در گفتگو با کارشناسان دینی مطرح شد؛

درس‌ها و آموزه‌های قیام فاطمی همچنان باقی است/ حضرت زهرا الگویی برای دفاع و حمایت از ولایت است

کارشناسان دینی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در ولایتمداری و ساده زیستی الگویی برای جامعه است، مطرح کردند: امروز ما می توانیم ولایتمداری را از حضرت زهرا(س) بیاموزیم و از ولی زمان و ولایت انقلاب اسلامی دفاع کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در عظمت و بزرگی حضرت فاطمه زهرا (س) همین اندازه بس که دوست و دشمن درباره بزرگواری آن بانو سخن می‌گویند و درباره بزرگی ایشان به سخنان پیامبر (ص) استناد می‌کنند.
گمنام بودن رسمی است که حضرت زهرا سلام‌الله علیها آن را پایه‌گذاری کردند. بانوی بزرگواری که نه تنها زندگی‌نامه‌ای داشته که بسیاری از جنبه‌های آن جز برای اهل علم و دانشمندان اسلامی مکشوف نشده، بلکه تاریخ شهادت و مرقد مطهرشان هم مخفی مانده است.
حضرت زهرا(س) دارای خصوصیات بسیاری بودند که او را بسیار برجسته کرده است و همین باعث شده است که برای هرقشری از جامعه مخصوصا بانوان الگویی بسیار مناسب باشد.

حضرت زهرا(س) الگویی برای ساده زیستی در جامعه است
از همین رو حجت‌الاسلام و المسلمین محمود رجبی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) به وسیله خطبه فدکیه مظلومیت اهلبیت(ع) و غصب ولایت را نشان داد.
وی ادامه داد:حضرت فاطمه زهرا(س) همیشه از ولایت دفاع کردند و هیچگاه دست از طرفداری او برداشتند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به دفن شبانه و مخفی بودند محل دفن این بانو، گفت: وقتی تاریخ شهادت و محل دفن دختر پیامبر(ص) و همچنین نوع تشییع این بانو بیان شود توجه همه را به خود جلب می کند که این هم یکی از راه های نشان دادند مظلومیت اهلبیت(ع) را می رساند.
وی بیان داشت:حضرت زهرا(س) در ولایتمداری و ساده زیستی الگویی برای جامعه است که باید همه به او اقتدا کنیم.
حجت الاسلام رجبی با اشاره به اینکه حضرت زهرا الگویی برای دفاع و حمایت از ولایت است، خاطرنشان کرد: ایشان در سنین جوانی این همه مشکل را قبول کردند تا به ولایت آسیبی نرسد و این باید برای ما در دفاع از ولایت و رهبری الگو باشد.



حمایت از ولایت در شرایط سخت را از حضرت زهرا(س) بیاموزیم
از طرفی هم  آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در تمام عرصه الگویی مناسب برای جامعه امروز می باشد، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) شخصیت نمونه و الگویی برای جامعه و دنیا می باشد.
وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) نسبت به طرفداری از حق و حقیقت جهاد بزرگی داشتند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) از ولایت و اسلام دفاع کردند، گفت: حضرت زهرا(س) در زمان اختناق فریاد زدند و آن خطبه مهم را خواندند.
وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) در عین حال که امورات خانه مانند تربیت فرزندان و همسرداری را انجام می دادند از ولایت هم به بهترین نحو حمایت کردند.
آیت الله فقیهی با اشاره به ولایتمداری این بانوی بزرگ، ابراز داشت: امروز ما می توانیم ولایتمداری را  از حضرت زهرا(س) بیاموزیم و از ولی زمان و ولایت انقلاب اسلامی دفاع کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به حمایت های حضرت زهرا(س) از امام و ولایت زمان خود، گفت: حضرت زهرا(س) در عین حالی که خانه داری، تربیت فرزندان و همسرداری را به نحو احسن انجام می دادنداز ولایت هم در حد اعلا طرفداری می کردند.
وی بیان داشت: وقتی نابینایی به درب منزل حضرت زهرا(س) آمد، ایشان چادر سر کردند و پشت درب ایستادند و جلوی در نرفتند، وقتی از حضرت زهرا(س) سوال کردند که با اینکه این فرد نابینا بود چرا جلوی در نرفتید فرمودند: درست است او نابیناست اما من که بینا هستم و او را می دیدم پس احتیاط کردم.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه این بانو از نظر حجاب و عفت در مقام عالی قرار داشتند که باید الگویی برای جامعه ما باشند، عنوان داشت: حضرت زهرا تمام امورات منزل را در بهترین حد و رتبه انجام می دادند .
وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) از نظر عبادی در رتبه بالایی قرار داشتند به گونه ای که نماز شب و نماز اول وقت آن حضرت هیچگاه ترک نمی شد.
آیت الله فقیهی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) یک انسان کامل می باشد که در بین زن های عالم کسی بالاتر از حضرت زهرا(س) نداریم، ابراز داشت: این حضرت الگویی برای جامعه ما ، هم برای مردان و هم برای زنان می باشد تا از او الگو بگیرند.

درس‌ها و آموزه‌های قیام فاطمی همچنان باقی است
این در حالی است که حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تسلیت فرار رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار داشت: واقعه و ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای درس‌ها و عبرت‌هایی است که تفکر و تعمق در آنها، موجب رشد شخصیتی انسان ها می‌شود.



