مدیرکل آموزش و پرورش قم:

مدارس قم آماده برگزاری کلاس ها در هر سه وضعیت کرونا هستند / کلاس های آموزشی برای معلمان استان برگزار می شود

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به اینکه تا این لحظه تمامی مدارس قم آمادگی هر سه وضعیت کرونا را برای شروع سال تحصیلی جدید دارند گفت: شود ۱۰ و ۱۱ شهریور مانور شروع سال تحصیلی جدید را خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حمید رضا شیخ الاسلام  در میزگرد آموزش مجازی فرصت ها و تهدیدها که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا برگزار شد اظهار داشت: با شیوع کرونا آموزش و پرورش با توجه به حساسیت موضوع سریعاً مدارس را تعطیل کرد و بیش از ۲۶۵ هزار دانش آموز قمی در یک بازه زمانی از فضای مدرسه دور شدند.

وی تصریح کرد: در استان قم با توجه به اینکه تراکم دانش آموزان وجود دارد حساسیت موضوع بیشتر بود زیرا قم تنها استان در کشو است که ۹۵ درصد دانش آموزان آن در شهر قم هستند این وضعیت یک تهدید جدی بود در بسیاری از استان ها در برخی از  کلاس های درس پنج دانش آموز وجود داشت اما در قم به علت تراکم بالا دانش آموزات شیوع کرونا می توانست یک تهدید باشد.

شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: در ابتدا به دلیل اینکه سبک و سیاق خاصی  در تدریس خارج از فضای مدرسه و در فضای مجازی وجود نداشت معلم ها و دبیران قمی کانال ها و گروه ها در فضای مجازی برای آموزش دانش آموزان استفاده کردند .

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: بعد از مدتی در سطح کلان و ملی برای اینکه ۱۵ میلیون دانش آموز از بحث آموزش دور نشوند شبکه شاد ایجاد شد استفاده از این شبکه و آموزش های جدید در فضای مجازی و این نوع سبک برای معلمان نوپدید بود در روزهای اول اشکالاتی در شبکه شاد وجود داشت اما اکنون شبکه شاد دانش آموزی ابعاد مختلف آموزش در بر گرفته است.

وی ادامه داد: اکنون همه مدیران مدارس استان آموزش های لازم را دیده اند و 90 درصد مشکلات شبکه شاد حل شده است.

شیخ الاسلام تأکید کرد: در زمان برگزاری امتحانات با توجه به حساسیت های پایه نهم و دوازدهم امتحانات ۲۰ هزار دانش آموز قمی با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شد و بقیه امتحانات به صورت مجازی برگزار شد.

مدارس قم آماده برگزاری در سه وضعیت کرونا هستند

 وی عنوان کرد:  تا این لحظه تمامی مدارس قم آمادگی هر سه وضعیت کرونا را برای شروع سال تحصیلی جدید دارند، برآورد ما این است که در ۱۵ شهریور وضعیت همچنان قرمز باشد و کلاس ها به صورت غیرحضوری برگزار شود ۱۰ و ۱۱ شهریور مانور شروع سال تحصیلی جدید را خواهیم داشت.

مدیرکل  آموزش و پرورش قم بیان داشت: در آموزش فضای مجازی تهدیدات بسیاری وجود داشته و دارد از جمله اینکه این برخی از والدین و دانش آموزان وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای آموزش در فضای مجازی از جمله موبایل و تبلت را ندارند و با توجه به وضعیت اقتصادی موجود امکان تهیه آن را نیز نداشتند برای رفع این مسئله سناریوهای مختلفی نوشته شده است.

شیخ الاسلام گفت: طرحی مطرح شده است که وزارات آموزش و پروش مبلغی را از دولت برای تهیه ابزار لازم آموزشی دریافت کند و آن را در اختیار والدینت دانش آموزانی قرار دهد که امکان تهیه این ابزارها را ندارند.

 وی افزود: سال تحصیلی گذشته  را با افزایش معدل هشتاد و نه دهم درصد افزایش نسبت به استان‌های دیگر پشت سر گذاشتیم.

مدیرکل  آموزش و پرورش قم اظهار کرد:  برای خانواده دانش آموزانی که در مقطع ابتدایی تحصیل می کردند شرایط بسیار سخت بود،  آستانه تحمل خانواده ها  ز کم شده است خود دانش‌آموزان نیز می‌خواهند به مدارس بازگردند، مسئله کرونا باعث شد مردم جایگاه آموزش و پرورش را بیش از گذشته بشناسند.

 شیخ‌الاسلام ادامه داد: اگر آموزش ها همین طور در فضای مجازی تکرار شود برای دانش آموزان خستگی آور است و دل زدگی ایجاد می کند ایجاد تنبلی در بین دانش آموزان یکی از مکافات های آموزش از طریق فضای مجازی است امروز یک تغییر در سبک زندگی به وجود آمده و عدم تحرک باعث چاقی دانش آموزان شده است.

وی خاطرنشان کرد:  تعطیلی مدارس باعث کاهش رفت و آمد دانش آموزان و کاهش فعالیت هایی که در مدرسه وجود داشت شده است  و همین عدم تحرک باعث چاقی دانش آموزان شده  که یک تهدید آموزش در فضای مجازی است و وقتی این دانش آموز به سن بلوغ برسد بازگشت آن به شرایط عادی سخت است.

 وی افزود: سرعت، کم شدن هزینه ها ،صرفه جویی در وقت و از جمله فرصت‌های فضای مجازی است همچنین دانش آموزانی که از قبل وسایلی مانند موبایل و تبلت را داشتند و بعد از مدرسه وقت زیادی روی آن می گذاشتند و اکنون باید از این زمان برای آموزش بهره ببرند باعث شده زمان خود را به آموزش در فضای مجازی بگذارند و کمتر به فضاهای دیگر مجازی بپردازند.

مدیرکل آموزش و پرورش قم گفت: برخی از  شاخصه های تربیتی که باید مورد توجه قرار گیرد در شرایط مدرسه شکل می گیرد برخی از رفتارها فقط در محیط مدرسه و در تعامل میان معلمان و دانش آموزان شکل می گیرد آموزش مجازی باعث شده این مسئله کم رنگ شود.
 
شیخ الاسلام تأکید کرد:  آموزش معلمان در زمینه آموزش مجازی در قم شروع شده است همه معلمان و مدیران هم در این زمینه فعال شدند گام دوم آموزش اولیا است که باید در فضای مجازی آموزش‌هایی را برای اولیا برگزار شود تا نحوه برگزاری کلاس ها را در فضای مجازی را بشناسند تا تهدیدات آن به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: برای پایه اول ابتدایی استان قم طرحی را مطرح کرده است تا بر اساس آن دانش آموزان ابتدایی با محیط مدرسه و معلم خود آشنایی پیدا کنند تا بتوانند در فضای مجازی آموزش لازم را از معلم خود دریافت کنند در این طرح قرار بر این شده که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی هر چهار دانش آموز با والدین خود در کلاس حضور پیدا کنند و یک رابطه بین معلم دانش آموز و اولیا شکل بگیرد و یک شناخت دو طرف حاصل شود.



انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/19911
اخبار مرتبط

نظرات شما