قم فردا گزارش می دهد؛

ازدواج آسان؛ رویایی دست نیافتی برای جوانان/رفع موانع ازدواج نیازمند همراهی همه مسئولان

طی سال های گذشته وام ازدواج از سه میلیون به 50میلیون رسیده است اما این افزایش تاثیری در افزایش ازدواج نداشته است به همین دلیل وقت آن رسیده مسئولان به جای افزایش رقم وام ازدواج که تلاش کم ثمری برای افزایش ازدواج‌ها بوده، تدبیری بنیادین و ریشه‌ای برای رفع مشکلات جوانان و افراد در سن ازدواج بیندیشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در حال حاضر وام ازدواج برای هر یکی از زوجین 50میلیون است و خبر های بسیاری در فضای مجازی در خصوص افزایش و عدم افزایش وام ازدواج در سال آینده وجود دارد. خبرهایی که برخی می گویند احتمال دارد این میزان به 100میلیون و برخی ها هم اعدادبیشتر از این را اعلام می کنند برسد و برخی دیگر هم اعلام می کنند که این رقم برای سال آینده افزایشی نخواهد داشت.
در دانش جمعیت‌شناسی، واژه تجرد قطعی برای جمعیتی به کار گرفته می‌شود که بدون حتی یک‌بار ازدواج، وارد سن ۴۰ سالگی شده‌اند و از آنجا که احتمال مجرد ماندن این افراد بسیار بیشتر از ازدواج است، در محاسبه شاخص تجرد قطعی از آمار این بخش از جامعه بهره می‌برند و ورود به سن ۵۰ سالگی احتمال ازدواج را تقریباً به صفر نزدیک می‌کند.

۵ میلیون مجرد در ایران؛ دهه شصتی‌ها رکورددار تجرد قطعی
از این رو دکتر امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با نگاهی به آمار مجردان قطعی در کشور می‌گوید: «حداقل یک میلیون مجرد قطعی در کشور داریم، اما به اعتقاد من باید آمار زنان و مردانی را هم که طلاق گرفته و دیگر ازدواج نکرده‌اند، به آمار مجردان قطعی اضافه کنیم که با در نظر گرفتن آنها، بیش از ۵ میلیون نفر در کشور ما از داشتن خانواده و همسر محرومند.»
وی به آماری که مربوط به «دهه شصتی‌ها» است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «همان گروه ۱۷ میلیون نفری کشور که خاطرات تلخ‌شان در دوره‌های مختلف زندگی کم نیست؛ از کلاس‌های ۴۰ نفره مدرسه بگیرید، تا ظرفیت محدود قبولی‌های دانشگاه و نبود فرصت شغلی کافی و دیگر مصائب آنها، حالا در بین مجردان قطعی هم رکورددارند و باید این مصیبت را هم تحمل کنند. زیرا که یک‌چهارم پسران و یک‌چهارم دختران دهه شصتی مجرد مانده‌اند که بخشی از آن‌ها جزو مجردان قطعی به حساب می‌آیند و برخی نیز در خطر تنهایی همیشگی قرار دارند.»