فاطمیه فرصتی مناسب برای شناخت سبک زندگی حضرت زهرا است

وی ادامه داد: اساساً محبت و مودّت به اهلبیت پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیهم علاوه بر پاداش بر تولیٰ و تبریٰ، تأثیر فراوانی در فهمیدگی، دانایی و هوشیاری انسان ها بر اساس الگوپذیری از آن انوار قدسی معصومین علیهم السلام دارد، به همین دلیل ایام فاطمیه فرصتی مناسب برای مرور معارف و شناخت‌ سبک، سیره زندگی و شیوه رفتاری حضرت زهرا سلام الله علیها می‌باشد.
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به ضرورت شناخت هر چه بیشتر حضرت زهرا(س)، بیان داشت: ابعاد شخصیتی و الگویی حضرت زهرا سلام علیها - علاوه بر درجات و مقامات معصوم نزد پروردگار و آموزه‌ها و مباحث خانواده - دارای ویژگی‌های ممتازی می‌باشد که مقدمه شناخت آنها، شناخت از وجود مبارک آن حضرت می‌باشد.
حضرت زهرا(س) الگویی بی نظیر برای تمام انسان ها در تمام زمان هاست
وی اضافه کرد: آیاتی که در شأن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نازل شده،‌ سخنان پیامبر اسلام و امیرامؤمنین و ائمه هدیٰ علیهم السلام،‌ دقت در القاب و صفات حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در احادیث و زیارتنامه‌ها نشان دهنده انسانی کامل در تمام جهات می‌باشد که الگویی بی‌نظیر برای تمام انسانها در زمان‌ها می‌باشد.
حجت الاسلام بنیادی ادامه داد: از این‌رو تلاش در شناخت شناساندن حقیقت شخصیت بی‌نظیر آن حضرت، امری بایسته است مخصوصاً در این دوران که نیاز بشر بویژه زنان و دختران جامعه، به الگوی جامع رفتاری، بیش از هر زمانی احساس می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: شناخت حضرت فاطمه زهرا(س) از حقائق اسلام، سیر انتشار تا استقرار اسلام و آینده اسلام، از نکات بسیار مهم است که مطالعه و توجه به این ویژگی در حیات آن حضرت، باعث آگاهی بیشتر از شخصیت جامع و کامل و تأثیرگذاری ایشان در شناساندن اسلام ناب و حقیقی،‌ می‌شود؛ تأکید بر این مهم بدان جهت است که شخصیت تأثیرگذار حضرت را منحصر به مباحث خانواده نکنیم و نقش بزرگ و قیام و جهاد فاطمی در حساس ترین مقطع را بهتر بفهمیم. که در این رابطه،‌ دقت در خطبه‌ها و سخنان بعد از رحلت نبی‌اکرم صلی الله علیه و‌آله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: شناخت حقیقی وقایع و حوادث اجتماعی، نیازمند بصیرت، تحلیل، محاسبه و اقدام به هنگام می‌باشد، این عناصر باعث می‌شود تا جریان‌های حق و باطل از یکدیگر تفکیک شوند، افراد، نیت و عمل آنها معلوم شود تا انسان انتخاب و اقدامی آگاهانه داشته باشد.
وی افزود: نکته مهم آن است که اقدام و عمل بخش هویتی فهم انسان می باشد والا فهم و تحلیل بدون ورود در میدان مبارزه، معنا و تأثیری ندارد، که چنین افرادی در زمره بی‌تفاوت‌ها و در شمار و عقبه جریان باطل محسوب می‌شوند.
حضرت زهرا با شهادت خود توطئه دشمنان علیه اسلام را افشا کرد
حجت الاسلام بنیادی تاکید کرد: صدیقه طاهره(س) در دوران حیات پیامبر(ص) و پس از آن‌، تکلیف خود را بر اساس شناخت، تحلیل جامع و عمل مؤثر انجام دادند، لذا شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در میدان مبارزه با توطئه‌های خطرناکی بود که حضرت زهرا سلام الله علیها نه تنها آنها را افشاء بلکه مسیر اسلام ناب و واقعی را با تمام وجود به گوش همگان رساندند و حجت را تمام کردند.
وی در ادامه گفت: عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه، انسان را به این واقعیت می‌رساند که سعادت انسان در پرتو دو رکن اطاعت و حمایت از ولایت محقق می‌شود؛ اطاعت از ولایت یعنی فهم و قرار گرفتن در مسیر سعادت و حمایت از ولایت یعنی فهم دقیق از معنای سعادت؛ این معنا در تمام دوران زندگی انسان یک اصل خدشه ناپذیر است. اگر معنای واقعی فاطمیه و هدف قیام فاطمی را بخواهیم بدانیم، باید میزان توجه و جهتمان را با ولایت بسنجیم، تکرار بیعت با ولایت و لبیک با معرفت به ندای ولایت را دائماً در رأس امورمان قرار بگیرد.
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین عنوان کرد: فهم از اینکه چرا حضرت فاطمه زهرا(س) در مقابل تمام شدائد ایستاد و حمایت و حماسه‌ای بپا کرد و جانش را سپر نمود و در این مسیر به شهادت رسید؛  نشان می‌دهد که مقام امامت و ولایت چقدر عظیم و دفاع از امام و رهبر چقدر مهم است؛ موجب فهمیدگی و دانایی انسان‌ها می شود تا بداند که «منطق ولایت‌پذیری از دو رکن اساسی حمایت و اطاعت تشکیل شده است» که این موضوع هم نیاز به بصیرت دارد و هم نیازمند استقامت است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/23550
اخبار مرتبط

نظرات شما