نائب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین:

صحیفه سجادیه، حقیقت نیازهای بشر را برآورده می‌سازد/ غفلت استخراج اصول تربیتی از صحیفه سجادیه

نائب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به غفلت استخراج اصول تربیتی از صحیفه سجادیه، گفت: صحیفه سجادیه، حقیقت نیازهای بشر را برآورده می‌سازد.

 حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به صحیفه سجادیه، اظهار داشت: رفتار عملی منطبق با شرع و عقل، مهم‌ترین آموزه انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام است که تمام نیازهای بشر را برای رسیدن به درجات عالیه و مراتب کمال انسان‌ها را مورد توجه قرار داده است.
وی ادامه داد: شناخت از موضوعات و سرفصل‌هایی که روح آن‌ها عمل و رفتار درست و همراه با درایتِ زندگی بشر را مورد توجه قرار داده از نیازهایی است که عقل سلیم و فطرت بشر همیشه دنبال آن بوده است؛ سوال از اینکه «زندگی موفق» که جامع و راهنمای تمام جهات رفتاری بشر باشد پرسشی عمومی در تمام جوامع است که توجه و تلاش اندیشمندان بویژه صاحب نظران در حوزه علوم انسانی جهان در قرون متمادی را برای پاسخ به این نیاز اساسی به خود معطوف ساخته است.
این استاد حوزه بیان داشت: نگاه‌ها و نظریه‌های تک بعدی و ناقص و بیشتر اندیشه‌های مادی و تزریق و توسعه آنها در جوامع، موجب سرگردانی جامعه و تحیر افراد گشته تا جائی که هنوز همان پرسش اصلی همچنان ذهن بشر را به خود مشغول ساخته است.
وی اضافه کرد:‌ افسردکی و ناامیدی‌ها، درک کمبودها، گُم شدن هدف از خلقت بشر و اعمال ناخوشایند، مهم‌ترین نشانه‌های نرسیدن به یک «برنامه مترقی و متعالی در حیطه زیست متناسب با جایگاه بشر» است.
حجت الاسلام بنیادی در ادامه خاطرنشان شد: اصلی‌تزین عدم توفیق و دسترسی به «آئین رفتاری بشر» دوری یا کنار گذاشتن آموزه‌های توحیدی و نادیده گرفتن ابعاد معنوی یا معنویت‌های خودساخته و غیر منطبق با فطرت بشر است که به سرگردانی هرچه بیشتر بشر دامن زده است.
وی بیان داشت: این مسأله زمانی بحرانی‌تر می‌شود که طراحان و فعالان اجتماعی، جنبه‌های دستوری خود را با همین معیارهای ناقص، تطبیق و تنظیم و به عنوان کتاب‌های آموزشی، برنامه‌های رسانه‌ای و دستورالعمل‌های اجتماعی به خورد جامعه می‌دهند که «بشر خسته از تناقض‌های برنامه‌ای و تضاد آنها با فهم و فطرت بشر» محصول چنین برنامه‌هایی است.
این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه، حقیقت نیازهای بشر را برآورده می‌سازد، افزود: صحیفه سجادیه، منبع عظیم برنامه‌های رفتاری و سرشار از «معنویت پایدار» است که حقیقت نیاز بشر را در قالب و لسان دعا در خود جمع نموده است.
وی ادامه داد: غفلت از توجه، انتشار و بکارگیری مضامین این منبع غنی که برآورنده هر آنچه بشر بدانها نیاز دارد، خسرانی بزرگ و از دست دادن فرصت بهره‌مندی از این کتاب جامع در بُعد فکری و عملی در گستره جامعه می‌باشد.
آیت الله بنیادی با اشاره به اصول و ارکان تربیت فردی و اجتماعی در صحیفه سجادیه، تاکید کرد: با توجه به ویژگی رفتاری آموزه‌ها و معارف صحیفه سجادیه، مهم‌ترین نکته بکارگیری مضامین آن در جهت ساخت فرهنگ اصیل و پایدار جامعه می‌باشد.
غفلت از استخراج اصول تربیتی از صحیفه سجادیه
وی تصریح کرد: بی‌شک اگر اراده‌ لازم برای این مهم وجود داشته باشد، اصول و ارکان تربیت در دو حوزه فرد و جامعه را می‌توان از مجموعه دعاهای صحیفه سجادیه استخراج نمود، امری که تاکنون یا از آن غفلت گردیده و یا مورد توجه جدی مسئولین و برنامه ریزان فرهنگ و معنویت اجتماعی قرار نگرفته است.
نائب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به ویژگی های برجسته صحیفه سجادیه، گفت:  سبک زندگی، سیره رفتاری معصومین و سیر الی الله سه ویژگی مهم و اطمینان بخش در صحیفه سجادیه است، اموری که خواسته بشر را برآورده می‌سازد.
وی ادامه داد: انتقال سریع مفاهیم سبک زندگی، سیره معصومین و سیر و سلوک الی الله در صحیفه سجادیه که منطبق با فطرت بشر می‌باشد راه قبول و رسیدن به کمالات انسان‌ها را آسان‌تر نموده است.
این استاد حوزه اضافه کرد: الگودهی و شخصیت‌سازی در سه عنوان مذکور از دیگر اموری است که جذابیت ممتازی را ارائه می دهد که وصول به  هدایت جامعه و رسیدن به «لذت زندگی معنوی» را هموار ساخته است.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/20246
اخبار مرتبط

نظرات شما