عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

رای تک تک افراد پشتوانه قوی برای کشور است/مشارکت بالا در انتخابات نقشه های دشمنان را خنثی می کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضور در انتخابات هم حق و هم تکلیف است، گفت: رأی تک تک افراد در واقع تقویت نظام محسوب میشود و باعث ایجاد پشتوانه قوی برای کشور و ترس دشمن از حمله به آنهاست.

 آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به لزوم مشارکت بالا در انتخابات ، اظهار داشت: در خصوص انتخاب دو نظر رأی دادن، حق مردم است و رأی دادن به عنوان تکلیفی به عهده مردم میباشد، مطرح می شود.
وی ادامه داد: اگر شرکت در انتخابات حق مردم باشد، هر شخصی مختار است که از این حق خود استفاده کند یا اینکه استفاده نکند. اما اگر به عنوان تکلیف باشد، باید در انتخابات شرکت کند.
حضور در انتخابات هم حق و هم تکلیف است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخی بر الزامی نبودن رای بر اساس حق بودن در انتخابات را مطرح می کنند گفت: امکان دارد برخی از فعالیت ها و وظایف هم حق و هم تکلیف باشد مانند سرپرستی از فرزند، نه جنبه حق بودن باعث میشود که بتوانند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند و نه جنبه تکلیف بودن باعث میشود که استحقاق آنها نسبت به این حق کمرنگ شود.
وی اضافه کرد: شرکت در انتخابات هم اینگونه می باشد. حق است چرا که فرد حق دارد در سرنوشت سیاسی جامعه دخالت داشته باشد و نظر خود را در خصوص اینکه چه کسی بر منصب باشد اعلام کند و اما تکلیف است چرا که فرد با انتخاب فرد اصلح زمینه تصمیم گیری مناسب در کشور را فراهم می کند و مانع حضور افراد کم صلاحیت می شود.
آیت الله فقیهی با اشاره به برخی دلایل در خصوص اثبات تکلیف بودن حضور در انتخابات، ابراز داشت: یکی از مهم ترین ادله ای که برای وجوب شرکت در انتخابات اقامه میشود، وجوب حفظ نظام است. با این بیان که حفظ نظام اسلامی واجب است و اختلال نظام حرام است.
وی اضافه کرد: وقتی حفظ نظام واجب باشد هر کاری که حفظ نظام متوقف بر آن باشد نیز از باب مقدمه، واجب خواهد بود و شرکت در انتخابات از امور مؤثر در حفظ نظام است. در نتیجه شرکت در انتخابات واجب است.
مردم پشتوانه هر نظامی هستند/مشارکت بالا در انتخابات نقشه های دشمنان را خنثی می کند
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به حضور مردم در انتخابات و حفظ نظام، عنوان کرد: تعداد انتخابات هایی که در هر کشور برگزار میشود و همچنین میزان استقبال مردم از انتخابات، معیاری برای مقبولیت آن نظام است به گونه ای که اگر در کشوری این آمار پایین باشد، نشان دهنده سستی بنیان آن حکومت می باشد؛ زیرا پشتوانه مردمی را ندارد و احتمال سقوط آن زیاد است.
وی خاطرنشان کرد: در این صورت دشمنان برای سرنگون کردن چنین جامعه ای همت بیشتری خواهند داشت و برنامه ریزی های زیادی برای حذف آن خواهند داشت. در مقابل اگر آمار مشارکت در انتخابات بالا باشد به معنای این است که حکومت از مقبولیت بین مردم برخوردار است و از این لحاظ پشتوانه قوی دارد. در نتیجه دشمن کمتر به خود اجازه حمله به چنین کشوری را خواهد داد.
رای تک تک افراد پشتوانه قوی برای کشور و ترس دشمن است
آیت الله فقیهی تاکید کرد: پس رأی تک تک افراد در واقع تقویت نظام محسوب میشود و باعث ایجاد پشتوانه قوی برای کشور و ترس دشمن از حمله به آنهاست.
وی افزود: امکان دارد کسی بگوید هیچ یک از کاندیداها صلاحیت کامل را ندارند، پس من در انتخابات شرکت نمی کنم اما باید گفت قطعا ما با رأی خود میتوانیم باعث انتخاب فردی شویم که بیشترین فایده و کمترین ضرر را در سرنوشت دنیوی و اخروی ما داشته باشد. اگر شخصی در این حالت با این عذر که هیچ یک از کاندیداها صلاحیت کامل ندارند، در انتخابات شرکت نکند و فردی نالایق روی کار بیاید، قطعا عقلا او را مذمت می کنند و می گویند چرا در انتخابات شرکت نکردی تا حداقل فردی روی کار بیاید که کمتر آسیب بزند.
این استاد حوزه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص)که می فرمایند شخص بی تفاوت نسبت به امور مسلمین را از دایره مسلمانی خارج میدانند، گفت: مشخص است که شرکت در انتخابات و تأثیر گذاری در تعیین افرادی در رأس حکومت از مصادیق بارز اهتمام به امور مسلمین محسوب میشود.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/25831
اخبار مرتبط

نظرات شما