کارشناس مسائل خانواده:

پیر شدن جامعه نتیجه بی‌توجهی به فلسفه خانواده است / طلاق به ارزش تبدیل شده است

کارشناس مسائل خانواده گفت: بحث پیر شدن جامعه، یکی از نتایج بی‌توجهی به فلسفه خانواده است که آینده کشور را تهدید می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت‌الله بیات در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  با اشاره به اهمیت خانواده در رشد و شکوفایی جامعه اظهار داشت: هدف و فلسفه‌ای فطری ما را خانواده‌ها تأمین می‌کنند البته اهداف دیگری هم می‌تواند خانواده داشته باشد تداوم نسل مهم‌ترین اهداف تشکیل خانواده است.
وی ادامه داد: اگر این فلسفه را ما نادیده بگیریم و کاهش پیدا کند دچار مشکل می‌شویم از همین رو بحث پیر شدن جامعه، یکی از نتایج بی‌توجهی به فلسفه خانواده است که آینده کشور را تهدید می‌کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین بیات افزود: در باره چالش‌های مقوله خانواده نیاز به اطلاعات و آمار نیست هرکسی در اطراف خودش تأمل کند نشانه‌های بسیار روشنی از وضعیت وخیم خانواده را ببیند، بالارفتن سن ازدواج یک چالش جدی است که تبعات خودش را دارد و به مسائل دیگر هم سرایت می‌کند.
وی تأکید کرد: مشکل فرزندآوری یکی دیگر از چالش‌های دیگر است درگذشته به بهانه بهترشدن خواستیم خانواده‌های خلوتی داشته باشیم، درحالی‌که دچار مشکل جدی شدیم و فرزندآوری به دلایل مختلف دچار مشکل است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: موضوع عدم تعلق جوانان به خانواده، مشکل فضای که باعث دل‌زدگی و مشکلاتی در محیط خانواده می‌شود، مسئله اعتیاد و طلاق عاطفی همه‌وهمه از مشکلات و چالش‌های خانواده‌ها است.
وی به آسیب‌های اجتماعی و طلاق اشاره کرد و بیان داشت: آمار طلاق هم خودش نشان‌دهنده وضعیت آن است و بالاتر از آمارهای رسمی ریختن قبح طلاق است به طوری که طلاق به ارزش تبدیل شده است و جشن طلاق در برخی از موارد می‌بینیم، این‌ها حاکی از وخامت اوضاع خانواده است و هر کدام‌یک علامت هشدار است که خودش به‌تنهایی می‌تواند محور برخی از آسیب‌ها باشد.
بیات افزود: وقتی ما شاهد بالارفتن سن ازدواج هستیم و نیازهای جنسی هم از طریق دیگر برطرف می‌شود طبیعی است که ارتباطات قبل از ازدواج به هر دلیلی صورت می‌گیرد که خودش آسیب است و حتی اگر در آینده هم ازدواج شکل بگیرد سست و بی‌اساس است.
وی به اهمیت توجه سازمان‌ها و نهادها به مسئله خانواده اشاره کرد و ابراز داشت: همه کارها و فعالیت‌ها باید یک پیوست فرهنگی خانواده محوری داشته باشد و در کنار این مهم نیاز به یک نگاه و برنامه‌ریزی جهادی نیاز داریم ما نگرشمان به خانواده به‌عنوان نهاد مقدس و بنیادین است.
کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: خانواده بر اساس دین ما سنگر است به طوری که باید فرایند خانواده را فرایند جامع و دقیقی ببینیم خانواده از زمان کودکی شروع می‌شود تا نوجوانی و جوانی که می‌خواهد خودش یک خانواده جدید تشکیل دهد.
وی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها نگاهشان این است که با ازدواج خانواده شکل می‌گیرد، بله با ازدواج شکل می‌گیرد، اما این جوان خودش در خانواده بزرگ شده است.

انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/25908
اخبار مرتبط

نظرات شما