گزارش قم فردا به مناسب روز جهانی عصای سفید؛

گذری بر مشکلات روشندلان/برخورد نامناسب جامعه با نابینایان و کم بینایان

نابینایان و کم بینایان هم عضوی از این جامعه هستند و حق دارند تا با عدالت از امکانات رفاهی، فرهنگی، اجتماعی و ... در جامعه برخوردار باشند اما عدم مناسب سازی شهر و عدم ارائه خدمات مناسب مانع از این موضوع شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ۱۵ اکتبر؛ روز جهانی عصای سفید، روزی که هر ساله در تقویم تکرار می‌شود تا تلنگری باشد برای فراموش نشدن آنان در لابه‌لای رنگ‌ها و رنج‌های زندگی در جامعه؛ روز عصای سفید نماد استقلال افراد روشندل، تکریم، عدالت و برابری اجتماعی برای نابینایان است، تا دولت‌ها و انجمن‌های نابینایی جهت فرهنگ‌سازی، نحوه برخورد شایسته با نابینایان به مردم آموزش دهند.
صفحات تاریخ پر است از نابینایان و کم‌بینایانی که جوامع انسانی از ثمره وجود آنان بهره‌ها برده است. نام مخترعین، دانشمندان و شاعران همچون هلن کلر، خزائلی، فرزاد طیباتی و رودکی، شاعر پرآوازه ایران زمین و ... در لابه‌لای برگ‌های تاریخ به جاودانگی و عظمت می‌درخشند و خود الهام بخش ظرفیت‌های بزرگی هستند که می‌تواند در تمام دوران‌ها راهگشا باشد.
آخرین آمار از تعداد افراد دارای معلولیت نابینایی
در حال حاضر ۲۸۰ میلیون نفر در جهان دارای آسیب نابینایی هستند، یک پنجم این تعداد نابینا هستند. سازمان بهزیستی نیز در کشورمان به ۲۰۳ هزار فرد دارای معلولیت بینایی خدمت رسانی می‌کند که این تعداد حدود ۱۳ درصد کل معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی را تشکیل می‌دهد، از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر مرد و ۷۳ هزار نفر زن هستند. همچنین حدود ۸۸ هزار نفر از آن‌ها را افرادی تشکیل می‌دهند که معلولیت بینایی شان بسیار شدید است.



بیش از2هزار و579نفر نابینا و کم بینا قمی تحت پوشش بهزیستی هستند
با توجه به این موضوع محمدعلی مقدم‌خواه، معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی قم در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبریک ۲۴ مهرماه روز جهانی عصای سفید نابینایان اظهار داشت: در  قم حدود ۲ هزار و ۵۷۹ نفر دارای معلولیت نابینایی و کم بینایی شناسایی شده اند و در این اداره کل دارای پرونده می‌باشند.
وی اظهار داشت:‌ از این تعداد ۶۴۲ نفر دارای معلولیت خفیف، ۷۲۶ نفر دارای معلولیت متوسط، ۷۶۴ نفر دارای معلولیت شدید و ۴۴۷ نفر نیز دارای معلولیت نابینایی در سطح خیلی شدید هستند که از خدمات توانبخشی مستمر و موردی بهزیستی استان قم استفاده می‌کنند.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی قم با اشاره به خدمات موردی و توانبخشی ارائه شده به نابینایان قم گفت: یکهزار و ۱۰ خانواده نابینا از بهزیستی استان به صورت ماهیانه مستمری دریافت می‌نمایند.
نابینایان و یا افراد کم بینا که از مشکل آن‌ها تحت عنوان اختلال بینایی یاد می‌شود، در زندگی خود با چالش‌هایی در زمینه‌های متفاوت تحصیلی، شغلی و روابط روبرو هستند که گاها مانع از رشد و پیشرفت آن‌ها می‌شوند. ویژگی‌های عمومی نظیر عمر کوتاه‌تر، محدودیت‌های شغلی، تحصیلی، فقر اقتصادی و عدم مناسب‌سازی امکانات در جامعه از مشکلاتی هستند که این افراد در طول زندگی با آن روبرو هستند.



