دومین سارق بالای سر علی دایی/ یورش رونالدو به تاج و تخت شهریار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، زمانی که فوتبال در جهان شناخته شد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که این ورزش تا این اندازه مهم شود و حتی دستیابی به رکورد‌ها و شکستن آن‌ها نیز اهمیت پیدا کند. طی سال‌های گذشته هر وقت صحبتی از رکورد در فوتبال به میان آمده، همواره نام کریستیانو رونالدو و لیونل مسی در راس آن بوده است.

یکی از رکورد‌هایی که این ۲ فوق ستاره فوتبال جهان تا این لحظه به آن دست پیدا نکرده اند، مربوط به تعداد گل ملی در جهان است. این رکورد طی چند سال گذشته در قُرق اسطوره فوتبال ایران یعنی علی دایی بوده است. رکورد گل ملی در جهان فردی نیست و تنها به شخص علی دایی ختم نمی‌شود بلکه یک رکورد ملی به حساب می‌آید.

علی دایی کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران با ۱۰۹ گل زده سال‌های زیادی است که عنوان آقای گلی جهان را در اختیار دارد. به نظر می‌رسید این رکورد جاودانه باقی بماند و کسی نتواند به آن نزدیک شود، اما اعجوبه پرتغالی جهان فوتبال (رونالدو) به این رکورد هم رحم نکرد. رونالدو اکنون ۱۰۲ گل به ثمر رسانده و تنها ۷ گل تا رسیدن به علی دایی فاصله دارد.

نگاهی به عملکرد علی دایی

آخرین بازی ملی علی دایی به جام جهانی ۲۰۰۶ و بازی مقابل آنگولا برمی‌گردد که شماره ۱۰ تیم ملی موفق نشد در آن دیدار گلی به ثمر برساند. او به مدت ۱۳ سال (۷۲ تا ۸۵) در تیم ملی ایران بازی کرد و جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان آخرین رقابتی بود که در آن حضور داشت. علی دایی در جام جهانی نتوانست برای ایران گلی بزند و در ۳۷ سالگی از تیم ملی خداحافظی کرد.

دومین سارق بالای سر علی دایی/ یورش رونالدو به تاج و تخت شهریار

اولین گل ملی علی دایی برای ایران به بازی برابر تایوان در مرحله انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ برمی‌گردد که شاید خود او هم فکرش را نمی‌کرد بعد از آن مسابقه بتواند ۱۰۸ گل دیگر به ثمر برساند. آخرین گل ملی علی دایی نیز در بازی دوستانه مقابل کاستاریکا قبل از جام جهانی ۲۰۰۶ زده شد. او در مجموع ۱۴۹ بازی ملی برای تیم ایران انجام داد و با کارنامه‌ای درخشان تصمیم به خداحافظی گرفت.

تولد دوباره برای رونالدو بعد از ۳۰ سالگی

شاید اگر ۵ سال قبل از کسی سوال می‌شد اگر یک نفر پیدا شود که به رکورد علی دایی در تعداد گل ملی برسد چه کسی است؟ اکثر افراد نام لیونل مسی را مطرح می‌کردند، اما ستاره آرژانتینی بارسلونا، نتوانست برعکس بارسلونا در تیم ملی درخشان ظاهر شود. کریستیانو رونالدو بر خلاف مسی، پس از ۳۰ سالگی تازه به اوج دوران ورزشی خود رسیده و تقریبا نیمی از گل‌های خود را پس از پشت سر گذاشتن ۳۰ سالگی زده است.

رونالدو تا سن ۳۰ ساگی در ۱۱۸ بازی ملی ۵۲ گل برای تیم ملی پرتغال به ثمر رساند. این آمار پس از ۳۰ سالگی برای کاپیتان تیم ملی پرتغال به شکل شگفت انگیزی ادامه پیدا کرده و رونالدو با بازوبند کاپیتانی در ۵۰ بازی ملی ۵۰ گل زده است. زمانی گفته می‌شد که رونالدو در تیم ملی موفق نمی‌شود و نمی‌تواند هرگز افتخار ملی کسب کند، اما ظاهرا برای مهاجم یوونتوس هیچ اتفاقی نشدنی نیست. رونالدو با تیم ملی پرتغال عنوان قهرمانی مسابقات جام ملت‌های اروپا و پس از آن لیگ ملت‌های اروپا را کسب کرد.

