قم فردا گرارش می دهد؛

دفن طلای کثیف زیر خروارها خاک+تصاویر

زباله واژه‌ای که هرروز با آن سروکار داریم اما نمی‌دانیم زباله‌ واژه چندش‌آور نیست زباله و پسماند مواد مصرفی در طول روز به واقع گنج ارزشمندی است که به خاطر یک سهل انگاری کوچک زیر خروارها خاک پنهان می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، زباله واژه‌ای که هرروز با آن سروکار داریم اما نمی‌دانیم زباله‌ واژه چندش‌آور نیست زباله و پسماند مواد مصرفی در طول روز به واقع گنج ارزشمندی است که به خاطر یک سهل انگاری کوچک زیر خروارها خاک پنهان می شود.

تفکیک پسماند مواد مصرفی سال هاست که از سوی مسئولان شهری و فرهنگی به آن توصیه می شود اگر در طول روز تنها لبه اندازه 5 دقیقه وقت بگذاریم و زباله های تر و خشک و قابل بازیافت را از هم تفکیک کنیم اتفاقی بس مهم و بزرگ رخ می دهد، متاسفانه طبق آمار تنها 8 درصد زباله ها در قم از مبدأ تفکیک می شود و بقیه زباله ها به صورت مختلط جمع آوری شده و بیش از 70 درصد آن‌ها به علت عدم تفکیک در مبدأ زیرخاک دفن می شود، روزانه بیش از ۷۰۰ تن زباله در شهر قم تولید می‌شود که ۱۵ درصد آن را زباله‌های خشک تشکیل می‌دهد.

برای دریافت سرنوشت زباله های جمع آوری شده با جمعی از خبرنگاران  قم از سایت البرز که ذیل جشنواره ابوذر برگزار شد بازدید کردند.



در ابتدای ورود به سایت البرز بوی تند زباله های دپو شده آزار دهنده بود و در نگاه اول تصور نمی شد که این بوی آزاردهنده سرمایه ای ارزشمند است.

400تن زباله بدون بازیافت دفن می شود

در ابتدا زباله ها از سطح شهر در ایستگاه های پسماند زباله جمع آوری می شوند و دفع می شود از ۷۰۰ تن زباله جمع آوری شده از سطح قم ۳۰۰ تن به خط پردازش سایت البرز برای بازیافت ارسال می شود.

 سایت البرز در کیلومتر ۱۳ جاده کوه سفید قرار دارد و سال ۹۸ به بهره برداری رسید ظرفیت سایت پردازش پسماند زباله البرز ۳۰۰ تن در روز است، از  700تن زباله جمع آوری شده از سطح قم ۳۰۰ تن به این سایت ارسال می شود طی فرآیند جمع آوری زباله های جمع آوری شده  شب هنگام در این ایستگاه  دریافت می شود و صبح روز بعد از ساعت ۷ صبح خط بازیافت سایت البرز شروع به فعالیت می کند و برای تفکیک زباله‌های دپو شده وارد دستگاه های مستقر در سایت البرز می‌شود

متأسفانه ۴۰۰ تن زباله باقی مانده به دلیل نبود سایت بازیافت دفن می شوند این یعنی ۳۰۰ ۴۰۰ تن طلای کثیف که می تواند سرمایه باشد در از بین می‌رود اما به گفته مسئولان خط دو سایت البرز به زودی راه اندازی خواهد شد تا زباله های باقی مانده نیز به درستی تفکیک شود.

قبل از ساخت سایت البرز و در سال‌های قبل از زباله ها به صورت پشته دفن می شد که به خاطر این مسئله زمین های بسیار زیادی از دست می رفت  در این نوع دفن ارتفاع دفن ارتفاع زیادی نبود اما در حال حاضر دفن ها داخل لند فیل‌ها انجام می شود یعنی دوباره زمین هایی که در سال های قبل  زباله در آن دفن شده بود مجدداً  زباله ها در همین زمین دفن می شود و به سمت زمین های جدید برای دفع رفته نمی شود.



تبدیل پسماند به مواد ارزشمند و آلی

در سالن دریافت سایت البرز تخلیه توسط لودرها انجام می شود و با دستگاه هدایت زباله ها در جایگاه های جداسازی، انواع زباله ها از هم جدا می شوند زباله ها بعد از جداسازی وارد دستگاه سرند می‌شوند زباله‌ها تفکیک می شود مواد آلی که ریزتر هستند تا ابعاد ۶۰ میلی‌متر در زیر این سرعت ها تخلیه می شوند.

در بخش دیگر مواد فلزی و پلاستیکی جدا می شود مواد زیر سرندی به سمت تولید مواد آلی که اصطلاحاً سایت تخمیر نام دارد هدایت می‌شود زباله‌هایی که روی سرند می ماند همان مواد بازیافتی است که به قسمت ریجکت انتقال داده می شود که به سمت کارخانه ها بازیافت ارسال می شود.



در این سایت مواد به اصطلاح ارزشمند فلزی، شیشه ای و پلاستیکی جداسازی شده بعد از تبدیل پسماند  به مواد ارزشمند و  الی بخشی از مواد نیز به لحاظ ارزش حرارتی ارزش بسیار بالایی دارد و این ظرفیت را دارد که به سمت زباله سوزها برود تولید می شود اما متأسفانه دستگاه زباله سوز در قم وجود ندارد و این مواد نیز دفن می شود.

شیرابه عصاره روانی است که از زباله و پسماند خارج می شود. تولید شیرابه عمدتاً ویژه زباله های تر و فساد پذیر است. در این نوع زباله ها فعالیت میکروارگانیسم‌ها باعث تجزیه زباله و تولید شیرابه می‌شود. طبیعتاً این عصاره ها حاوی آلودگی‌های زباله خواهند بود. در طبیعت شیرابه مشکل ساز تر از زباله است. چراکه سیال و روان بوده و به‌راحتی جابجا می‌شود. درنتیجه این امکان را دارد تا به آب‌های سطحی و بدتر از آن، به آب‌های زیرزمینی هم نفوذ نماید. اتفاقی که متأسفانه در بسیاری از مراکز دفن پسماند کشور در حال وقوع است

همچنین مواد آلی استخراج شده به سمت ساخت کود می رود مواد آلی استخراج شده۵۰ تا ۶۰ روز فرایند کنترل دما و رطوبت را طی می کند و بعد از هوادهی با دستگاه ها، این مواد آماده ارسال برای استفاده به عنوان کود به کارخانه های تولید کود ارسال می شود.

این فرآیند طولانی و زمان‌بر تنها به‌این‌علت است که در یک اقدام ساده زباله‌های در مبدأ یعنی همان منازل تفکیک نمی‌شود تصمیم با شما....




انتهای پیام/





http://qomefarda.ir/23709
اخبار مرتبط

نظرات شما