مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:

اصلاح الگوی مصرف راه نجات از کم آبی است/ شرایط سخت و دشورا برای تامین آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به چالش افزایش مصرف آب در استان تصریح کرد: اگر منابع آبی را مدیریت نکنیم، با چالشی برای مصرف امروز و تهدیدی برای نسل آینده مواجه می شویم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دکتر علی‌جان صادق‌پور بعد از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد،  با اشاره به نامگذاری این هفته، اظهار داشت: علت این مسئله آن است که در این روزها، گرم‌ترین ایام سال آغاز شده و نیاز به رعایت الگوی مصرف بیشتر احساس می‌شود.

وی ادامه داد: رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب باید همواره آموزش داده شود و هم نسل امروز و هم نسل آینده این مسئله را در دستور کار داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه این هفته فرصتی است تا رسانه‌ها ابعاد مختلف منابع آبی، هزینه‌های توزیع آب، ضرورت صرفه‌جوییو... را به اطلاع مردم برسانند خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ها از روند آبرسانی و انتقال آن به منازل و مشقات و سختی‌ها آن آگاه باشند و ابعاد این کار را برای جامعه بیان کنند مردم هم اهتمام بیشتری به رعایت الگوی مصرف خواهند داشت زیرا تنها راه نجات از کم آبی استفاده بهینه از آب و  اصلاح الگوی مصرف است.

وی اضافه کرد: اگر ما منابع آبی را مدیریت نکنیم نسل آینده از ناحیه کمبود منابع آبی با مشکل مواجه می‌شوند.

صادق‌پور با تأکید بر اینکه منابع آبی کشور در حال اتمام است گفت: اگر با همین روال پیش برویم در سال 1410 کل منابع آبی داخل و خارج استان را به مصرف شرب و بهداشتی برسانیم کل تولید برابر مصرف خواهد شد در شرایط بسیار بحرانی قرار خواهیم گرفت و حتی امکان تأمین آب برای صنعت و... را نیز نخواهیم داشت.

وی افزود: آب محور توسعه است؛ البته کمبود آب نیز محدودکننده توسعه است و عمدتاً صنعت، کشاورزی و واحدهای مسکونی در فضاهایی توسعه می‌ِیابد که آب وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با تأکید بر اینکه عمده منابع شرب قم از خارج از استان تأمین می‌شود افزود: 78.5 درصد آب شرب استان از خارج از استان وارد می‌شود و از این نظر نسبت به باقی استان‌ها در شرایط سخت‌تری هستیم.

وی اضافه کرد:  135 حلقه چاه در شهر و روستا، 14 رشته قنات، 6 دهانه چشمه، سد 15 خرداد و سد کوچری منابع تأمین کننده آب قم است. همچنین شهرهای قم، سلفچگان، قنوات و کهک و تعدادی از روستاها مستقیماً از آب سرشاخه‌ها استفاده کرده و روستاهای خلجستان نیز عمدتاً از منابع داخلی و چاه‌ها استفاده می‌کنند.

صادق‌پور با تأکید بر اینکه 18 درصد از آب استان از چشمه و قنات تأمین می‌شود گفت: 78 درصد هم از سرشاخه‌ها تأمین شده و حدود 3 درصد نیز از سد 15 خرداد تأمین می‌شود.

وی عمده‌ترین چالش‌های تأمین آب شرب شهر و روستاها را جمعیت و رشد دانست و گفت: اوایل امسال 12 درصد رشد داشتیم که بسیار زیاد بوده و اگر همین روال ادامه یابد باید 150 میلیون مترمکعب آب تأمین کنیم که در سال‌های گذشته 120 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم رشد آلاینده‌های منابع آب، وابستگی آب شهر به منابع آبی خارج از استان را از دیگر چالش‌های تأمین آب شهر قم عنوان کرد.

وی در ادامه به شدت افزایش مصرف آب در ماه‌های نخست امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد و  ابراز داشت: در اردیبهشت ماه سال 99 در شرایط پیک 3 هزار و 762 لیتر بر ثانیه و در اردیبهشت امسال 4 هزار و 215 لیتر بر ثانیه مصرف صورت گرفته که بسیار افزایش داشته است.

صادق پور بیان اینکه برای شهر قم  در سال 99 بالغ‌بر 97 میلیون مترمکعب آب تامین شده است، گفت: پیش‌بینی ما این است که مصرف امسال به 120 میلیون مترمکعب برسد.

آب قم 100درصد سالم است
وی با اشاره به برخی نگرانی‌ها نسبت به آلودگی آب شهر قم گفت: آب شهر قم به طور کامل بهداشتی است و آزمایشگاه شرکت چهار نوع آزمایش بر روی آب انجام می‌دهد تا اطمینان کامل از سلامت آب داشته باشیم و روزانه نمونه‌برداری از آب توزیعی در شبکه صورت می‌گیرد.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/26962
اخبار مرتبط

نظرات شما