انتشار کتاب محبت و مهربانی در متون مقدس اسلام و مسیحیت با همکاری دو نویسنده در قم و رم

همزمان با ملاقات تاریخی پاپ و ایت الله سیستانی کتاب محبت و مهربانی در متون مقدس اسلام و مسیحیت که با همکاری دو تن از اندیشمندان مسلمان و مسیحی نوشته شده است در این شبکه رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کتاب "محبت و مهربانی در متون مقدس اسلام و مسیحیت " با همکاری  پرفسور بارتولومئو پیرونه   استاد اسلام شناسی واتیکان و حجه الاسلام محمد صحاف کاشانی استاد ادیان در حوزه علمیه قم به قلم تحریر در امده است.
این اثر به سفارش همایش امام رضا و گفتگوی ادیان و توسط انتشارات استان قدس رضوی منتشر شده است .
محبت پیام مشترک دو دین اسلام و مسیحیت میباشد  در . انجیل، خدای را به محبّت معرفی می‏کند (اول یوحنا 4: 8).
مسیح، می‏خواهد که این محبت را نه‏‏تنها به دوستان حتی به دشمنانمان نیز روا داریم (لوقا6: 32-35).
در اسلام نیز خدایی مهربان است که مهربانی را نیز بر خود واجب ساخته است:(کَتَبَ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ) (انعام، 12) و خلاصه تمامی تعالیم دین مبین اسلام در محبت، خلاصه می‏شود.
در منابع اسلامی آمده است:«هَل الدّین إلاّ الحُبّ؛ آیا دین به جز محبّت و مهرورزى است؟!»
و فرمان داده شده که حتی نیکی و محبت را از دشمنان و غیر مسلمانان نیز دریغ ندارید (فصلت، ۳۴).
از طرفی خداوند در قرآن به پیامبرش فرمان می¬دهد که مسیحیان و یهودیان را دعوت به تاکید بر مشترکات بین خود نمایند و می¬فرماید:
(قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ) (آل عمران، 64)  بگو اى اهل کتاب بیایید بر سر سخنى که میان ما و شما یکسان است بایستیم. از همین رو یکی از پیام¬های مشترک اسلام و مسیحیت محبت و مهربانی است و این موضوع می¬تواند مساله¬ای مشترک برای هم¬افزایی بین مسلمانان و مسیحیان قرار بگیرد.   
و بشریت امروز نیازی اورژانسی به شناخت و بازگشت به"محبّت" این پیام مشترک ادیان الهی دارد. و جهانی که ما در آن زندگی می-کنیم  انسان¬ها برای رسیدن به دنیایی بهتر آن را پُر از جنگ، خونریزی، نفرت، کینه، خودپسندی و خودبینی کرده¬اند امّا هر چه این نفرت‏ها بیشتر شود، آرامش، آسایش و امنیت بشری، کم و کمتر می‏شود. در حالی¬که بنا نبود بشر، چنین سرنوشتی داشته باشد.
خداوند، انسان را آفرید تا به وی محبّت کند و او نیز محبّتش را از دیگران، دریغ نکند.همه با هم مهربان باشند و مهربانی کنند؛ اما بشر، راهش را گم کرد و تصوّر نمود هر مقدار که بیشتر بجنگد و دشمنی بورزد، زندگیِ راحت‏تری را تجربه می‏کند و در نتیجه روزبه‏روز این اسف‏بارتر می‏شود. در این میان، اسلام و مسیحیت نسخه¬ای برای تجدید حیات بشری ارائه کردند.
عدم توجّه به این دستورات محبّت¬آفرینِ الهی باعث شده که آدمی از طرحِ نجات¬بخش الهی در زندگی فاصله بگیرد و انسان¬ها دنیایی که باید سرشار از مهربانی و محبّت باشد را تبدیل به دنیایی سراسر نفرت و خشونت کنند. و از همین رو نیاز است  تا مؤمنان راستین نیز با مرور سر مشق زندگی، مشق مهربانی را بهتر و زیباتر ترسیم نمایند.
هم¬چنین علی¬رغم تمامیِ اتهاماتی که به ساحت ادیان روا داشته می¬شود، نشان داده شود خداوند چگونه روح محبّت را در همه ادیان به ودیعه نهاده امّا در عین حال هر پیامبری آموزه¬های جدیدتر و کامل¬تری درباره سنّت محبّت و مهربانی به بشریت تقدیم می¬دارد.
هم¬چنین بر اثر رفتار های نادرست برخی از جریان های افراطی مسلمان نما و تبلیغات شدید رسانه ها،  قضاوت¬ها و ناداوری¬هایِ اشتباه درباره اسلام در ذهن بسیاری از مسیحیان شکل گرفته است و بسیاری از متفکران غربی اسلام را متهم به خشونت ذاتی می¬کنند.
فیلیپ وات ساتون  و استیفن ورتیگانس ، معتقدند که تصویر اسلام در غرب به عنوان "مذهب شمشیر" ترسیم شده است. تصویری که همراه با کلیشه¬هایی از "جنگ، تجاوز، بنیادگرایی و تروریسم" قرار دارد .
طبق مطالعات آماری صورت گرفته توسّط موسسه پژوهشی راه زندگی  وابسته به کنوانسیون بابتیست جنوبی   از هر سه کشیش پروتستان در امریکا، دو نفر اسلام را دین خشونت می¬دانند .
و گرچه این تصویر منفی ربط مستقیمی به رفتارهای خشونت¬بارِ گروه¬های تکفیری جهادی مانند داعش و القاعده دارد، ولی تصویر اشتباهی از دین اسلام را ارائه می¬دهد.
هم¬چنین در مقابل نیز تصویر دقیقی از مسیحیت در ذهن مسلمانان شکل نگرفته و پیش داوری¬های اشتباهی نیز در این زمینه وجود دارد.
از همین رو نیاز بود تا در یک تحقیق جامع دیدگاه¬های متون دینی اسلام و مسیحیت در زمینه محبت و مهربانی را از سرچشمه¬های آن مورد بررسی قرار دهیم. و این نیاز منجر به خلق کتاب محبت و مهربانی در اسلام و مسیحیت توسط دو نویسنده مسلمان و مسیحی گردید.
نویسندگان این تحقیق در صدد مقایسه مهربانی و محبّت در متون مقدس اسلام و مسیحیت  برای کشف نقاط اشتراک و اختلاف آن¬ها بر امدند.

