علت و راه های رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

در ماه رمضان یکی از مشکلات روزه داران بوی بد دهان است که هم خود شخص و هم اطرافیان را اذیت می کند به همین دلیل برخی از دلایل و راه های رفع آن را بررسی می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ماه رمضان با توجه به اینکه سرشار از برکت و معنویت می باشد اما دارای برخی از مشکلات می باشد که برای روزه داران پیش می آید. مشکلاتی نظیر یبوست، بوی بد دهان، تغییر در خلق و خو، گرمازدگی و برخی موارد دیگر. البته این ماه برای افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند هم مشکلات خود را دارد که اکثر این افراد توسط پزشک مجبور هستند روزه نگیرند تا سلامتی آنها به خطر نیفتد.
اما در این بین یکی از این مشکلات که هم برای روزه دار و هم اطرافیان او سخت و ناخوشایند است بوی بد دهان است که موجب اذیت و آزار خود شخص و اطرافیانی که با آنها ارتباط برقرار می کنند می شود.
یکی از مهم ترین و شایع ترین علل بوی بد دهان، بیماری های دندان و لثه است. محیط دهان که درواقع همان لثه و دندان ها هستند نخستین عامل تولیدکننده بوی بد است. گاهی جرم و پلاکت های دور لثه و گاهی پوسیدگی دندان بوی بسیار بدی تولید می کنند. معمولا زمانی که فرد به خوبی بهداشت دهانش را رعایت نمی کند، مواد غذایی دور دندان ها جمع و به تدریج سخت می شوند و تولید جرم می کنند.
معمولا بعد از بیماری های دندان و لثه وجود عفونت باعث ایجاد بوی بد دهان می شود که در این بین باید به متخصص حلق و بینی مراجعه شود تا تشخیص عامل این بو بد را تشخیص دهد. گاهی سینوس های عفونی و بیماری های معده یا کبد هم بوی بد تولید می کنند.
از طرفی هم رژیم نامناسب غذایی و عدم مسواک زدن و تمیز کردن دهان و دندان، عدم نوشیدن آب به مقدار کافی و یا کشیدن سیگار باعث ایجاد بوی بد دهان می شود. البته خالی بودن معده به مدت زمان طولانی هم به  پایین آمدن قند خون و تولید ماده ای در خون باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود که این علت فقط با خوردن و آشامیدن رفع خواهد شد.

دکتر سید رضا راست ‌منش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، معتقد است که بوی بد دهان علل مختلفی دارد. بیماری‌ های گوارشی نظیر زخم ‌های معده که علت عمده ی آن هلیکوباکترپیلوری است می‌تواند سبب خروج بوی نامطبوع از دهان شود. در این حالت، این بو با تجویز داروهای خاصی از سوی پزشک کنترل می ‌شود.
بعضی افراد صبح ها بلافاصله بعد از بیدارشدن از خواب، دهان شان بوی بسیار بدی می د هد. این مورد هم به دلیل خالی بودن معده می باشد.
به هر حال برای رفع بوی بد دهان باید به پزشک مراجعه کرد تا علت آن را پیدا کرد و در جهت درمان آن گام برداریم اما در این مطلب به برخی از درمان های خانگی که هر فردی خود می تواندآنها را انجام دهد اشاره می کنیم.
*می توان از مسواک و نخ دندان استفاده کرد تا مواد که در بین دندان ها مانده است خارج شود.
*مواد غذایی مانند پیاز، سیر و... که در وعده های قبل میل شده است باعث ایجاد بو در طول روز می شود .
*می توان در طول روز مقداری سبزی جعفری را جوید و یا در وعده های غذایی میل شود که مانع بوی بد دهان می شود.
*استفاد از چاشنی های معطر در غذا ها
*خوردن عرق نعنا ، سبزی پونه ، کرفس، انجیر، قهوه

در هر صورت رعایت این مسائل می تواند در رفع و یا کاهش بوی بد دهان موثر باشد. البته این روزها که به دلیل شیوع ویروس کرونا اکثر مردم ماسک می زنند وجودبوی بددهان بجزخود فرد کس دیگر را مورد اذیت و آزار قرار نمی دهد. اما همین موضوع هم دارای اهمیت است که باید فرد در رفع آن اقدام کند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/25173
اخبار مرتبط

نظرات شما