عدم مناسب سازی تردد در جامعه مهمترین مشکل روشندلان است

با توجه به این مسئله با سهیل معینی، مدیرعامل انجمن باور و تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مهم‌ترین مشکلات افراد کم بینا و نابینا که اثر روزمره و سراسری در کشور دارد بحث عدم ایمنی تردد برای این افراد در محیط های شهری و روستایی است.
وی ادامه داد: اولین مسئله ای که این افراد را دائماً تحت فشار قرار می دهد موضوع عدم ایمنی محیط های شهری است. حضور و تردد در محیط های شهری پیش شرط هر گونه مشارکت و هرگونه استفاده این افراد از محیط های فرهنگی، آموزشی و... است پس این مسئله مشکل بزرگی است که این افراد به صورت روزمره از یک ناامنی روانی دائم و شدید در تردد رنج می برند و حوادث و سوانحی هم که در این موضوعات برای آن‌ها پیش می آید بسیار است.
مدیرعامل انجمن باور و تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور عنوان داشت: مشکل بعدی نبود امکانات آموزشی مناسب چه در سطح آموزش عمومی و چه در سطح آموزش عالی است. واقعاً این افراد از عدالت برخورداری از امکانات محروم هستند.
وی خاطرنشان کرد: در کشور اصلاً وضعیت مطلوبی برای این دانش آموزان وجود ندارد، تعداد معلمین رابط بسیار کمتر از نیاز دانش آموزان است. وسایل کمک آموزشی واقعاً در مضیقه هستند به ویژه در زمینه فناوری های اطلاعاتی، تبلت ها و تجهیزات ویژه نابینایان و کم بینایان که در واقع این‌ها به حداقل ها دسترسی دارند.
عدم دسترسی مناسب به خدمات توان‌بخشی در کشور
معینی ابراز داشت: عدم دسترسی مناسب به خدمات توان‌بخشی در کشور از دیگر مشکلات این قشر می باشد. متاسفانه تصویر غلط از اصل 44 و خصوصی سازی منجر به این شده است که بسیاری از مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی که خدماتی به این افراد ارائه می کردند در پانزده سال گذشته تعطیل شوند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از نابیناها در شهرستان ها اگر بخواهند به خدمات توانبخشی پایه مثل تحرک و جهت یابی، بریل آموزی، مهارت های کامپیوتر، مهارت های زندگی مستقل و.. دسترسی داشته باشند امکانات را ندارند که این یکی از خلع های بزرگی است که باید رفع شود.
مدیرعامل انجمن باور و تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور تاکید کرد: یکی از مشکلات دیگر ضعف دسترسی به تجهیزات توانبخشی است. افراد نابینا از تجهیزات توانبخشی و مسائل مربوط برخوردار نیستند. بودجه تجهیزات با بودجه مورد نیاز تناسب ندارد .همچنین متاسفانه در مسیر فناوری های مورد نیاز دانشجویان مانند رایانه های ویژه افراد نابینا، نمایشگرها خاصی و تبلت های مخصوص به علت گرانی سازمان بهزیستی کمترین خرید را انجام می دهد و هیچ حمایتی در این زمینه وجود ندارد.


نابینا شدن فرد به علت ها وعوامل بسیاری مربوط می شود.ممکن است نابینایی فردی ژنتیکی و از بدو تولد باشد و یا فردی در طول زندگی دچار نابینایی شود که هر کدام از این نابینایی ها می تواند با آزمایش هایی همچون غربالگری، تست قند خون و برخی اقدامات دیگری مشخص و وقوع این موضوع جلوگیری کرد.
اجرای طرح غربالگری بینایی برای کودکان در قم
این درحالی است که محمدعلی مقدم‌خواه ، معاون بهزیستی قم همچنین با اشاره به تبعات اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی نابینایی در زندگی افراد خاطرنشان کرد: با توجه به تبعات جبران ناپذیر مذکور و کاهش شدید کیفیت زندگی فرد مبتلا و خانواده او ، سازمان بهزیستی کشور هر ساله با اجرای طرح های پیشگیرانه سعی در کنترل و کاهش معلولیت نابینایی و شناخت و مداخله به موقع در این زمینه دارد که می توان به طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال اشاره کرد.
وی یادآور شد: در سال گذشته در  قم در پنج پایگاه دائمی و ۵۸ پایگاه ثابت طرح مذکور ۴۱ هزار و ۳۷۵ کودک قمی شامل ۳۹ هزار و ۱۹۴ کودک شهری و ۲ هزار۷ و ۱۶۹ کودک روستای مورد معاینه بینایی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۶۸ کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسای شدند و یکهزار و ۷۲ کودک نیز دارای سایر اختلال های بینایی مورد شناسایی قرارگرفتند که ۶۱ کودک جهت دریافت عینک با پرداخت هزینه از طرف بهزیستی به مراکز تخصصی معرفی شدند.
مقدم خواه افزود: امسال به علت شیوع کرونا و کاهش تماس نزدیک بین افراد طرح پیشگیری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال از تیرماه آغاز شد و معاینه با Eچارت جهت رعایت پروتکل لهای بهداشتی حذف شد و فقط کودکان با دستگاه غربال گر معاینه می شوند که تا امروز حدود هشت هزار و ۶۲۴ نفر مورد معاینه قرار گرفته اند و طرح تا پایان سال در پایگاه های دائمی اجرا خواهد شد.

در هر صورت با توجه به اینکه معلولین مخصوصا نابینایان و کم بینایان جزئی از جامعه هستند و در حال زندگی در کنار ما می باشند امیدواریم مسئولین با برنامه ریزی های مناسب و دقیق مشکلات این افراد در تردد، آموزش، تحصیل، دسترسی به امکانات مختلف را رفع کنند.


حسین حیدری
انتهای پیام/160



http://qomefarda.ir/21073
اخبار مرتبط

نظرات شما