کدام مواد غذایی برای ورزشکاران مضر و آسیب زا است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک سبک زندگی سالم و در نتیجه داشتن بدنی سلامت است. رژیم غذایی درست و پرهیز از مصرف مواد غذایی ناسالم برای تمامی اقشار و در سنین مختلف بسیار با اهمیت است، اما برای گروهی مانند ورزشکاران، موضوعی حیاتی محسوب می‌شود. پیشرفت ورزشکاران، منوط به داشتن بدنی سالم و اندامی مناسب است که رابطه مستقیمی با تغذیه صحیح دارد.

باید‌ها و نباید‌هایی برای رژیم غذایی ورزشکاران مطرح شده است، اما گروهی از مواد غذایی برای ورزشکاران بسیار مضر و آسیب زا خواهند بود.

ورزشکاران باید به خاطر داشته باشند که به هیچ وجه نباید از شیرین کننده‌های مصنوعی در رژیم غذایی خود استفاده کنند. مواد غذایی که حاوی این نوع شیرین کننده‌های مصنوعی هستند، باعث اضافه وزن و دیگر مشکلات جسمی می‌شوند.

غذا‌های آماده و کنسرو شده نیز از ممنوعیت‌های غذایی برای ورزشکاران است. مواد نگهدارنده و سدیم بالای سوپ‌های کنسرو شده باعث افزایش فشار خون می‌شوند.

پرهیز از مصرف غذا‌هایی که مواد قندی زیاد دارند از نکات مهمی است که ورزشکاران باید در رژیم غذایی خود رعایت کنند. این مواد افزایش چربی بدن و احتمال ابتلا به دیابت را در پی دارد.

ورزشکاران به کربوهیدرات موجود در نان، برنج و پاستا احتیاج دارند؛ اما خوردن نان سفید به دلیل حذف ویتامین گروه B از آرد سفید باعث افزایش انسولین و افزایش وزن بدن می‌شود. پس ورزشکاران به خاطر داشته باشند نباید از نان سفید و در واقع آرد سفید استفاده کنند.

از دیگر خط قرمز‌های تغذیه‌ای برای ورزشکاران مصرف پاپ کورن است. این خوراکی چربی ناسالم و میزان سدیم زیادی داشته و برای ورزشکاران مضر است. اگر پاپ کورن روی آتش و بدون نمک و روغن تهیه شود شاید کمی سالم‌تر باشد.

ورزشکاران باید توجه کنند که مصرف نوشابه‌های گازدار برای آن‌ها مضر است و منجر به ذخیره چربی در بدن نیز می‌شود.

مصرف مقادیر مناسب فیبر برای بدن بسیار مفید و لازم است، اما پزشکان اعلام کرده اند مصرف بیش از حد فیبر پیش از رقابت‌های ورزشی، ناسالم است.

فست فود از گروه‌های غذایی است که برای تمامی افراد مضر بوده، اما برای ورزشکاران بسیار آسیب زا خواهد بود. بهتر است سالاد جایگزین سرخ کردنی‌ها، شیر و آب میوه جایگزین نوشابه و ماست به جای دسر‌های شیرین مصرف شود.

از دیگر ممنوعیت‌های رژیم غذایی ورزشکاران، مصرف ماکارونی‌های بدون سبوس، نمک و چربی‌های با منشا جانوری است.

به طور کلی باید تعادل در میزان و نوع تغذیه حفظ شود. ورزشکاران باید از چربی‌های سالم استفاده کنند و در هر وعده غذایی مواد پروتئینی و سبزیجات را در نظر بگیرند.

ورزشکاران بهتر است از غذا‌هایی که خود در خانه تهیه کرده اند، مصرف کنند و به سمت غذا‌های آماده گرایش پیدا نکنند.

با رعایت نکات صحیح تغذیه‌ای، به سلامت بدن و عملکرد بهتر در فعالیت‌های ورزشی کمک خواهد شد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/20952
اخبار مرتبط

نظرات شما