واکنش نمایندگان سراسر کشور به توهین‌های مکرر رئیس‌جمهور؛

مجلس در راستای ایفای وظایف خود به توهین‌های روحانی رسیدگی می‌کند/ همه باید در برابر قانون پاسخگو باشند

اهانت‌های مکرر رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم به مردم و برخی مسئولان کار را به جایی رسانده است که نمایندگان مجلس در سراسر کشور خواستار رسیدگی قضایی به توهین‌های وی شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اهانت‌های مکرر حسن روحانی، رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم در هفت سال اخیر، به مردم، منتقدان و برخی مسئولان کار را به جایی رسانده است که نمایندگان مجلس در سراسر کشور خواستار رسیدگی قضایی به توهین‌های وی شده‌اند.

نمایندگان پارلمان ایران ضمن تقبیح برخی برخوردهای نامناسب و حتی توهین‌آمیز رئیس جمهور که بر اساس نظر کارشناسان حداقل 54 مورد از اهانت‌های وی به مردم، منتقدان و کارشناسان احصا شده و بعضا برخی از اهانت‌های روحانی به طور مستقیم به مسئولین و نهادهای نظام بوده است معتقدند که وی می‌بایست ضمن پاسخگوبودن بابت چنین رفتارهایی، از مردم عذرخواهی کند.

مصطفی طاهری، نماینده زنجان و طارم:

کمیسیون قضایی مجلس پیگیر اهانت‌های رئیس‌جمهور به مردم، منتقدان و مسئولان است

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در خصوص اهانت‌های رئیس‌جمهوری به مردم، منتقدان و حتی برخی مسئولان و نهادهای نظام 2 رویکرد و دیدگاه در مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد اول، پاسخ دادن به اهانت‌ها و عملکردهای روحانی است، خاطرنشان کرد: این موضوع هم‌اکنون از طریق کمیسیون قضایی مجلس در حال پیگیری بوده و مواردی تحت عنوان استنکاف از اجرای ماده یک قانون مدنی در دستور کار مجلس است.

طاهری افزود: این موضوع به این دلیل است که در خصوص استنکاف‌ها تذکر داده و توضیح، خواسته شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: دیدگاه بعدی در مجلس این است که با توجه به ماه‌های آخر دولت دوازدهم تا برگزاری انتخابات و بعد از آن را مدارا کنیم تا تمام شود و مردم در این رابطه قضاوت کنند.

وی اظهار داشت: این رویکرد به این دلیل است که مجلس، وقت و انرژی خود را صَرف این امور نکند و به مشکلات مردم رسیدگی کند.

طاهری با تاکید بر این که هر 2 تفکر در مجلس شورای اسلامی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بعضی از نمایندگان می‌گویند ما وظیفه داریم تذکر بدهیم و بعضی دیگر می‌گویند ما باید کار خودمان را انجام دهیم تا چنین مسائلی ما را به خودش مشغول نکند تا از مشکلات ملت، غافل شویم.

وی در پاسخ به اینکه آیا به نتیجه قطعی در مجلس رسیده‌اید، ابراز کرد: هر 2 رویکرد و تفکر وجود دارد و باید دید در نهایت این موضوع به کجا می‌رسد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکار قضایی برای پیگیری اهانت‌های رئیس‌جمهوری گفت: راهکار قضایی در آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مجلس وجود دارد و بعضی‌ها می‌گویند ما پیگیر هستیم و شکایت می‌کنیم اما نمی‌دانم این موضوع اتفاق بیفتد یا خیر.

پرویز اوسطی، نماینده قروه و دهگلان:

رئیس جمهور هنوز در برابر توهین‌هایش به مردم عذرخواهی نکرده است

پرویز اوسطی نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، در پاسخ به این سوال که آیا اقدامی در برابر 54 توهین رییس جمهور نسبت به مردم، منتقدین و دستگاه های مختلف نظام از سوی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است یا خیر، اظهار داشت: تاکنون اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است اما نمایندگان نسبت به این موضوع واکنش داشته اند و به صورت موردی انتقادهایی را مطرح کرده اند.

