کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با قم فردا:

شورای نگهبان بدون هیچ مصلحت اندیشی به مُر قانون عمل کرد/ این شورا به مطالبه مردم پاسخ داد

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه شورای نگهبان بدون هیچ مصلحت اندیشی به مر قانون عمل کرد گفت: عمل به قانون و تایید و رد صلاحیت افراد بر اساس قانون، مطالبه مردم از شورای نگهبان بود.

حسن غفاری فر کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،اظهار داشت: در هیچ کجای قانون اساسی نیامده است که شورای نگهبان وظیفه مصلحت اندیشی دارد همچنین مطالبه امام و حضرت آقا از شورای نگهبان عمل به مُر قانون است همچنین مطالبه مردم در این چهار سال اخیر این بود که چرا به خاطر مصلحت اندیشی برخی از کاندیداها را در سال ۹۲ و ۹۶ تایید شدند .

وی ادامه داد: تجربه دو انتخاباتی که بیشترین کاندیداها را در طول انقلاب اسلامی در برداشت و کمترین آرا نسبت به بقیه انتخابات داشت انتخابات شورای اول دولت اصلاحات و انتخابات مجلس ششم بود یعنی اگر قرار بود ضریب رای بیاورند اصلاً قابل قیاس نبود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ با کمترین کاندیداها که اتفاق افتاد حجم آرا بسیار بیشتر از حجم انتخابات نمایندگی مجلس ششم با  کاندیداهای مضاعف بود .

کارشناس مسائل سیاسی گفت: همه اینها دست به دست هم داد که شورای نگهبان کاملاً قانونی عمل کند و با مشخص شدن صلاحیت ها کاملاً به مطالبه مردم پاسخ داد شد شورای نگهبان به صحبت های امامین انقلاب هم پاسخ مثبت داد شورای نگهبان حتی خلاف مصلحت هم عمل نکرد‌ زیرا کاندیداهای رد صلاحیت شده تاثیرگذار نبودند.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: برابر با آخرین نظر سنجی هایی که اتفاق افتاد این کاندیداها کمترین حجم رای را داشتند یعنی هیچ یک از آنها کاندیدای چهره نبودن زیرا از نظر مردم اینها مسببین این بحران بودند و در نتیجه این کاندیداهای چهره ای نبودند که رای آور باشند.

غفاری فر تصریح کرد: افراد تایید صلاحیت شده و افراد تایید صلاحیت نشده در همه جریان ها وجود دارند آقای رئیسی مدت‌ها قبل به عنوان کاندیدای مستقل وارد شدند درست است گروه‌های مختلف از وی حمایت کردند ولی وی مستقل وارد انتخابات شد آقای همتی از افراد اصلاح‌طلب جدی است آقای مهرعلیزاده از افراد اصلاح‌طلب و از یاران خاتمی در دولت اول و دوم بود آقای زاکانی نیز منتخب خود مردم بود و متعلق به جریان دیگری بود آقای محسن رضایی و جلیلی هم مستقل وارد انتخابات شدند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از آن طرف افرادی که رد شدند از جناح ها زده شد بودند به اعتراف خود علی لاریجانی وی  اصولگرا است آقای جهانگیری متعلق به اصلاح طلبان است محسن هاشمی  متعلق به کارگزاران بوده و و احمدی نژاد هم متعلق به جریان خاص بوده است شورای نگهبان در تایید های یک جانبه نگری نکرد و در رد صلاحیت ها نیز یکجانبه نگری نکرد.

وی گفت: علاوه بر اینکه همه این رد صلاحیت ها برابر نصح صریح قانون است و  این بار شورای نگهبان شفاف‌سازی کرد از همه کاندیداهایی که رد صلاحیت شدند می‌خواهیم که علت رد صلاحیت که شورای نگهبان برای آنها فرستاده است را منتشر کنند و به مردم بگویند که چرا رد صلاحیت شدند تا اگر رفت رفتار شورای نگهبان خلاف عقلانیت و قانون بود هرچه زودتر مردم از شورای نگهبان مطالبه‌گری کنند اما اگر رد صلاحیت جدا خجالت می کشند علت رد صلاحیت را بگویند باز هم مدعی هستند که ساله بودند وارد شدند

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/26227
اخبار مرتبط

نظرات شما