کارشناس جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری مطرح کرد؛

مطالعات جغرافیایی و توجه به مخاطرات محیطی باید در اجرای پروژه ها مدنظر قرار گیرد

کارشناس جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: مطالعات جغرافیایی و توجه به مخاطرات محیطی باید در اجرای پروژه ها مدنظر قرار گیرد.

حمید اورعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،با اشاره به بارندگی‌های اخیر و آب‌گرفتگی معابر اظهار داشت: پایش روندهای آب و هوایی در استان قم نشان می‌دهد عموم سیلاب‌های قم در ماه‌های فروردین و اردیبهشت اتفاق می‌افتد و محله‌های مختلف را دچار آب‌گرفتگی می‌کند که عوامل آب و هوایی در بروز این سیلاب‌ها نقش اساسی دارد.
وی ادامه داد: توسعه شهر قم بدون توجه به مطالعات جغرافیایی اتفاق افتاده و هر جا که انسان سهم طبیعت را نادیده بگیرد طبیعت در زمان خودش تلافی خواهد کرد.
اورعی بخشی از سیلاب‌های پردیسان را ناشی از سیلاب‌های فرا شهری دانست و گفت : منشأ آن مخروط افکنه زیر روستای ورجان است و هر گونه توسعه شهری در این منطقه مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت مگر اینکه توسعه بر پایه مطالعات و پژوهش‌های واقعی باشد
وی افزود: بخش دیگری از سیلاب‌های لحظه‌ای قم ناشی از عدم سیستم یکپارچه زهکشی معابر و خیابان‌ها است و اگر بروز این مخاطرات در پردیسان بیشتر است به خاطر نفوذناپذیری جنس زمین و شیب منطقه و توپوگرافی آن است که این سازه‌های مسکونی دقیقاً در مسیر سیلاب‌ها قرارگرفته و لازم است مدیریت شهری فکری برای اجرای زهکشی یکپارچه شهر نمایند.
کارشناس جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: طی دهه‌های اخیر بیشترین آب‌گرفتگی‌ها در مناطق 2 و 6 و 8 پدید آمده که تنها راه آن مدیریت و اصلاح شبکه است والان شهرداری از جیب شهروندان باید تاوان بی‌توجهی به نظرات کارشناسان را پرداخت نماید

انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/25809
اخبار مرتبط

نظرات شما