قم فردا گرارش می دهد؛

کاهش بیماران کرونایی در قم با اجرای طرح شهید سلیمانی/فعالیت های شبانه روزی گروه های جهادی در محلات قم

با مشارکت بسیجیان طرح محله محور شهید سلیمانی با هدف جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و استان انجام شد که تاثیر بسزایی در کنترل این بیماری داشت که لازم است با همکاری مانع از بازگشت به روزهای قرمز کرنایی شویم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با توجه به افزایش شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، اطلاع‌‌رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات و مداخله به‌‌هنگام می‌‌تواند باعث نجات جان بسیاری از هموطنان از ابتلا به این بیماری شود. در همین راستا، یکی از بهترین و مؤثرترین اقداماتی که می‌‌توان انجام داد، جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره‌‌گیری از کمک‌‌ نیروهای بسیج و داوطلب مردمی است.
پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای گسترش و تحقق طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» در یازدهم آبان‌‌‌ماه سال جاری، تفاهم‌‌نامه‌‌ای میان سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت با هدف بیماریابی سریع‌‌تر، قرنطینه کردن افراد مبتلا و حمایت معیشتی به شیوه محله‌‌محور و خانواده‌‌محور و با استفاده از ظرفیت نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور و ظرفیت بسیج محلات و مساجد امضا شد.
در این طرح که به نام شهید سردار قاسم سلیمانی مزین شده  با تمرکز بر پیشگیری از کرونا، به کمک مدیریت و کنترل اپیدمی کووید19 در کشور آمد. اهداف اختصاصی این طرح شامل قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال، کاهش بستری حداقل به میزان 30درصد در یک‌ماه و 50درصد در سه‌ماه؛ کاهش مرگ حداقل به میزان 10درصد در یک‌ماه و 40درصد در سه ماه و پوشش حمایتی از گروه‌‌های در معرض خطر به میزان 50درصد در یک‌ماه و 90درصد در سه ماه است.

پوشش سراسری طرح شهید سلیمانی در قم
با توجه به این موضوع مرتضی حیدری، فرماندار قم با بیان رویکرد اصلی طرح محله محور شهید سلیمانی اظهار کرد: رویکرد اصلی این طرح، آگاهی بخشی و پیشگیری از شیوع دوباره بیماری کووید19 بر اساس شبکه بندی و ساماندهی نیروهای فعال و جهادی است.
وی ادامه داد: جمعیتی حدود یک میلیون و 264 هزار نفر در قالب حدود 332 هزار خانواده زیرپوشش این طرح در استان هستند که از این تعداد، حدود 97 هزار نفر به عنوان افراد پُرخطر بیش از 60 سال، 28 هزار نفر به عنوان زنان سرپرست خانوار و 8 هزار نفر نیز به عنوان مادران باردار به طور ویژه زیرپوشش قرار گرفته اند.
حیدری اضافه کرد: برخی اهداف این طرح محله محور مانند قطع زنجیره اتصال و شیوع کووید19 و همچنین کاهش فوتی ها و بستری های مشکوک کرونایی به میزان نسبتا زیادی محقق شده است.
وی نتایج به دست آمده در این طرح را حاصل تلاش و کوشش همگانی مردم و مسؤولان استان دانست و بیان کرد: همه بدانیم هرگونه غفلت یا عادی انگاری اوضاع می تواند قم را دوباره با بحران کرونا درگیر کند.
فرماندار قم همچنین از همه دستگاه های استانی خواست تا با در اختیار گذاشتن تجهیزات خود در این طرح مهم و همگانی مشارکت کنند.
وی گفت: هم اکنون تیم های مراقبتی در محله های قم به وسائل نقلیه نیازمندند که البته برخی نهادهای استان، بخشی از خودروهای در اختیار خود را به این طرح اختصاص داده اند، اما نیاز به تجهیزاتی از این دست برای اجرای بهتر طرح شهید سلیمانی همچنان احساس می شود.



مشارکت گروه  های جهادی در اجرای طرح شهید سلیمانی در قم
از طرفی  سرهنگ محمود داودآبادی با اشاره به اینکه گروه های جهادی از ابتدای شیوع ویروس کرونا با تمام توان برای مقابله با این ویروس منحوس وارد میدان شدند، اظهار کرد: گروه های جهادی قم دراین چند ماه طیف وسیعی از خدمات را ارائه کرده و صحنه های بی بدیلی از خدمت،ایثار و فداکاری را خلق کردند.
وی ادامه داد: به لطف و مدد الهی و با همت جهادگران همیشه در صحنه استان قم طرح کنترل هوشمند خانگی ویروس کرونا که متبرک است به نام سردار شهید قاسم سلیمانی طی چند ماه گذشته در قم عملیاتی شد که در این مدت شاهد آثار بسیار مثبت این طرح در کنترل و کاهش آمار مبتلایان و فوت شدگان این ویروس هستیم.
مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم ادامه داد: در این طرح بیش از 300 گروه جهادی با دو هزار و 798 جهادگر فعال اعم از متخصصین، پزشکان، پرستاران و بهروزان با حمایت از بیماران کرونایی از شیوع بیشتر این ویروس در استان قم پیشگیری کردند و این طرح تا سفید شدن رنگ استان در خصوص ویروس کرونا ادامه خواهد داشت.
داودآبادی از اجرای نهضت کمک مومنانه در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد و خاطرنشان کرد: در این مدت گروه های جهادی با حمایت سازمان بسیج سازندگی و خیرین بالغ بر 950 بسته معیشتی، 52 دستگاه تبلت و 87 بسته لوازم الحریر، بیش از 200 عدد انواع پوشاک و کفش، سه هزار 900 بسته بهداشتی و 200 بسته اقلام دارویی را به خانواده های آسیب دیده از ویروس کرونا اهدا کرده و به تعمیر و مرمت پنج خانه مسکونی نیز پرداختند.



بیماریابی هوشمند در دل محلات قم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: درحالی‌که کشور وارد وضعیت قرمز خطرناکی شد طرح شهید سیلمانی در بعد ملی اجرا شد و در قم نیز از اول آذرماه این طرح آغازشده و در راستای غربالگری و شناسایی بیماران در محلات فعالیت می‌کند .
محمدرضا قدیر افزود: هدف این طرح این بوده که زنجیره انتقال را قطع و ناقلان و بیماران را از دل محلات شناسایی و از انتقال ویروس به جامعه جلوگیری کند که مدیریت و کنترل اپیدمی کووید 19 به شیوه محله محور اصلی طرح است.


امروز که استان به وضعیت آبی رسیده است امیدواریم در ابتدا مسئولین کشوری با اتخاذ تدابیر جدی مانند عدم مسافرت ها و برنامه ریزی دقیق مسئولین استان  مانع از بازگشت استان به روز های قرمز کرونایی شوند البته در این بین همکاری مردم هم همانگونه که تاکنون همکاری داشته اند بسیار لازم و موثر است.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/23560
اخبار مرتبط

نظرات شما