فعال حوزه گردشگری در گفتگو با قم فردا:

کهندان ماسوله استان قم است / مکان های دیدنی استان قم همچنان ناشناخته مانده اند

فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه کهندان ماسوله استان قم است، گفت: می خواهم روستا را به سبک قدیم خود با بازسازی خانه های تخریب شده روستای کهندان برگردانم.

غلامحسین کهندانی مؤسس خانه بوم گردی وتوس که در روستای کهندان قرار دارد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به اینکه کهندان روستایی شبیه به ابیانه است ، اظهار داشت: روستای ابیانه را با حفظ ظواهر آن ثبت یونسکو کردند اما خانه‌های قدیمی کهندان، آثار باستانی و میراث فرهنگی این روستا را خراب کردند و بجای آن بناهای جدید ساختند.
وی ادامه داد: در این روستا حسینیه ای با قدمت 700سال وجود داشت و یا حمام بزرگی در روستا بود که از ساروج ساخته شده بود و کسی نمی توانست بفهمد که چگونه یک حمام به این بزرگی بدون هیچ وسیله گرم کننده ای به سرعت گرم می شود.
مؤسس خانه بوم گردی وتوس با اشاره به اینکه هدف من این است که روستا را به سبک قدیم خود برگردانم، گفت: من به‌اتفاق همسرم تصمیم گرفتیم تا کهندان را به‌ظاهر قدیمی خود برگردانیم و نسل جدید و امروز شاهد کهندان قدیم باشند و با آداب ‌و رسوم، غذاهای سنتی، بازی های قدیمی و.. که داشته آشنا شوند که در این راستا از اقامتگاه بوم گردی وتوس شروع کردیم.



وی اضافه کرد: کلبه وتوس را در سال 98 تأسیس کردیم، این کلبه به سبک قدیمی ساخته‌شده و برای چیدمان آن از تمام وسایل‌های قدیمی این روستا که در انبارها مانده بود استفاده‌شده است.
کهندانی با اشاره به اینکه ظرفیت اتاق‌های این کلبه  بین 4 تا 8 نفر است، ابراز داشت: این کلبه دارای 10 اتاق است و زیربنای این مکان یک هزار و 50 متر با 600متر بنا می باشد.
وی ادامه داد: در این مکان می خواهیم از بازی های و غذاهای سنتی و محلی قدیم مانند شامی مخصوص کهندان، آش شیر حلوا، کله جوش مخصوص کهندان و برخی غذاهای دیگر استفاده کنیم.
مؤسس خانه بوم گردی وتوس با اشاره به راه اندازی فاز دوم این اقامتگاه در فاصله 1500متری کلبه وتوس تصریح کرد: فاز دوم این اقامتگاه در زمینی به وسعت 9هکتار در دامنه کوه وتوس ایجاد می‌شود .
وی افزود: امکانات برنامه‌ریزی‌شده برای این پروژه دریاچه مصنوعی، فضای سبز، بازارچه فروش محصولات کهندان، پارک بازی کودکان و سوئیت می باشد.
کهندانی با اشاره به اینکه کهندان ماسوله استان قم است، تاکید کرد: تصمیم دارم که تمامی اهالی کهندان را درگیر گردشگری این منطقه نمایم تا سنت‌های قدیمی این روستا حفظ و ماندگار شود.
وی ادامه داد: این اقامتگاه از قم 79کیلومتر فاصله دارد. مسیر دسترسی به این مکان از سه طریق آوه ،  جعفریه به دولت اباد و از جاده اراک امکان پذیر است.
مؤسس خانه بوم گردی وتوس با اشاره به اینکه آب آشامیدنی این روستا کاملا شیرین است، گفت: جمعیت کهندان در زمستان حدود 300نفر است ولی در تابستان تا 3هزار نفر هم می رسد همچنین محصولات کهندان فندوق، توت، گردو، گیلاس و زردآلو است که بیشتر محصولات این روستا درجه کشوری و بین المللی است.


روستای کهندان در دامنه کوه وتوس در بخش خلجستان قم در ‌منطقه‌ای سردسیر و ییلاقی واقع شده است که هر ساله طبیعت‌گران و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.
اقامتگاه بوم‌گردی کلبه‌ وتوس در روستای کهندان واقع در بخش خلجستان قرار دارد. این اقامتگاه بوم‌گردی دارای ۱۰ اتاق است که برای ۴۸ نفر ظرفیت اقامت دارد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/27243
اخبار مرتبط

نظرات شما