نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین:

درس‌ها و آموزه‌های قیام فاطمی همچنان باقی است/ حضرت زهرا(س) الگویی بی نظیر برای تمام انسان ها است

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای تمام انسان ها و زمان ها است، گفت: عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه، انسان را به این واقعیت می‌رساند که سعادت انسان در پرتو دو رکن اطاعت و حمایت از ولایت محقق می‌شود

 حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ضمن تسلیت فرار رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار داشت: واقعه و ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای درس‌ها و عبرت‌هایی است که تفکر و تعمق در آنها، موجب رشد شخصیتی انسانها می‌شود.
فاطمیه فرصتی مناسب برای شناخت سبک زندگی حضرت زهرا است
وی ادامه داد: اساساً محبت و مودّت به اهلبیت پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیهم علاوه بر پاداش بر تولیٰ و تبریٰ، تأثیر فراوانی در فهمیدگی، دانایی و هوشیاری انسان ها بر اساس الگوپذیری از آن انوار قدسی معصومین علیهم السلام دارد، به همین دلیل ایام فاطمیه فرصتی مناسب برای مرور معارف و شناخت‌ سبک، سیره زندگی و شیوه رفتاری حضرت زهرا سلام الله علیها می‌باشد.
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به ضرورت شناخت هر چه بیشتر حضرت زهرا(س)، بیان داشت: ابعاد شخصیتی و الگویی حضرت زهرا سلام علیها - علاوه بر درجات و مقامات معصوم نزد پروردگار و آموزه‌ها و مباحث خانواده - دارای ویژگی‌های ممتازی می‌باشد که مقدمه شناخت آنها، شناخت از وجود مبارک آن حضرت می‌باشد.
حضرت زهرا(س) الگویی بی نظیر برای تمام انسان ها در تمام زمان هاست
وی اضافه کرد: آیاتی که در شأن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نازل شده،‌ سخنان پیامبر اسلام و امیرامؤمنین و ائمه هدیٰ علیهم السلام،‌ دقت در القاب و صفات حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در احادیث و زیارتنامه‌ها نشان دهنده انسانی کامل در تمام جهات می‌باشد که الگویی بی‌نظیر برای تمام انسانها در زمان‌ها می‌باشد.
حجت الاسلام بنیادی ادامه داد: از این‌رو تلاش در شناخت شناساندن حقیقت شخصیت بی‌نظیر آن حضرت، امری بایسته است مخصوصاً در این دوران که نیاز بشر بویژه زنان و دختران جامعه، به الگوی جامع رفتاری، بیش از هر زمانی احساس می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: شناخت حضرت فاطمه زهرا(س) از حقائق اسلام، سیر انتشار تا استقرار اسلام و آینده اسلام، از نکات بسیار مهم است که مطالعه و توجه به این ویژگی در حیات آن حضرت، باعث آگاهی بیشتر از شخصیت جامع و کامل و تأثیرگذاری ایشان در شناساندن اسلام ناب و حقیقی،‌ می‌شود؛ تأکید بر این مهم بدان جهت است که شخصیت تأثیرگذار حضرت را منحصر به مباحث خانواده نکنیم و نقش بزرگ و قیام و جهاد فاطمی در حساس ترین مقطع را بهتر بفهمیم. که در این رابطه،‌ دقت در خطبه‌ها و سخنان بعد از رحلت نبی‌اکرم صلی الله علیه و‌آله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: شناخت حقیقی وقایع و حوادث اجتماعی، نیازمند بصیرت، تحلیل، محاسبه و اقدام به هنگام می‌باشد، این عناصر باعث می‌شود تا جریان‌های حق و باطل از یکدیگر تفکیک شوند، افراد، نیت و عمل آنها معلوم شود تا انسان انتخاب و اقدامی آگاهانه داشته باشد.
وی افزود:  نکته مهم آن است که اقدام و عمل بخش هویتی فهم انسان می باشد والا فهم و تحلیل بدون ورود در میدان مبارزه، معنا و تأثیری ندارد، که چنین افرادی در زمره بی‌تفاوت‌ها و در شمار و عقبه جریان باطل محسوب می‌شوند.
حضرت زهرا با شهادت خود توطئه دشمنان علیه اسلام را افشا کرد
حجت الاسلام بنیادی تاکید کرد: صدیقه طاهره(س) در دوران حیات پیامبر(ص) و پس از آن‌، تکلیف خود را بر اساس شناخت، تحلیل جامع و عمل مؤثر انجام دادند، لذا شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در میدان مبارزه با توطئه‌های خطرناکی بود که حضرت زهرا سلام الله علیها نه تنها آنها را افشاء بلکه مسیر اسلام ناب و واقعی را با تمام وجود به گوش همگان رساندند و حجت را تمام کردند.
درس‌ها و آموزه‌های قیام فاطمی همچنان باقی است
وی در ادامه گفت: عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه، انسان را به این واقعیت می‌رساند که سعادت انسان در پرتو دو رکن اطاعت و حمایت از ولایت محقق می‌شود؛ اطاعت از ولایت یعنی فهم و قرار گرفتن در مسیر سعادت و حمایت از ولایت یعنی فهم دقیق از معنای سعادت؛ این معنا در تمام دوران زندگی انسان یک اصل خدشه ناپذیر است. اگر معنای واقعی فاطمیه و هدف قیام فاطمی را بخواهیم بدانیم، باید میزان توجه و جهتمان را با ولایت بسنجیم، تکرار بیعت با ولایت و لبیک با معرفت به ندای ولایت را دائماً در رأس امورمان قرار بگیرد.
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین عنوان کرد: فهم از اینکه چرا حضرت فاطمه زهرا(س) در مقابل تمام شدائد ایستاد و حمایت و حماسه‌ای بپا کرد و جانش را سپر نمود و در این مسیر به شهادت رسید؛  نشان می‌دهد که مقام امامت و ولایت چقدر عظیم و دفاع از امام و رهبر چقدر مهم است؛ موجب فهمیدگی و دانایی انسان‌ها می شود تا بداند که «منطق ولایت‌پذیری از دو رکن اساسی حمایت و اطاعت تشکیل شده است» که این موضوع هم نیاز به بصیرت دارد و هم نیازمند استقامت است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/23517
اخبار مرتبط

نظرات شما