لیتوانی و سوئد، حریفان مورد علاقه CR7

کریستیانو رونالدو با گلزنی در دیدار دوستانه مقابل آندورا که به پیروزی ۷ بر صفر شاگردان فرناندو سانتوس ختم شد گل ششم تیمش را به ثم رساند. او با این گل تعداد گل‌های ملی خود را از ۱۰۱ به ۱۰۲ افزایش داد و فاصله خود را با علی دایی کمتر کرد. رونالدو در آستانه ۳۵ سالگی در اوج دوران فوتبالی خود قرار دارد و حتی ویروس کرونا هم نتوانسته روی او تاثیر منفی بگذارد.

دومین سارق بالای سر علی دایی/ یورش رونالدو به تاج و تخت شهریار

کاپیتان تیم ملی پرتغال ۱۰۲ گل خود را به ۴۲ تیم مختلف زده است. لیتوانی و سوئد ۲ تیم مورد علاقه رونالدو بوده اند به نحوی که او به هر کدام از این تیم‌ها ۷ گل زده است. آندورا ۶ گل از رونالدو دریافت کرده و رتبه بعدی را در اختیار دارد. در میان تیم‌های بزرگ جهان، هلند، اسپانیا و بلژیک از رونالدو زخم خورده اند و هر کدام ۳ گل از یکی از بهترین بازیکنان تاریخ دریافت کرده اند.

گلزنی به تیم‌های ضعیف، توهم منتقدان؟

در طرف مقابل یکی از موضوعاتی که همواره درباره علی دایی مطرح بوده این است که او اکثر گل‌های خود را مقابل تیم‌های ضعیف آسیایی که اکثر آن‌ها نیز قدرت زیادی نداشته اند، به ثمر رسانده است. علی دایی به هر کدام از تیم‌های لائوس و مالدیو ۸ گل زده که در مجموع ۱۶ گل محسوب می‌شود و از طرفی به هر کدام از تیم‌های عربستان، کره جنوبی و ژاپن نیز ۴ گل زده است. او تمام ۴ گل خود به کره جنوبی را در یک بازی به ثمر رساند. در این زمینه این مورد را هم باید در نظر گرفت که علی دایی خیلی دیر فرصت بازی در تیم ملی را پیدا کرد و در سن ۲۴ سالگی اولین بازی ملی خود را انجام داد.

اگر با چنین وضعیتی به علی دایی نگاه کنیم که گل‌هایش را به تیم‌های ضعیف زده، اما رونالدو هم چنین وضعیتی داشته است. او بیشتر مقابل تیم‌های درجه ۲ اروپایی گلزنی کرده، اما همانند علی دایی مقابل بعضی از تیم‌های بزرگ هم توانسته عملکرد خوبی از خود نشان دهد. رونالدو خیلی زودتر از علی دایی در تیم ملی بازی کرد و اولین بازی ملی خود را در سن ۱۹ سالگی (۲۰۰۳) انجام داد. شاید مسی و نیمار نیز اگر در قاره‌ای دیگر حضور داشتند می‌توانستند رقیبانی جدی برای رونالدو و دایی باشند، زیرا تیم‌های حاضر در قاره آمریکای جنوبی قدرت زیادی دارند،ضمن اینکه شرایط بازی در آمریکای جنوبی با سایر قاره‌ها متفاوت است.

لوکاکو رکوردشکنی می‌کند؟

روملو لوکاکو ستاره خط حمله بلژیک با توجه به آماری که به ثبت رسانده، شاید در سال‌های آینده به رکورد گلزنی رونالدو و علی دایی برسد. او در ۸۷ بازی ملی ۵۵ گل به ثمر رسانده و بهترین گلزن تاریخ تیم ملی بلژیک نیز محسوب می‌شود.

دومین سارق بالای سر علی دایی/ یورش رونالدو به تاج و تخت شهریار

علی دایی بار‌ها اعلام کرده که از رکوردی که به ثبت رسانده خوشحال است و به آن افتخار می‌کند. او در ضمن معتقد است که رکورد‌ها برای شکستن هستند و شکستن این رکورد توسط بازیکن بزرگی مثل کریستیانو رونالدو خوشحال کننده است.

یک نکته دیگر هم در مورد گل‌های علی دایی وجود دارد. او در سال ۲۰۰۳ دیدار مقابل کره شمالی هشتاد و سومین گل ملی خود را به ثمر رساند، اما به دلیل آشوبی که هواداران کره شمالی با پرتاب نارنجک به زمین مسابقه درست کردند، این دیدار با نتیجه ۳ بر صفر به سود ایران اعلام شد و گل دایی در آمار ثبت نشد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/21799
اخبار مرتبط

نظرات شما