تب در کودکان را جدی بگیرید!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مائده جعفری، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  گفت: تب در کودکان یکی از نگرانی‌های معمول والدین و یکی از شایع‌ترین شکایات در مراجعه به بخش‌های اورژانس است؛ یک پاسخ فیزیولوژیکی که با افزایش درجه حرارت بدن بیش از تغییرات طبیعی روزانه مشخص می‌شود تب است.

او یکی از مهمترین دلایل مشاوره پزشکی در کودکان را تب بیان کرد و افزود: تب می‌تواند به علت عفونت‌های جدی مثل عفونت مغزی، ریوی یا ادراری باشد، زمانی که درجه حرارت مرکزی بدن بیشتر از ۳۸درجه سانتی گراد شود تب اطلاق می‌شود.

جعفری بیان داشت: دمای بدن را می‌توان از زیر بغل، مقعدی (رکتال)، دهان، پوست و گوش اندازه گیری کرد، بین سایت‌های اندازه گیری تفاوت‌های اساسی وجود دارد برای مثال دمای مقعدی برای تخمین درجه حرارت مرکزی بدن دقیقترین درجه است و برای کودکان کمتر از ۴ سال توصیه می‌شود، ولی ممکن است آزاردهنده باشد، در حقیقت آسان‌ترین راه بررسی تب در کودکان به روش پوستی است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: کمبود آب بدن یکی از عوارض تب در کودکان است، با تب، مایعات مورد نیاز بدن افزایش می‌یابد و در عین حال کودک بیشتر می‌خوابد و ممکن است بیش از حد خسته باشد و نتواند مایعات را به راحتی بنوشد، بنابراین خطر کمبود آب برای کودکان در دوره تب جدی است.

او گفت: علائم کم آبی بدن شامل:خشکی دهان و لب ها، ادرار تیره و غلیظ، کاهش ادرار، بی حالی است و اگر فرزند شما هر یک از این علائم را پیدا کرد، باید سریع او را به بیمارستان منتقل کنید.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان افزود: کمبود آب بدن می‌تواند عواقب جدی داشته باشد، از دست دادن مایعات بین ۱۲ تا ۱۵ درصد منجر به شوک می‌شود و گردش خون ضعیف و اختلالات هوشیاری مانند بی حالی، گیجی و هذیان رخ می‌دهد؛ بنابراین والدین باید اطمینان حاصل کنند که کودک تب دار مایعات کافی دریافت می‌کند.

جعفری بیان داشت: توهمات می‌توانند در حالت تب به دلیل تحریک پذیری بیشتر سلول‌های مغز ظاهر شوند، تب، متابولیسم را تسریع می‌کند و بدن را فعال‌تر کرده و به سلول‌های مغزی اجازه می‌دهد تا نسبت به محرک‌ها واکنش بیشتری نشان دهند؛ این توهمات اساسا بی ضرر هستند، حتی اگر برای والدین نگران کننده به نظر برسند و در این حالت معمولا کودک با چشمان باز خواب می‌بیند.

او تصریح کرد: پزشک باید کودک را از نظر وجود مننژیت (عفونت مغزی) و انسفالیت بررسی کند، در صورتی که پزشک بیماری جدی و خطرناک را رد کرد جای نگرانی وجود ندارد؛ در رابطه با تشنج تب که یک عارضه مخصوصا نگران کننده است و می‌تواند در دوره‌های تب رخ دهد می‌توان گفت که تقریبا ۴ درصد از کودکان حداقل یک بار در زندگی خود تشنج ناشی از تب را تجربه می‌کنند که این مورد معمولا بین ۶ ماه تا ۴ سال است و هنوز مشخص نیست که این فقط تب یا عفونت تب آور است که باعث تشنج می‌شود.

جعفری گفت: غالبا دمای بدن خیلی سریع افزایش می‌یابد، والدین فقط در صورت بروز تشنج از داشتن تب در کودک آگاه می‌شوند و در بیشتر اوقات، تب و تشنج در دمای بدن بالاتر از ۳۹درجه سانتی گراد ایجاد می‌شود و به طور کلی، تشنج ناشی از تب بی ضرر است و عوارض بعدی ندارد؛ بیشتر موارد عبارتند از تشنج تب ساده که در این حالت کودک هوشیاری خود را از دست می‌دهد، ناحیه لب کبود می‌شود و سفتی بدن و لرزش اندام‌ها ایجاد می‌شود.

او افزود: حملات تب دار منجر به آسیب مغزی نمی‌شود، تقریبا همه بیماران پس از آن به طور طبیعی رشد می‌کنند و تنها خطر ابتلا به بیماری صرع کمی افزایش می‌یابد؛ تشنج ناشی از تب اغلب در هنگام افزایش دما ظاهر می‌شود و بنابراین فقط در صورت گرفتن مداوم دما می‌توان آن را پیش بینی کرد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/21233
اخبار مرتبط

نظرات شما