حال و هوای کوه خضر نبی در ایام نوروز+تصاویر

همزمان با ایام سال جدید کوه خضر نبی(ع) شاهد حضور مسافران نوروزی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،همزمان با ایام سال جدید کوه خضر نبی(ع) شاهد حضور مسافران نوروزی است.

استان قم در تمام فصول میزبان گردشگران و مسافران بسیاری از سراسر کشور است. این استان اغلب در میان گردشگران با تنها جاذبه‌های مذهبی خود یعنی حرم حضرت معصومه و جمکران شناخته می‌شود. اما در این استان علاوه بر این‌ها، جاذبه‌های تاریخی و مذهبی دیگری نیز برای بازدید وجود دارد. یکی از این جاذبه‌های دیدنی کوه خضر نبی است

کوه خضر نبی در 6 کیلومتری مرکز شهر قم قرار دارد. این کوه در نزدیکی شهرک بنیاد واقع شده و شهر قم از فراز این کوه بسیار دیدنی است. نام  کوه را براساس روایت‌ها به دو دلیل به این نام می‌نامند. دلیل اول اینکه عده‌ای کوه را محل عبادت حضرت خضر نبی می‌دانند و دلیل دیگر این بوده که می‌گویند خاک و سنگ این منطقه به رنگ سبز بوده و خضر به معنی سبز است و این کوه به خضر مشهور شده است.

مسجد جمکران در نزدیکی این کوه واقع شده و مسیر دسترسی به مسجد جمکران به شکلی طراحی شده که از دامنه این کوه می‌گذرد و این برای زائران و بازدیدکنندگان بسیار مسیر آسانی به  منظور دسترسی به کوه خضر است

تاریخچه کوه خضر نبی

باستان‌شناسان اعتقاد دارند در این کوه بیش از 3 هزار سال پیش غاری وجود داشته که احتمالا محل نیایش و عبادت حضرت خضر نبی بوده است. در آن دوران قم تا به این قسمت گسترش نیافته بود و به همین دلیل کوه خضر و غار موجود در آن محلی خلوت و امن برای عبادت و نیایش بوده است. بعدها نیز عارفان بسیاری به این مکان برای عبادت می‌آمدند. این غار امروزه به یک مسجد کوچک تبدیل شده که زائران برای عبادت به آنجا می‌روند.


کوه خضر به دلیل قرار گیری در ناحیه خاصی از شهر قم از تمامی نواحی قم و حتی کمربندی‌ها قابل مشاهده است و به نوعی بام شهر قم محسوب می‌گردد. در قسمت دامنه کوه ۱۴ شهید گمنام دفن شده‌اند و وجود آرامگاه شهدای گمنام فضای عرفانی و معنوی برای زائرن ایجاد کرده است.

انتهای پیام/۱۷۰


گالری عکس
http://qomefarda.ir/24810
اخبار مرتبط

نظرات شما