وی با بیان اینکه دولت نباید از شعارهایی که در یکی از شهرستان های کشور در روز 22 بهمن علیه رییس جمهور مطرح شد سوء استفاده نماید، افزود: این مسئله نیاز به روشنگری دارد که توسط ائمه جمعه، خواص و نخبگان نیز مطرح شده است و دولت نباید از این مسئله بهره برداری سیاسی کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان خاطرنشان کرد: دولت حاکم، دولت مستقر نظام جمهوری اسلامی است و دیدگاه ما و دیگر نمایندگان مجلس همگرایی و همدلی است و تمامی دستگاه ها و مردم باید با یکدیگر یکدل و یکصدا باشند و برای برطرف نمودن مشکلات کشور قدم بردارند.

سیدکاظم موسوی، نماینده اردبیل:

ورود مجلس و دستگاه قضا به پرونده توهین‌های روحانی به مردم

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز، در این رابطه اظهار داشت: رئیس جمهور حق توهین به مردم، مسئولان و منتقدان خود را ندارد و در صورت توهین رئیس جمهور دستگاه قضایی و تقنینی می‌توانند به این مسئله ورود کنند و رسیدگی‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود: توهین‌های رئیس‌جمهور منجر به آزرده‌خاطر شدن مردم و مسئولان و منتقدان شده و قطعاً مجلس نسبت به این قضیه ورود خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم بیان کرد: رئیس جمهور نماینده تمام کشور و بالاترین مقام اجرایی است و حق ندارد با منتقدان رفتاری دور  از شأن و توهین‌آمیز داشته باشد؛ لذا دستگاه قضا و مجلس به این نوع رفتارها واکنش نشان داده و ضمن اینکه گزارش‌های مردمی به ما ارائه می‌شود، توهین‌های رئیس جمهور را نمی‌پذیریم.

علی بابایی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس:

بررسی عملکرد رئیس جمهور در جلسه امروز مجلس/ پیگیری قضایی از طریق مجلس انجام می‌شود

علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: بله، قطعا با توجه به نقش نظارتی که دارد، مجلس در این مسائل ورود پیدا می‌کند.

وی افزود: مجلسی‌ها نمایندگان مردم هستند و طبیعتا همواره در مسیر حفظ حقوق و منافع مردم در مدار قانون گام بر می‌دارند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز مجلس درخواست ماده 234 ارائه کرده است و عملکرد رئیس جمهور در دست بررسی است.

بابایی کارنامی با بیان اینکه مواردی نظیر اهانت نیز در این پرونده قرار می‌گیرد؛ ادامه داد: بررسی عملکرد رئیس جمهور در دستور کار امروز مجلس قرار دارد و در حال بررسی است.

وی در پاسخ به این سوال که برای این پیگیری قضایی این موضوع چه راهکارهایی وجود دارد؛ گفت: پیگیری قضایی این موضوع از طریق مجلس ممکن است؛ یعنی در مواردی این چنینی یا مجلس آن را به ماده 234 می‌برد و یا به دستگاه قضایی ارجاع می‌دهد.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی شوراهای مجلس:

رئیس‌جمهور برای فرار از پاسخگویی و مسئولیت به دنبال حاشیه‌سازی است

محمد صالح جوکار در گفتگو با خبرنگار مرصاد، در واکنش به سخنان رئیس جمهور مبنی بر بی عقل خواندن منتقدین اظهار داشت: توهین آن هم از سوی یک مقام اجرایی بالا در سطح کشور جرم محسوب می شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: این سخنان جز التهاب آفرینی و حاشیه سازی نتیجه دیگری برای کشور ندارد.

جوکار گفت: رئیس‌جمهور برای فرار از پاسخگویی و مسئولیت به دنبال حاشیه‌سازی است به همین دلیل چنین مباحثی را مطرح می کند.

مهدی سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

رئیس جمهور باید در برابر ملت و قانون پاسخگو باشد/مجلس با قاطعیت پیگیری می‌کند

مهدی سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: در این رابطه مجلس به عنوان دستگاه نظارتی ورود پیدا کرده است.

وی افزود: پرونده‌ای در این خصوص، از سوی نمایندگان مجلس تشکیل شده است و در دست بررسی است.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ما با جدیت و حساسیت در این مسئله در حال پیگیری هستیم و این موضوع  توهین رئیس جمهور به مردم، مسئولان و منتقدان را رها نمی‌کنیم.

