رئیس دانشگاه قم :

کرونا اُفت آموزش در دانشگاه ها را تشدید کرد / برنامه ریزی برای حضور دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه ها

دیرباز رئیس دانشگاه قم با اشاره به اینکه کرونا اُفت آموزش در دانشگاه ها را تشدید کرد، گفت: درصدد هستیم دانشجویان جدیدالورود در ابتدا تجربه حضور فیزیکی در دانشگاه ها را داشته باشند اسامی پذیرفته‌شدگان در آبان ماه اعلام می‌شود و بعدازآن برنامه ای برای این مسئله خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسگر دیرباز رئیس دانشگاه قم در میزگرد آموزش مجازی فرصت ها و تهدیدها که در دفتر  پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، برگزار شد اظهار داشت: با توجه به تحولات در جامعه بشری انسان های با یک رویه ای همراه شدند و  خودشان با توجه به شرایط وفق می دهند و از همین رو با توجه به شرایط جهانی که ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرد شرایط بخش آموزش را نیز تغییر داد البته بخش های دیگر جامعه نیز خودشان را با این مسئله وفق دادند.

رئیس دانشگاه قم ادامه داد:  این یکی از ویژگی های انسان است که از شرایط به نفع خود استفاده کند در شروع اسفند ماه با شیوع ویروس کرونا نظام آموزشی و دانشگاه نیز با یک شوک بزرگ روبرو شد البته تعدادی از دانشگاهها از گذشته مجازی بودند اما این مسئله گسترده نبود به تدریج تا اواسط اسفند دانشگاه ها به صورت آفلاین و در اواخر اسفند ماه کلاس ها به صورت آنلاین شروع به فعالیت کردند و در فروردین این امکان فراهم بود که کلاس های نظری آنلاین برگزار شوند در اردیبهشت و خرداد کلاس‌ها به صورت تلفیقی آنلاین و آفلاین برگزارشد.

 وی اظهار داشت: آموزش مجازی یک تجربه جدید بود هم برای دانشجویان و هم برای اساتید، حتی امتحانات پایان ترم نیز به صورت غیرحضوری برگزار شد البته در برخی از دروس کارگاهی هنوز امتحانات برگزار نشده است در سطح استان از جمله دانشگاه قم نمره ۸۵ را به برگزاری کلاس ها به صورت آموزش مجازی می توان داد.

 دیرباز تصریح کرد: اما آموزش مجازی تهدیداتی نیز داشت از جمله اینکه فرهنگ و آداب زبان بدن ارتباطات در آموزش مجازی جایش خالی است اما با توجه به وضع فعلی کلاس ها به صورت مجازی شروع می شود دانشجوها این وضعیت را پذیرفتند البته بخش فرهنگی دانشگاه قم برنامه های فرهنگی را آماده کرد که از طریق فضای مجازی در اختیار دانشجویان قرار داد تا در اوقات فراغت از آن بهره ببرند.

افت آموزش در دانشگاه های کشور

 رئیس دانشگاه قم خاطرنشان کرد: در خصوص دانشجویان جدیدالورود که تجربه ای از قبل در خصوص دانشگاه ندارند و تجربه آن‌ها از دانشگاه یک تفکر مبهم است باید برنامه دیگری صورت بگیرد ما در صدد هستیم دانشجویان جدیدالورود این  تجربه را داشته باشند این مسئله قابل توجهی است اسامی پذیرفته شدگان در آبان ماه اعلام می‌شود و بعد از آن برنامه برای این مسئله خواهیم داشت.

 عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که آیا کرونا باعث افت آموزش در دانشگاه ها شده است؟ گفت: افت آموزش در دانشگاه ها تنها به خاطر کرونا نبوده است بلکه مؤلفه‌های گوناگون دیگری را نیز دارد دانشجویان در اوقات فراغت خود معمولاً بیشتر با موبایل و تبلت سرگرم هستند و بعد از ورود به دانشگاه به دلیل آنکه چشم اندازی از آینده خود ندارند رغبتی به درس خواندن ندارند البته کرونا این مسئله را تشدید کرد البته این موضوع بستگی به استاد و جو غالب نیز دارد اما در کل دانشگاه ها با یک شیب ملایم به سمت افت آموزشی پیش می روند البته ۹۰ درصد اساتید متعهد هستند.

 وی تأکید کرد: البته در آموزش مجازی ممکن است مشکلاتی برای اساتید وجود داشته باشد و این مسئله باعث فاصله زیاده آموزش حضوری و مجازی باشد البته قاطبه اساتید تلاش کردند این فاصله به وجود نیاید در سال های اخیر دانشگاه های دنیا ارتباط های بین المللی داشتند و تبادل دانشجو و اساتید و پژوهش‌های علمی نیز داشتند دانشگاه های ایران دانشجویان خارج از کشور پذیرش کردند و دانشگاه‌های خارج از کشور دانشجو از ایران پذیرش کردند که البته با این شرایط دانشجویان در کشورهای خودشان به صورت غیر حضوری از کلاس ها استفاده کردند.

 دیرباز ادامه داد: می توان گفت با توجه به شرایط کرونا دانشگاه های نسل پنجم نیز تعریف شدند که همان دانشگاه‌های آموزش از طریق فضای مجازی است البته بعد از اتمام کرونا پژوهش های عمیق در دانشگاه ها می تواند از طریق فضای مجازی شروع شود پژوهش های مجازی که دانشجویان می توانند با کنترل اساتید انجام دهند.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بارها در خصوص اهمیت فضای مجازی سخن گفتند و ابعاد آن را تشریح کردند و تدابیری که در خصوص راه اندازی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد را بیان کردند و بارها فرمودند در این راستا شورا و احکامی را صادر کردند اما این فرمایش رهبر انقلاب اجرا نشده است البته در موارد دیگری هم رهبر انقلاب توصیه هایی داشتند که متأسفانه به آن عمل نشده عمل شده است .

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در دیداری که اعضای خبرگان رهبری با رهبر انقلاب داشتند در این خصوص از حضرت آقا سؤال کردیم آقا فرمودند من این مسئله را بارها و بارها از مسئولین خواستنم شما هم باید این مسئله را از مسئولین بخواهید تا مورد فشار افکار عمومی قرار بگیرند و این مسئله به مطالبه افکار عمومی تبدیل شود.

اطلاعات ریزودرشت ملت ایران در اختیار بیگانگان با استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی

رئیس دانشگاه قم بیان داشت: یکی از مسائلی که رهبر انقلاب فرمودند این است که این فضاها از طریق خارج هدایت می شوند که در انتخابات شاهد آن بودیم که از این فضا در انتخابات و برای رسیدن به گزینه مورد نظر خودشان تلاش کردند تا افرادی را سرکار بیاورند که غرب و آمریکا می خواهد.

دیرباز تأکید کرد:  چرا باید تمام اطلاعات ریز و درشت یک ملت در اختیار بیگانگان قرار بگیرد و شب و روز روی آن کار کنند و از این فضا برای تغییر ذائقه مردم استفاده کنند و برای انقلاب هزینه تراشی کند.

 وی ادامه داد اگر در دورانی که تلگرام فیلتر شد و مردم به سوی پیام رسان داخلی ایتا روی آوردند وزارت ارتباطات یک دهم ساختارهایی که برای دیگر پیام رسان ها ارائه می دهند به این پیام رسان اختصاص می داد کاربران بیشتری از آیا که یک پیام رسان داخلی بود استفاده می کردند در این زمینه کوتاهی شده و شاید هم تعمدی وجود داشته است.



انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/19914
اخبار مرتبط

نظرات شما