23 ربیع الاول، سالروز ورود پر خیر و برکت حضرت معصومه به قم

همه ساله در یک سنت حسنه به مناسبت 23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم مردم انقلابی و بصیر قم از کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) به قم به صورت گسترده و با شکوه و با پخش گل و شیرینی و قربانی کردن از مسیر میدان معصومیه تا حرم مطهر استقبال می کردند اما امسال به دلیل بیماری کرونا این مراسم انجام نشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،بیست و سوم ربیع الاول، سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم است از ابتدای ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم، این شهر برکات فراوانی یافت تا جایی که این شهر مقدس مرکز علمی و معرفتی جهان اسلام شد و در این راستا علمای بسیاری در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پرورش یافتند.

همه ساله در یک سنت حسنه به مناسبت 23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم مردم انقلابی و بصیر قم از کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) به قم به صورت گسترده و با شکوه و با پخش گل و شیرینی و قربانی کردن از مسیر میدان معصومیه تا حرم مطهر استقبال می کردند اما امسال به دلیل بیماری کرونا این مراسم انجام نشد.

به دلیل عدم برگزار مراسم استقبال از کاروان نمادین به همت معاونت فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) بیش از ۲۰۰ بسته فرهنگی برای آماده سازی جشن سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم در میان کسبه مسیر میدان معصومیه تا حرم مطهر بانوی کرامت توزیع شد.

علت ورود حضرت معصومه (س) به قم

علت ورود حضرت معصومه (س) به مسئله مهاجرت برادر بزرگوارش حضرت امام رضا(ع) به ایران مربوط است. یعنی در راستای سفر آن حضرت انجام گرفته.

مأمون در سال ۲۰۰ هـ. ق امام رضا(ع) را به مرو فرا خواند و بنا به نقلی بعد از استقرار آن حضرت در ایران نامه‌ای خطاب به خواهر گرامی‌اش حضرت فاطمه معصومه(ع)مرقوم فرمودند و آن را توسط یکی از غلامانش به مدینه منوره ارسال فرموده است. امام  به غلامش دستور داد که در هیچ منزلی توقف نکند تا در اندک زمان ممکن آن نوشته را به مدینه برساند. غلام خود را به مدینه منوره رسانید و نامه امام هشتم را به خدمت حضرت معصومه (س) تسلیم نمود. و آن حضرت به مجرد رسیدن نامه برادرش خود را آماده سفر نمود. این روایت در کتابهای دست اول و قدیمی ذکر نشده است.

بنا به نقل دیگر حضرت معصومه(س) بعد از یک سال از ورود حضرت رضا(س)به سرزمین خراسان به قصد زیارت و دیدار با برادر خود از مدینه به قصد خراسان حرکت کرد. این روایت معتبر تر است.

طبق این دو نقل حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و امام زمان خود در سال ۲۰۱ هـ با گروهی از اطرافیان خود از مدینه حرکت کرد و وقتی به ساوه رسید مریض شد. سؤال فرمود: تا قم چقدر راه است؟ گفتند: ده فرسخ، فرمود مرا به قم برسانید. او را به قم رسانیدند. بنا به نقل دیگر وقتی آن حضرت به ساوه رسیدند عده‌ای از دشمنان اهل بیت  با اشاره مأمون عباسی راه را بر آنان بستند و در یک درگیری نابرابر، همه برادران و اکثر همراهان مرد آن حضرت را به شهادت رساندند و حضرت معصومه(س) از شدت تأثر و تألمات به سختی بیمار گشتند به نحوی که ادامه سفر برایشان ناممکن گردید.

اگرچه برخی نقل‌های ضعیف این جریان را نقل می‌کنند ولی این مطالب در منابع معتبری به چشم نمی‌خورد و هیچ یک از منابع معتبر تاریخی چنین درگیری را گزارش نکردند و همچنین این مطالب با توجه به موقعیت امام رضا (ع) در آن موقع بعید به نظر می‌رسد.

حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا مردم قم از آمدن حضرت معصومه(س) به ساوه اطلاع یافته و به استقبال آن حضرت رفته‌اند و با تجلیل و احترام به قم آوردند، یا خود او به طرف قم حرکت کرده است؟ طبق نقل کتاب معتبر تاریخ قم، روایت صحیح این است که چون خبر به آل سعد رسید با هم اتفاق کردند که از آن حضرت درخواست کنند به قم بیاید و موسی بن خزرج بن سعد اشعری بیرون آمد و چون به شرف ملازمت حضرت فاطمه رسید زمام ناقه او بگرفت و به جانب شهر بکشید و به در سرای خود فرود آورد. محل و سرای موسی بن خزرج  و حجره‌ای که حضرت معصومه(س) در آن به عبادت پرداخته، اکنون مشخص و زیارتگاه است.

بنابراین آنچه از منابع معتبر بر می آید اینست که حضرت معصومه برای دیدن برادر خود به طرف ایران حرکت کرده است. شاید وضع نامطلوب مدینه برای زندگی (از جهت آزار و اذیت علویان توسط حکومت) و محدودیتهای آن در مصمم شدن حضرت معصومه(س) تاثیر داشته باشد. همچنین در طول مسیر ایشان به تبلیغ امامت و تشیع نیز پر داخته باشد. ولی عمده دلیل مسافرت حضرت معصومه، زیارت برادر بوده است.

از ابتدای ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم، این شهر برکت فراوانی یافت و از آنجا که محل دفن دخت امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) واقع شد، مورد توجه علمای بزرگوار اسلام قرار گرفت تا جایی که این شهر مرکز علمی و معرفتی جهان اسلام شد و در این راستا علمای بسیاری در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پرورش یافتند؛ علی بن حسین بن بابویه قمی، پدر شیخ صدوق یا صدوق اول، محمد بن علی بن بابویه قمی، معروف به شیخ صدوق و نویسنده نزدیک به 300 کتاب در اصول و فروع، احمد بن ادریس قمی، از محدثان شیعی، علی بن ابراهیم قمی صاحب کتاب تفسیر قمی،‌ خواجه نصیر الدین طوسی جهرودی معروف به استاد البشر و از افتخارات جهان اسلام، صدر المتألهین شیرازی صاحب آثار برجستهای مانند شرح کافی و در دوران معاصر امام خمینی(ره) که به برکت وجود ایشان ماجرای انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت، از جمله این علمای برجسته تاریخ اسلام هستند.

چند اتفاق بسیار مهم بعد از هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم رخ داد، یکی اینکه توجه علویان و سادات به شهر مقدس قم جلب شد به صورتی که امروزه حدود ۴۴۰ امامزاده در استان داریم، دیگر اینکه ده‌ها هزار نفر از شهرها و کشورهای مختلف برای زیارت مضجع شریف ایشان سفر می‌کنند.

آبان سال 97 شورای فرهنگ عمومی استان قم سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم را، "روز قم" نامگذاری کرد.

تصاویر سال گذشته استقبال از کاروان نمادین حضرت معصومه(س)




محسن خداپرست
انتهای پیام /
گالری عکس
http://qomefarda.ir/21637
اخبار مرتبط

نظرات شما