پروفسور بارتولومئو پیرونه، دارای  دکترای الهیات ، با پایان نامه ای تحت عنوان "روابط ادبی بین نوشتارهای قرآنی و اسناد یهودیت پیش از اسلام" اخذ کرد که در دانشکده الهیات مقدس شهر ناپل دفاع شد. وی به مدت ده سال تدریس "گفتگوی اسلام و مسیحیت" را در صومعه سنت آسیزی به عهده داشته و سالها استاد دانشگاه پاپی لاتراننزه در رم بوده و در آنجا دوره های "مقدمه ای بر اسلام" و " تطبیق اسلام و مسیحیت" را تدریس می کرده. او اکنون استاد موسسه پاپی علوم اسلامی و زبان عربی(Pisai) در رم است، جایی که وی به تدریس تاریخ نگاری اسلامی می پردازد. او نویسنده بیست کتاب در موضوعات متفاوت و مقالات متعددی درباره مقایسه اسلام و مسیحیت میباشد. بخشی از تحقیقات ایشان عبارت است از:
1.    به نام خدای مهربان. ( آ نچه در قران درباره رحمت و مهربانی گفته شده.)
2.    در چارچوب اسلام. ( خانواده ،آموزش ، رابطه جنسی: راهنمایی برای درک و فهم)
3.    در چارچوب اسلام (زن ، ازدواج ، رابطه جنسی)
4.    ایران.  راهنمای تاریخی – باستانی




همچنین حجه الاسلام محمد صحاف کاشانی  دارای مدرک سطح 4 حوزه علمیه و موضوع پایان نامه ایشان مقایسه نجات شناسی در اسلام و مسیحیت میباشد. وی به مدت 16 سال استاد مباحث مطالعات تطبیقی اسلام و مسیحیت  در حوزه علمیه قم بوده و مدیریت رشته سطح 4 مقایسه اسلام و مسیحیت و همچنین ریاست انجمن گفتگوی اسلام و مسیحیت را به عهده دارد و تا کنون چندین مستند با موضوعات ادیانی تولید نموده و نویسنده ده ها مجلد کتاب در موضوع مقایسه اسلام و مسیحیت  میباشد. بخشی از تحقیقات ایشان عبارت است از:
1.    تثلیث در قران و عهدین؛
2.    نجات شناسی مقایسه ای در اسلام و مسیحیت؛
3.    اخلاق جنگ ( حقوق بشر دوستانه) در اسلام و مسیحیت؛
4.    آداب معاشرت در متون مقدس اسلام و مسیحیت.

این اثر با همکاری موثر موسسه شیعه و صلح جهانی به رشته تحریر در امده است. تولید اثار مشترک در حوزه های مشترک یکی از جدی ترین راه های گفتگو و هم اندیشی بین اسلام و مسیحیت میباشد و انتشار این اثر نشان از درک مشترک نویسندگان ان برای ضرورت گفتگوی جدی بین دو دین اسلام و مسیحیت میباشد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/24530
اخبار مرتبط

نظرات شما