نیویورک تایمز: اعضای تیم ترور خاشقچی در آمریکا آموزش نظامی دیده بودند

یک روزنامه آمریکایی اعلام کرد اعضای تیم ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ستون ‌نویس روزنامه واشنگتن پست در آمریکا تعلیم نظامی دیده بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: اعضای تیم ترور جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ستون‌ نویس روزنامه واشنگتن پست در ایالت آرکانزاس آمریکا تعلیم نظامی دیده بودند.

بنابر این گزارش چهار سعودی که در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در سال ۲۰۱۸  مشارکت داشتند،  سال قبل از آن در آمریکا آموزش‌های نظامی دیده بودند.

خاشقچی روزنامه نگار سعودی ساکن آمریکا و منتقد به سیاست‌های پادشاهی عربستان بود. او در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول توسط تیمی از ماموران اعزامی از طرف عربستان به طرز فجیعی به قتل رسید.

 چهار نفر از این عوامل، تحت نظر یک گروه امنیتی خصوصی آمریکایی به نام «tier۱»، آموزش دیده بودند. این آموزش‌ها از دوران اوباما شروع شده و تا اوایل دوره ریاست جمهوری ترامپ ادامه داشته است.

 لوئیس برمر، مدیر ارشد شرکت سربروس (شرکت وابسته به «tier۱») در شهادت کتبی خود با تائید آموزش چهار نفر از اعضای تیم قتل خاشقچی نوشت که گروه Tier ۱ آموزش‌هایی را به مأموران سعودی ارائه می‌دادند، اما اصرار داشت که این آموزش ماهیت محافظتی و دفاعی داشته و با جنایات بعدی آن‌ها ارتباطی ندارد.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که نمی‌تواند در مورد این اطلاعات اظهار نظر کند، اما خواستار استفاده مسئولانه از تجهیزات نظامی و آموزش آمریکا شد.

بر اساس گزارشی که آمریکا در ماه فوریه منتشر کرد هفت نفر از اعضای تیم محافظتی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بخشی از گروهی بودند که مرتکب  قتل خاشقچی شدند.

جمال خاشقچی در پاییز سال ۲۰۱۸ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول هرگز از این ساختمان خارج نشد. بر اساس مستندات بدست آمده او به دست عوامل سعودی کشته شده و جنازه‌اش تکه تکه شده است. بنا بر اطلاعاتی که منابع آمریکایی آن‌ها را فاش کردند، قتل خاشقچی به دستور مستقیم محمد‌بن سلمان انجام شده است.

پس از یک جلسه دادگاه در عربستان، پنج سعودی به اعدام و سه نفر به حبس محکوم شدند. البته حکم اعدام آن‌ها در نهایت تخفیف یافت.

دولت آمریکا در گزارشی که در ماه فوریه امسال منتشر شد، اعلام کرد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل جمال خاشقچی را صادر کرده بود که در پی آن فرمان، خبرنگار مخالف رژیم عربستان در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسید.

در همین حال مجلس نمایندگان آمریکا روز یکم اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۱ می ۲۰۲۱) لایحه محدودیت فروش تسلیحات به عربستان را به دلیل قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی تصویب کرد. این لایحه موسوم به «قانون حمایت از ناراضیان سعودی سال ۲۰۲۱» با ۳۵۰ رای موافق در برابر ۷۱ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد. لایحه محدودیت صادرات تسلیحات به عربستان در حالی به تصویب رسید که اداره مدیریت اطلاعات ملی آمریکا اخیرا در گزارشی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را به طراحی قتل خاشقچی در اکتبر سال ۲۰۱۸ در ساختمان کنسولگری عربستان در ترکیه متهم کرده بود.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بعد از دریافت این گزارش شماری از مقام‌های سعودی را تحریم کرد، اما از مجازات بن سلمان امتناع کرد. روزنامه «نیویورک تایمز» اخیرا به نقل از مقامات ارشد دولت آمریکا گزارش داد که بایدن از ترس اینکه تحریم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر روابط دو کشور تأثیر بگذارد از در نظر گرفتن تحریم و مجازات برای او در پرونده قتل خاشقچی خودداری کرده است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/26991
اخبار مرتبط

نظرات شما