مشکلات امروز جوانان در ازدواج چیست؟

با تمام این مسائل برخی از کارشناسان اعلام می کنند که با وام 50میلیونی امروز زوجین نمی توانند وسایل مورد نیاز زندگی خود را تامین کنند و با این رقم از وام ازدواج وسایل زندگی را تهیه کنند و یا خانه ای را برای رهن پیدا کنند و یا موانع دیگر را از سر راه بردارند؟
البته در این بین باید گفت که اگر وام ازدواج 100میلیون شود قطعا می توان بسیاری از وسایل زندگی را تهیه کرد اما اینجا این سوال پیش می آید که آیا مشکل امروز جوانان فقط وام ازدواج و تهیه وسایل زندگی است؟
در این خصوص دکتر حریرچی درباره چرایی مجرد ماندن می‌گوید: «طبیعتاً همه انسان‌ها به دلیل ویژگی‌های طبیعی، اجتماعی و غریزی دلشان می‌خواهد تشکیل خانواده بدهند و از زندگی کنار همسرشان لذت ببرند؛ این طور نیست که بگوییم جوانان ما تمایلی به ازدواج ندارند، اما وقتی به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم چرا آن‌ها از ازدواج گریزانند.»
شرایط اقتصادی امروز جامعه یکی از مهمترین مشکلات در عدم ازدواج جوانان است. وقتی جوانی با وام 100میلیونی تمامی وسایل منزل خود را تهیه می کند باید شغلی مناسب با اقتصاد و تورم امروز داشته باشد تا بتوانند هم امورات زندگی را بگذراند و هم قسط های این وام را بدهد.
با توجه به اینکه اگر هر دو نفر از زوجین شاغل باشند باید گفت که قطعا می توانند زندگی خود را بگذراند البته اینجا بازهم تبصره دیگر وجود دارد آنهم این است که آنها نباید کارگر باشند چرا؟ به این دلیل که حقوق امروز کارگری با تورم و گرانی های جامعه سازگار نیست.



افزایش وام ازدواج کمکی به افزایش ازدواج نمی‌کند!

با توجه به این موضوع در این خصوص محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه موضوعی که من همیشه مطرح می‌کنم این است که افزایش وام ازدواج چه منطقی دارد، گفت: افزایش حتی چند برابری وام ازدواج نیز مشکلی را از جوانان حل نمی‌کند و عملا با ۸۰ میلیون شدن یا ۱۰۰ میلیون شدن وام ازدواج نیز نمی‌شود کاری کرد.
معاون امور ساماندهی جوانان افزود: ما درخصوص پرداخت وام ازدواج از سال ۹۶ به صورت به روز عمل می‌کنیم و هیچ مشکلی در پرداخت نداریم و ماندگاری در صف مطرح نیست.
تندگویان ادامه داد: سال ۹۶، ۱۰ میلیون تومان وام ازدواج پرداخت شد و سال گذشته این رقم به ۵۰ میلیون تومان رسید و یک افزایش ۵ برابری را شاهد بودیم، در حالی که ۵ برابر شدن رقم وام ازدواج هیچ تأثیری در افزایش ازدواج نداشته است و ما هر سال شاهد سیر کاهشی آن بوده‌ایم.
معاون امور جوانان با بیان اینکه این اتفاقات نشان دهنده این است که سیاست پرداخت وام ازدواج برای تسهیل و افزایش ازدواج جوانان حتی با افزایش ارقام هم نتوانسته به هدف خود برسد، گفت: هدف افزایش ازدواج در راستای پرداخت وام غلط است، چرا که بحث تشکیل خانواده هدف واقعی است، به دلیل اینکه ما مشکل بحران جمعیت پیدا نکنیم.

همان طور که گفته شد و در نظرات کارشناسی وجود دارد افزایش وام ازدواج از یک میلیون به سه میلیون، از سه میلیون به 10میلیون، از 10میلیون به 30میلیون و از 30میلیون به 50میلیون در طی این سال ها تاثیر چندانی در افزایش ازدواج بین جوانان نداشته است؛ البته باید به این موضوع اشاره کرد که این افزایش باعث شده است که لوازم زندگی راحتر تهیه شود مگر اینکه زوج هایی در پی کالای لوکس و لاکچری باشند که در این صورت این وام کفاف آنها را نمی دهد؛ پس باید گفت که وقت آن رسیده مسئولان به جای افزایش رقم وام ازدواج که تلاش کم ثمری برای افزایش ازدواج‌ها بوده، تدبیری بنیادین و ریشه‌ای برای رفع مشکلات جوانان و افراد در سن ازدواج بیندیشند.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/23415
اخبار مرتبط

نظرات شما