سعادتی تأکید کرد: رئیس جمهور در این خصوص باید در برابر ملت، در برابر قانون و در برابر دستگاه قضایی حتما پاسخگو باشد و قطعا این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد.

علیرضا زندیان، نماینده بیجار:

رییس جمهور با نیامدن به مجلس و بی اعتنایی به سوال نمایندگان توهین بزرگی انجام داد

علیرضا زندیان نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، در جواب به این سوال که آیا اقدامی در برابر 54 توهین رییس جمهور نسبت به مردم، منتقدین و دستگاه های مختلف نظام از سوی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است یا خیر، اظهار داشت: امروز عصر با حضور نمایندگان مجلس این موضوع در فراکسیون مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و نتیجه آن از طریق رسانه ها به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه چند ماه بیشتر از عمر این دولت باقی نمانده است و در طول مدت فعالیت مجلس یازدهم رییس جمهور برای پاسخگویی به سوالات به مجلس نیامدند و این مورد از چشم مردم و دولت دور نیست، افزود: مهمترین وظیفه ما مسوُولان انجام کار جهادی برای رفع مشکلات مردم است و نباید برای مردم طلبکارانه کار انجام دهیم.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: ریاست جمهوری و اطرافیان آنها نباید از شعار دادن عده ای بهره برداری سیاسی کنند و سعی کنند در طول مدت باقی مانده به فکر تحقق شعارهای خودشان باشند.

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس:

مجلس در راستای ایفای وظایف خود به توهین‌های روحانی رسیدگی می‌کند

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب، با اشاره به توهین های بسیار روحانی به منتقدین، مردم، نمایندگان مجلس و ...، گفت: البته ایشان به غیر از توهین های مستقیم، توهین های غیرمستقیم هم داشته اند. از جمله همین صحبتی که چند وقت پیش گفت سد هایی که افتتاح می کنیم حاصل برجام است؛ اگر این حرف توهینی به شعور مردم نیست، پس چیست؟

وی با بیان اینکه توهین به رئیس جمهور محکوم است، افزود: همانطور توهین به مردم و فهم ملت نیز محکوم است و آن را قبول نداریم.

سلیمی با اشاره به استاندارد دوگانه برخی افراد در محکوم کردن توهین ها، تصریح کرد: سوال اصلی اینجاست که چرا برخی افراد، تنها توهین به رئیس جمهور را می بینند ولی توهین رئیس جمهور به مردم را نمی بینند و علیه آن موضع نمی گیرند. این استاندارد های دوگانه رنج آور است.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مجلس در راستای ایفای وظایف خود نسبت به توهین های رئیس جمهور آنجایی که مرتبط با مجلس است، رسیدگی خواهد کرد.

غلامحسین کرمی، نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

رئیس جمهور باید در رابطه با خیلی از مسائل در مجلس پاسخگو باشد

 

غلامحسین کرمی نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار سپاس، با اشاره به نظارت مجلس بر دولت، اظهار کرد: جزو نمایندگانی بودم که طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کردم. همان موقع معتقد بودم رئیس جمهور باید در رابطه با خیلی از مسائل پاسخگو باشد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان گفت: رئیس جمهور باید به دیگر مجموعه‌ها احترام بگذارد، خصوصاً به مجلس شورای اسلامی که نقش نظارتی نیز دارد. آقای رئیس جمهور اگر نمایندگانی کمتر از شما ندانند، ولی بیشتر از شما با سواد در این مجلس حضور دارد که نمایندگان حوزه انتخابیه و همه اقشار مردم هستند.

کرمی افزود: در کمیسیون برنامه و بودجه حداقل ۴ وزیر سابق به‌ عنوان نمایندگان مردم حضور دارند، حداقل ۱۵ نماینده از مدیران ارشد سابق بوده‌اند. رئیس جمهور موظف است در چهارچوب قانون احترام بگذارد.مجلس به وظیفه‌اش آشنا است. مجلس به‌ دلیل برخی موارد مصلحت‌ها را رعایت می‌کند.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس خود را مطیع رهبری می‌داند و سخنان ایشان برای نمایندگان حجت است. وقتی مجلس احساس کند نظر مقام معظم ر هبری در مورد موضعی به گونه دیگری است، قطعا تابع نظر ایشان خواهد بود.

