آیت الله حسینی بوشهری در گفتگو با قم فردا:

مردم باید آن اقتدار دستگاه قضا را در مبارزه با مفاسد ببینند/ قوه قضائیه باید ملجأ و پناهگاه مردم برای رفع مشکلات باشد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قوه قضائیه باید ملجأ و پناهگاه مردم برای رفع مشکلات باشد، گفت: مردم باید آن اقتدار دستگاه قضا را در مبارزه با مفاسد ببینند.

 آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا به مناسب روز قوه قضائیه اظهار داشت: قوه قضائیه یکی از قوای بسیار مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در حقیقت ملجأ و پناهگاه مردم برای رفع تظلمات و احقاق حقوق مردم است.
وی ادامه داد: در جریان قوه قضائیه آن چیزی که مهم است و باید مدنظر قرار بگیرد اولا اینکه قوانینی که در رابطه با قوه قضائیه است شاید نیاز به بازنگری برای تسهیل امر در رابطه با امور دادگاه ها و رسیدگی قضات به پرونده ها داشته باشد. چون یکی از معضلاتی که افراد معمولا دست به گریبان در خصوص دادگاه ها هستند اطاله دادرسی هاست یعنی گاهی اوقات یک پروند چند سال به طول می انجامد.
رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: در برخی پرونده ها چندین بار به حکم اعتراض می شود در حالی که آن چه از قضاوت امیرالمومنین(ع) و حکم فقها می دانیم این شکلی نیست، وقتی شواهد و قرائن و بینه از همه جهات در رابطه با یک مسئله روشن شد حکم به صورت قاطع صادر شود؛ البته افرادی که موضوع تجدید نظر را قرار داده اند نظر خیری داشته اند اما قاضی باید حکم قاطع بر اساس ادله و شواهد بدهد و مسئله را تمام کند.
وی خاطرنشان کرد: هرکسی که در آینده زمام امور قوه قضائیه را می خواهد بدست بگیرد اولین کار بازنگری در این قوانین است.
آیت الله حسینی بوشهری افزود: نکته دوم اینکه بسیاری از قضاتی که مسئولیت قضاوت را بر عهده دارند انسان های پاک دست و دلسوز و خدوم هستند اما گاهی اوقات در یک مجموعه عظیمی مانند دستگاه قضا ممکن است افرادی وجود داشته باشند که اقدامات نادرستی از آنها سربزند و چهره قوه قضائیه را مخدوش کنند همانطور که آیت الله رئیسی اصلاحات را از قوه قضائیه شروع کردند و این مسئله را سرلوحه خود قرار دادند باید این اصلاحات ادامه پیدا کند و هر کسی که در آینده رئیس قوه قضائیه می شود این روند را ادامه دهد.
وی در ادامه اضافه کرد: گاهی شنیده می شود قضات آن زمان را برای شنیدن حرف مردم به آنها اختصاص نمی دهند، قضات باید زمانی را برای گوش دادن به مشکلات مردم اختصاص بدهند؛ مردم باید به راحتی به قضات دسترسی داشته باشند تابتوانند حرف ها و مشکلات خود را با آنها در میان بگذارند و قضات هم با تمام وجود توجه کنند .
عضو خبرگان رهبری با اشاره به برخی واسطه گری ها، گفت: گاهی شنیده می شود افرادی به نوعی واسطه گری انجام می دهند به عنوان مثال به کسی پیشنهاد می هند که من با فلان مبلغ فلان حکم را می گیرم. نباید این نوع اظهار نظرهایی وجود داشته باشد و کسی به خود جرئت بدهد که چنین حرفی بزند. دستگاه قضا ما مصون‌تر و پاک‌تر از این حرف‌هاست که افراد بخواهند صحنه‌گردانی کنند و روی قاضی و ... نفوذ کنند. باید دستگاه قضا این افراد را سریع شناسایی و با آن‌ها برخورد کند.
وی اضافه کرد: دستگاه قضا باید خود این مجال و زمینه را برای دادرسی فراهم کند و هیچ کسی در این میان واسطه گری را انجام ندهد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مفاسد، گفت: مفاسدی در جامعه وجود دارد و جامعه را زجر می دهد. در خصوص برخورد با این مسائل حرکت هایی که آیت‌الله رئیسی انجام دادند برای مردم هم امیدوار کننده بود. طبق صحبت های خود آقای رئیسی ؛ 70درصد مردم امیدوار تر شده اند. امید به جامعه برگشته است.
وی ادامه داد: مردم باید آن اقتدار دستگاه قضا را در مبارزه با مفاسد ببینند. درست است که به تعبیر رهبری مفاسد در جامعه به صورت سیستماتیک نیست ولی اگر جلوی این مفاسد در جامعه گرفته نشود و افراد احساس کنند که راه برای این نوع اقدامات باز است ممکن است روزی به آنجا برسیم که بازگشت از آن مرحله بسیار سخت و دشوار شود.
آیت الله حسینی بوشهری افزود: باید از همان روزهای نخست دستگاه های ما کنترل و نظارت داشته باشند و اگر کسی در مسیر کج روی قرار می گیرد به او تذکر دهند تا تبدیل به یک دمل چرکین نشود .
وی عنوان کرد: البته همه این مسائل به قوه قضائیه برنمی گردد دستگاه های اجرایی باید آن بُعد نظارتی خود را تقویت کنند اگر بُعد نظارتی در دستگاه های اجرایی تقویت شود آن جا جلوی فساد گرفته می شود و نیاز به ورود قوه قضائیه نیست.
این استاد حوزه گفت: مجموعه قضات انسان های خدومی هستند و زمان می گذارند و ملجأ و پناهگاه مردم هستند و آنچه که ما گفتیم بخاطر این است که این دستگاه می تواند اساس عدل در یک جامعه باشد از هر نوع سالم بماند تا مردم به آینده امیدوار باشند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/27119
اخبار مرتبط

نظرات شما