هشدار شدیدالحن سازمان جهانی بهداشت درباره مبارزه با کرونا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، از ماه سپتامبر تاکنون روند مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در جهان سیر صعودی داشته است به طوری که هم اینک در هر ۱۶ ثانیه یک نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهد. در همین راستا، سازمان جهانی بهداشت نسبت به هر گونه سهل انگاری در مبارزه با این همه گیری هشدار داد.

بر این اساس، سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد: همزمانی آغاز فصل شیوع آنفلوآنزا و نیز همه گیری کرونا می‌تواند به چالشی بزرگ برای سیستم بهداشتی کشور‌ها تبدیل شود، زیرا علائم این دو بیماری بسیار به یکدیگر شبیه هستند. ما به کشور‌ها نسبت به هرگونه سستی عمل و اقدام علیه مبارزه با کووید ۱۹ هشدار می‌دهیم.

این بیانیه می‌افزاید: در شرایط کنونی، شاهد کاهش روند شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جنوب شرق آسیا هستیم. با این حال، روند شیوع این همه گیری متوقف نشده است و ما باید با قدرت هر چه تمام‌تر اقدامات لازم برای قطع زنجیره شیوع ویروس در جامعه را انجام دهیم.

دکتر پونام ختراپال سینگ، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در جنوب شرق آسیا در این باره گفت: شاهد آمار رضایت بخش از کاهش روند شمار مبتلایان به کرونا در این منطقه در هفته‌های اخیر نبوده ایم. جنوب شرق آسیا همچنان شاهد شمار زیاد افراد آلوده به کروناست. از این رو باید تمام تلاش خود را برای کنترل و محدود کردن این همه گیری به کار بندیم.

او تاکید کرد: باید در فصول سرد پیش رو همچنان به صورت فردی به انجام مقررات بهداشتی پایبند باشیم. مردم باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند همچنین شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون اقدامی ساده و در عین حال موثر برای قطع زنجیره شیوع کووید ۱۹ است. سه اقدام بسیار مهم وجود دارد که تمامی مردم باید نسبت به اجرای آن توجه لازم را داشته باشند. این سه اقدام شامل این موارد است: ۱- اجتناب از هرگونه تجمع، ۲- رعایت مقررات بهداشتی در اماکن بسته، ۳- و در نهایت اجتناب از ورود به مکان‌هایی که از سیستم تهویه ضعیف برخوردارند.

سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد: برای مثال شرایط کشور هند در قاره آسیا هم اینک بسیار وخیم است. پیش‌بینی می‌شود با شتابی که شیوع کرونا در این کشور گرفته است، به زودی هند به نخستین کشور جهان از جنبه شمار مبتلایان کرونا تبدیل شود. تاکنون بیش از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در این کشور به این ویروس آلوده و از این میان، ۱۱۶ هزار تن جان خود را از دست داده اند.

 

هشدار مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا

مدیریت بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای از شدت یافتن همه گیری کووید ۱۹ در قاره سبز ابراز نگرانی کرد و خواستار اعمال قوانین سختگیرانه و محدود کننده برای مقابله با آن شد.

این بیانیه می‌افزاید: هم اینک به دلیل شرایط نامساعد کشور‌های اروپایی در مقابل همه گیری کرونا، انجام اقدامات اضطراری برای جلوگیری از شیوع افسار گسیخته این ویروس در تمامی مناطق این قاره قطعاً لازم است.

دکتر هانس کلاگ، مدیر بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: قاره سبز باید خود را برای اعمال محدودیت‌های بی سابقه آماده کند. متاسفانه شاهد آن هستیم که دولت‌ها و مردم اروپا خود را با محدودیت‌های مرتبط با کرونا وفق نداده اند. هم اکنون بخش اعظم شیوع این ویروس در خانه ها، محیط‌های بسته و اجتماعاتی که اقدامات احتیاطی را رعایت نمی‌کنند، رخ می‌دهد.

او تاکید کرد: هم اینک ویروس کرونا به پنجمین عامل مرگ و میر در قاره اروپا تبدیل شده است و به زودی از آستانه ۸ هزار مرگ روزانه ناشی از کووید ۱۹ در این منطقه عبور خواهیم کرد. در ۱۰ روز اخیر شاهد ثبت بیش از یک میلیون نفر مبتلا به کرونا در این قاره بوده ایم که بالاترین رکورد ثبت شده تاکنون بوده است.

آمار نگران کننده کشور‌های اروپایی در همه گیری کرونا

این مقام سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: براساس الگو‌های اپیدمولوژیست‌ها اگر ۹۵ درصد از جمعیت کشور‌های اروپایی اقدام به زدن ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در جامعه کنند تا پایان ماه فوریه (فروردین ماه) از مرگ ۲۸۱ هزار نفر جلوگیری خواهد شد. با این حال، اگر قرار باشد مردم نسبت به محدودیت‌ها و قوانین مرتبط با کووید ۱۹ بی تفاوت باشند شمار قربانیان کرونا تا ماه ژانویه (دی ماه) ۵ برابر خواهد شد.

این سازمان از کشور‌های اروپایی که بدون برنامه ریزی اقدام به بازگشایی اماکن عمومی و برداشتن محدودیت‌های کرونایی می‌کنند انتقاد کرد. کیتی اسمالوود، یکی از مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت در این باره می‌گوید: کشور‌های اروپایی باید در مبارزه با کرونا سریع عمل کنند، زیرا ما زمانی برای اتلاف وقت نداریم. ما باید بر تعداد تست‌های کرونا بیافزاییم و رهگیری بیماران را ادامه دهیم.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/21161
اخبار مرتبط

نظرات شما