتر و به موقع تخصیص داده شود ظرفیت کار گسترده تری برای مقابله با بیابانزایی وجود دارد که کشور می‌تواند از دستاوردهایش استفاده کند.

عبدالحسینی درپایان گفت: سال گذشته ۷۵۸ میلیارد از صندوق توسعه ملی برای طرح مقابله با بیابانزایی پرداخت شده است. مبلغ امسال ۲۴۰ میلیارد تومان است که کمی کاهش دارد و احتمالا تجدید نظر شود.

مناطق جنگلی کشور توان بیولوژیک خود را از دست داده اند

فرهاد سرداری عضو شورای عالی جنگل و مرتع سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مصادیق بیابانزایی در کشور فرسایش بادی است طبق مطالعات انجام شده در ۱۰ سال گذشته مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی از ۲۰ میلیون هکتار به ۳۰ میلیون هکتار و کانون‌های بحرانی تحت تاثیر فرسایش بادی از ۷ میلیون هکتار به ۱۳ میلیون هکتار افزایش یافته است.

او افزود: وسعت بیابان‌های کشور ۳۲.۵ میلیون هکتار است، ولی تمام عرصه‌های کشور تحت تاثیر پدیده بیابانزایی هستند. در ۱۰ سال اخیر ۳۰ در صد به مناطقی که تحت تاثیر فرسایش بادی بیابان شده اند، اضافه شده است.

سرداری با اشاره به اینکه این کانون‌های بحرانی به منابع زیستی، اجتماعی و اقتصادی خسارت وارد می‌کنند، ادامه داد: هم اکنون خطری که پدیده بیابانزایی کشور را تهدید می‌کند این است که مناطق جنگلی توان بیولوژیک خود را از دست داده اند و تخریب سرزمینی در این مناطق اتفاق افتاده است و شوری زایی در اراضی کشاورزی با افت منابع آب زیرزمینی که در بسیاری از دشت‌های کشور اتفاق افتاده و این اراضی را به دشت‌های ممنوعه تبدیل کرده است.

بیایان

عضو شورای عالی جنگل و مرتع سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور امسال روند بیابانزایی را رو به کاهش دانست و اظهار کرد: امسال به دلیل شرایط اقلیمی بارش‌های خوبی داشتیم و مراتع سر سبز بودند، اما همین شرایط هم خطرات خاص خود را دارد، زیرا وقتی مراتع سبز خشک شوند خطر آتش سوزی را افزایش داده و باعث تخریب سرزمین می‌شوند.

سرداری در پایان گفت: علاوه بر تامین اعتبارات باید زیر ساخت‌های لازم برای مقابله با پدیده بیابانزایی فراهم شود و فعالیت انجمن‌های منابع طبیعی هم در این راستا بسیار کمک کننده است.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/19747
اخبار مرتبط

نظرات شما