وی بیان کرد: اگر احساس کردیم دیدگاه مقام معظم رهبری به گونه دیگری است بر اساس تکلیفمان هرآنچه بود عمل می‌کنیم.

نماینده مردم در خانه ملت گفت: شفافیت فقط مختص به مجلس نیست و دولت نیز باید به آن عمل کند. چرا وزرا شفاف نباشند؟ چرا شخص رئیس جمهور شفاف نیست؟ شفافیت شامل همه می‌شود و همه باید در این خصوص عملکرد مثبتی داشته باشند.

غلامرضا منتظری، نماینده گرگان و آق قلا:

کسی حق ندارد در هر مقامی، این ملت را تحقیر کند/ مسئولان قضایی به توهین‌های دولتی‌ها رسیدگی کنند

کسی حق ندارد در هر مقامی، این ملت را تحقیر کند/ مسئولان قضایی به توهین‌های دولتی‌ها رسیدگی کنند

 

غلامرضا منتظری امروز در گفتگو با خبرنگار گلستان ما؛ اظهار کرد: نقدها همواره باید سازنده باشد. اگر در جامعه ای نقد عالمانه و صادقانه  نباشد آن جامعه نواقصش برطرف نمی شود و به رشد و بالندگی دست پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: اما هیچگاه نباید اسباب سواستفاده دشمنان با حمله رئیس جمهور به منتقدان یا منتقدان به عملکرد دولت و مجلس را فراهم کرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا با اشاره به نقش نظارتی مجلس بر عملکرد دولت دارند، تصریح کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی کار خودش را انجام می دهند و همواره در نطق‌های خود تذکرات را به مقامات برای احترام به مردم می دهند که به جای  پرداختن به مسائل حاشیه ای  به وظایف اصلی خود بپردازند.

وی ادامه داد: کسی حق ندارد در هر مقامی این ملت را تحقیر کند و منتقدانی که علمی و صادقانه حرف می زنند را زیر سوال ببرد.

 منتظری بیان کرد: نباید پنجره افکار خود را به روی نسیم اندیشه های سازنده ببندیم اما باید بین نقد و تخریب فرق بگذاریم چون نقد سازنده است و  و تخریب ویرانگر است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به مصالح ملی است در نقدها ضروری است، یادآورشد: وقتی مقام معظم رهبری می گویند حرمت مقامات عالی کشور حفظ شود، باید به این حرف پایبند باشیم البته این به آن معنا نیست که حرفمان را نزنیم و انتقاد نکنیم و اما باید در جای خود انجام شود.

منتظری یادآورشد: مسئولان قضایی می توانند برای توهین‌های دولتی‌ها در دامنه مسئولیت خود پیگیری کنند.

علیرضا نظری، رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی:

همه باید در برابر قانون پاسخگو باشند/ اهانت‌های رئیس جمهور پیگیری می شود

علیرضا نظری رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ آقای رئیس‌جمهور در طی هشت سال گذشته علیه قوای دیگر و برخی از مسئولین حرمت‌شکنی کردند و انتقادات منتقدین را قبول نداشتند و به‌دفعات مکرر به آن‌ها بی‌احترامی کردند.

نظری با اشاره به اینکه همه باید در برابر قانون پاسخگو باشند اظهار کرد: اگر قرار است برخوردی با اهانت کنندگان صورت بگیرد باید همه در برابر قانون پاسخگو باشند و نباید مسئولی از پاسخگویی در برابر قانون معاف شود و خود مدعی برخورد قانونی با دیگران شود.

نماینده مردم خمین در مجلس با تأکید بر اینکه بازتاب این اقدام در جامعه بروز می‌کند اضافه کرد: می‌توان گفت این بداخلاقی‌ها به اشکال مختلف در جامعه نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از رفتارها از سوی برخی از مسئولین دولتی انجام می‌شود که مردم و خصوصاً جوانان را در شرایطی قرار می‌دهد که احساسات آن‌ها خدشه‌دار شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی خاطرنشان کرد: مجلس موضوع اهانت‌های روحانی به مردم، منتقدان و حتی برخی مسئولین و نهادهای نظام را از طریق کمیسیون نظارتی مجلس شورای اسلامی با همکاری دستگاه قضایی پیگیری خواهد کرد.

