محسن رضایی:

نگاه ایران به جمهوری آذربایجان باید فراتر از یک کشور همسایه باشد/ ضرورت حضور فعال ایران در کمیته آتش‌بس قره باغ

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نگاه ایران به جمهوری آذربایجان باید فراتر از یک کشور همسایه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  پیش از ظهر امروز در همایش بین المللی «قره باغ ۱۷ ربیع، گفتمان برتر» که در مرکز مدیریت های حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به روابط جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان اظهار داشت: یکی از اشتباهاتی که رخ داده این است که جمهوری آذربایجان را تنها یک کشور همسایه بدانیم در حالی که این دو کشور دارای  یک ملت با یک فرهنگ ،  مذهب و یک سابقه تاریخی هستند.
وی ادامه داد: مردم ایران برای آزادسازی آذربایجان از دست تزارها جانفشانی های زیادی کرده و هزاران شهید داده است.
رضایی بیان داشت: علاوه بر این ایران برای آزادسازی آذربایجان از دست روس ها چندین بار جنگیده است و شهدای بسیاری تقدیم کرده است.
وی خاطر نشان کرد:  اولین چیزی که در سیاست خارجی ما باید تمام شود این است که نگاه به جمهوری آذربایجان باید تغییر کند تا بتوانیم تعاملات بیشتری داشته باشیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که  در ۲۰۰ سال اخیر مردم ایران همیشه با یک حسرت به بالای ارس نگاه می کردند، تاکید کرد:  ملت ایران همواره به این موضوع فکر می کردند که چگونه و چه زمانی مردم آن منطقه عزت خود را به دست آورده و طعم آزادی را می چشند.
وی ادامه داد: پس از فروپاشی شوروی و استقلال آذربایجان ما در ایران جشن گرفتیم و این استقلال را نعمتی الهی شمردیم و با تمام توان به کمک آذربایجان شتافتیم.
رضایی اقدامات ارمنستان در دهه های اخیر را مورد توجه قرار داد و گفت: متاسفانه دولت ارمنستان به بهانه دفاع از ارامنه وارد منطقه قره باغ شد و جالب تر این که همان کسانی که ارمنستان را در سال های گذشته به این اشغال ترغیب می کردند در جنگ اخیر حامی آذربایجان بودند.
رضایی ادامه داد: در ظاهر چند شهر از جمهوری آذربایجان آزاد شد ولی چند لشکر از چند کشور دیگر در این منطقه نیرو پیاده کرده‌اند، این چه نوع آزادسازی است؟
وی تصریح کرد: باید کل منطقه آزاد شود و نباید در این زمینه دخالت و تغییری صورت بگیرد علاوه بر این نباید هیچ کشور خارجی نباید در منطقه باشد.
رضایی بیان داشت: ایران از ابتدای جنگ ناجوانمردانه، با تمام توان از مردم جمهوری آذربایجان حمایت کرد و در این راه از هفت قطعنامه صادره در دفاع از این کشور نیز دفاع کرد.
وی خاطر نشان کرد: در جنگ سال 1990 میلادی کشورمان 43 میلیون دلار برای مهاجران قره باغ و برادران آذری خود هزینه کرد که کارهای بزرگی هم در آن منطقه شد اما بعد ها بزرگی در آن منطقه انجام شد ولی بعدها دست های پنهانی رابطه برادری ما را مقداری خدشه دار کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ایران از هر آنچه که داشته برای کمک به جمهوری آذربایجان کوتاه نیامده است، تاکید کرد: متاسفانه کشورهایی وارد قره باغ شدند که تمام دعواهای خود را به آن منطقه آوردند و به دنبال تقسیم ارث و میراث خود برآمدند.
وی در پایان بیان داشت: ایران باید وارد قره‌باغ شده و در بازسازی نقش داشته باشد و در کمیته آتش‌بس قره باغ نیز نقش ویژه ای داشته باشد.


انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/24432
اخبار مرتبط

نظرات شما