گزارش قم فردا از جاده حادثه خیز پردیسان ورجان؛

پرحادثه ترین محورهای امسال نیازمند توجه مسئولان

محور پردیسان به ورجان یکی از محور‌های پرتردد و پرحادثه ترین محورها در استان است که به علت عرض کم، همواره از نقاط حادثه خیز جاده‌ای بوده که نیازمند توجه ویژه مسئولین در اجرای مصوبه سال 1397 در تعریض جاده این محور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یکی از محورهای پرتردد استان، محور پردیسان به کهک است که بارها و بارها اخبار مختلفی از تصادفات بسیار شدیدی در این محور که همراه با فوت هم بوده منتشر شده است.
دوخطه بودن مسیر رفت و برگشت محور پردیسان تا روستای ورجان، عرض کم جاده، نداشتن شانه ، عبور و مرور بیش از حد وسایل نقلیه سبک و سنگین به ویژه در روزهای تعطیل و پایانی هفته در این جاده 15 کیلومتری موجب افزایش آمار تصادفات جرحی و فوتی شده است. البته تعریض این جاده در لایحه بودجه سال 1397 هم قرار گرفته است اما هنوز هیچ اتفاقی برای این محور رخ نداده است.
با وجود اینکه از سال 97 تعریض جاده کهک پردیسان در لایحه بودجه قرار گرفت اما کوچکترین کار عمرانی برای چهار خطه و یا تعریض این جاده انجام نشده و حتی به بهانه این تعریض در آینده آسفالت این جاده نیز بهسازی نمی شود و این عدم بهسازی و انجام بهسازی با کندی باعث تصادفات زیادی در محور شده است.



اجرای طرح بهسازی در محور پردیسان کهک
با توجه به این موضوع محمدرضا زیدآبادی، رئیس اداره نگهداری راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم گفت: طرح بهسازی جاده پردیسان – ورجان با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال در راستای ارتقای سطح ایمنی و تسهیل ترافیک در مهمترین محور منطقه ییلاقی استان اجرا شد.
وی با بیان اینکه عرض متوسط طرح هفت متر می‌باشد، اضافه کرد: هزینه اجرای بهسازی محور پردیسان – ورجان از محل اعتبارات استانی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تامین شده است.
وی بازه زمانی اجرای طرح را ۶ ماهه عنوان و بیان کرد: از آنجا که محور پردیسان – ورجان مهم‌ترین محور منطقه ییلاقی استان می‌باشد و غالباً در روزهای تعطیل و پایان هفته شاهد ترافیک چشمگیری است، اجرای طرح بهسازی آن بدون اعمال انسداد ترافیکی و مطابق آیین نامه‌های ایمنی و حداکثری استانداردهای موجود در دستور کار قرار گرفت.
زیدآبادی اجرای طرح بهسازی مذکور را شامل درزگیری، لکه گیری و روکش آسفالت دانست و خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده امیدواریم طرح بهسازی در سه و نیم کیلومتر باقیمانده این محور مهم ییلاقی استان نیز اجرایی شود.

جاده پردیسان تا فردو تعریض خواهد شد
از طرفی محسن بهشتی معاون عمرانی استانداری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تعریض جاده پردیسان به کهک ، اظهار داشت:  اولویت اول ما از پردیسان تا روستای ورجان است وبعد از آن باید میدان ورجان را اصلاح کنیم چرا که خود این میدان یکی از نقاط حادثه خیر است.
وی ادامه داد: دنبال این هستیم که این مسیر را تا روستای فردو ادامه دهیم چرا که در ایام زمستان به دلیل حضور مردم در برف انبار ترافیک بسیاری در این محور ایجاد می شود.
معاون عمرانی استانداری خاطرنشان کرد:  به دلیل مشکلات زیرساختی راه نمی توانیم از برف انبار که یک پدیده طبیعی و خدادادی است استفاده کنیم. باید زیرساخت ها آماده شود تا مردم بتوانند تفریحات سالم زمستانی داشته باشند نه این که به دلیل بروز ترافیک وتصادفات جاده ای مسیررا ببنیدیم.
وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که راه را تا روستای فردو ادامه دهیم تا قابلیت های گردشگری در آن محور تکمیل شود.



روزانه 13هزار تردد از محور پردیسان ورجان انجام می شود
این در حالی است که طبق اعلام کاشناسان امر روزانه در این محور 13هزار تردد انجام می شود که با توجه به مصوبه هیئت دولت، کهک به سمت شهرستان شدن می رود که با این اتفاق تردد در این محور چند برابر خواهد شد از همین رو این مسئله مستلزم رسیدگی هرچه سریعتر برای چند خطه کردن این محور 15کیلومتری می باشد.
همان طور که گفته شد در این محور تصادفات منجر به جرح و فوت بسیاری رخ داده و رخ می دهد مخصوصا در روزهای تعطیل و یا آخر هفته ها که این محور تردد های چند برابری را به خود می بیند.
فوت 5نفر در محور پردیسان کهک در سه ماه نخست سال
از همین رو سرهنگ پناهی فرمانده پلیس راه استان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تصادفات محور پردیسان کهک اظهار داشت: بیشترین تصادفات در این محور مربوط به تصادفات رخ به رخ است.
وی اضافه کرد:  در سه ماه نخست امسال متاسفانه در این محور 5نفر در تصادفات فوت کرده اند که یکی از پرحادثه ترین محورهای امسال در سه ماه است.



نیازمند 400میلیارد اعتبار برای محور پردیسان ورجان هستیم
با توجه به اینکه این محور نیازمند تعریض است و تردد بالا و تعدادتصادفات رخ داده در آن به اهمیت این موضوع بیش از پیش می افزاید اما هنوز اقدامی صورت نمی گیرد.
در این خصوص حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: پروژه راه قم کهک با پیش بینی نخست 35میلیارد تومان آغاز شد در حالی که عدم تخصیص هر ساله و همچنین افزایش قیمت ها سبب شده تا این پروژه در حال حاضر نیاز به حدود 400میلیارد تومان اعتبار داشته باشد.

در هر صورت جان هایی که در این مسیر آسمانی می شود و یا مال هایی که در این مسیر از بین می رود نشان می دهد که باید هر چه سریعتر مسئولین استان برای تعریض این محور اقدام کنند تا دیگر شاهد تصافات منجر به فوت و داغدار شدن خانواده ای نباشیم.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/27344
اخبار مرتبط

نظرات شما