علی اکبر علیزاده، نماینده مردم دامغان:

بیش از ۱۵۰ هزار شکایت از رییس جمهور/هیئت رئیسه طرح سوال از رییس جمهور را اعلام وصول کند

علی اکبر علیزاده، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار مرآت با اشاره به دو مسئولیت قانون گذار بودن و نظارت مجلس گفت: در بحث قانون مجلس کمیسیونی به نام اصل ۹۰ وجود دارد  که هرکسی میتواند شکایات خود را از هر شخصی به این کمیسیون اعلام کند که اخیرا بیش از ۱۵۰ هزار شکایت از آقای رئیس جمهور به این کمیسیون آورده شده است.

علیزاده درباره پیگیری شکایات صورت گرفته از رئیس جمهور بیان کرد: پس از بررسی این شکایات و حضور نمایندگان رییس جمهور در کمیسیون و پاسخگویی آنان، شکایاتی که پاسخ درست و قانع کننده به آن داده نشده جمع بندی و به قوه قضاییه ارسال خواهد شد و برخورد قانونی و قضایی در آن بخش اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: در مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی، مجلس در صورت بروز عمل خلاف قانون میتواند از وزرا و رییس جمهور شکایت کند که بر اساس این ماده هم چندین شکایت از شخص رییس جمهور در مجلس وجود دارد و ریاست جمهور موظف است جهت توضیح به مجلس مراجعه کند و در صورت قانع نشدن نمایندگان این شکایات به قوه قضائیه ارجاع خواهد شد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی درباره بحث سوال از رییس جمهور خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اختیارات نمایندگان مجلس جهت نظارت بر قوه مجریه طرح سوال از رییس جمهور است که چندین سوال صورت گرفته اما به دلایل نامشخص هیئت رییسه مجلس اعلام وصول نکرده و مورد اعتراض نمایندگان واقع شده است.

علیزاده با اشاره به طرح استیضاح و اعلام عدم کفایت رییس جمهور تصریح کرد: این طرح یکی از اختیارات نمایندگان مجلس است که در حال حاضر با بررسی و نظر اکثریت نمایندگان در روز های پایانی دولت، استیضاح نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و اقدامی در این بحث صورت نخواهد گرفت.

وی در پایان درباره توهین رییس جمهور به منتقدان و مردم گفت: در بحث توهین رییس جمهور به منتقدان، مجلس بعنوان مدعی العموم اختیار پیگیری این موضوع را ندارد و دادستان کشور جایگاه مدعی العموم را داشته و بر اساس اختیار خود و صلاحدید میتواند به این موضوع وارد شده و اقدام کند.

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد:

لزوم برنامه ریزی برای بهبود معیشت مردم/برخی باب توهین را باز کردند که روش غلطی است

 

مهرداد ویسکرمی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: مطالبات یا از طریق مجاری قانونی و یا از روش های غیر متعارف انجام می شود و در این شرایط عده ای که شعارهایی را در روز ملی سر دادند، این حرکات کمکی به بهبود وضعیت نمی کند.

وی افزود: این حرکات نامتعارف یا از طریق عده ای سیاستمدار و یا از طریق افرادی است که تحلیل های درستی از موضوع و شرایط ندارند، رخ می دهد و ممکن است دست های پشت پرده ای باشد که راه اصلی مطالبات، گم شود.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آگاهی بخشی در این زمینه، تصریح کرد: با توهین کردن کاری صورت نمی گیرد و این در حالیست که برخی خودشان باب توهین را باز کردند اما به هر حال این روش، روش غلطی است.

ویسکرمی با اشاره به تلاش برای رفع مشکلات و معیشت مردم عنوان کرد: نباید همه مشکلات در کشور به برجام گره زده شود و ضروری است تا برنامه ریزی لازم برای بهتر شدن وضعیت و معیشت مردم در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: در بحث بودجه لازم است که به جای حرکات احساسی، عقلانی رفتار شود و از سوی دیگر با آگاهی بخشی و گفتمان درست، یک دولت جهادی و توانا روی کار آید تا بتواند در حل مشکلات موفق شود.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/24161
اخبار مرتبط

نظرات شما