مدیر امور آب و فاضلاب شهر قم در گفتگو با قم فردا:

آب مورد نیاز قم تامین است اما مردم صرفه جویی کنند/افزایش مصرف، عامل شوری آب در محله نیروگاه

مدیر امور آب و فاضلاب شهر قم با اشاره به اینکه آب مورد نیاز قم در سد ۱۵ خرداد و سد کوچری تامین از گفت: با این وجود مردم باید صرفه جویی کنند چون اگر در سال جاری بارندگی مناسب نباشد در سال های آینده با کمبود آب در شهر قم مواجه خواهیم شد.

مجتبی وزین افضل مدیر امور آب و فاضلاب شهر قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: ذخایر آبی برای سال جاری در قم فراهم است  سد ۱۵خرداد و سد کوچری وضعیت خوبی دارد از طرفی از چاه های آب نیز استفاده می کنیم.

وی افزود: اما اگر امسال بارندگی در قم نداشته باشیم برای سال های بعد ممکن است دچار چالش شویم ولی فعلا امسال به لطف خدا منابع آبی خوبی در اختیار داریم که نیاز است صرفه جویی صورت گیرد تا این منابع آبی برای سال های آینده نیز بماند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهر قم اضافه کرد: در بخش کشاورزی قم آب مورد نیاز از منابع زیرزمینی برداشت می شود.


وزین افضل در پاسخ به این سوال که چرا گاهی اوقات آب شرب شهری در قم از جمله در منطقه نیروگاه شور و شیرین می شود؟ گفت: تصفیه خانه آبی که ما در اختیار داریم فعلا جواب گوی مصرف بسیار بالای قم نیست چند سالی است که مصرف آب در قم بسیار افزایش پیدا کرده است از طرفی ظرفیت تصفیه خانه مشخص است و وقتی مصرف بالاتر از ظرفیت می شود چون پیک مصرف آب در قم بالا رفته است مجبور می شویم چاه ها را روشن کنیم به همین خاطر شوری آب رخ می دهد.

 مدیر امور آب و فاضلاب شهر قم تصریح کرد: علت اینکه آب در منطقه نیروگاه بیشتر شور می شود به این دلیل است که چینش شبکه شهری در قم طوری بود که قرار نبود آب از سرشاخه ها وارد قم و شبکه آب شرب قم شود بر مبنای مدل شهری که قبلاً در قم وجود داشت شبکه ای تعریف شده اما اکنون که آب از سرشاخه ها وارد قم می شود برخی مناطق مانند پردیسان و شهرک مهدیه آب از سرشاخه ها  مستقیم وارد شبکه شده و با آب چاه مخلوط نمی شود اما وقتی وارد شهر قم می شود با آب چاه ها مخلوط می شود و آب مناطقی که داخل شهر هستند تحت تاثیر آب چاه شور می شوند.

همچنین وی در پاسخ به این سوال که علت افت فشار آب در برخی از مناطق قم چیست؟ بیان داشت: یکی از دلایل آن مصرف زیاد آب مخصوصاً در فصل گرما است که باعث افت فشار آب میشود همچنین اگر مصرف بیش از حد باشد مخازن ما جوابگو نباشد افت فشار آب رخ می دهد باید مصرف آب را مدیریت کنیم اگر مصرف بیش از حد مجاز باشد ممکن است با قطعی آب و افت فشار آب در برخی از مناطق روبرو شویم اما اگر مصرف در حد مجاز باشد مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

مدیر امور آب و فاضلاب شهر قم در پاسخ به این سوال که فرض بر این گرفته شود که بارندگی در قم در سال جاری کم باشد مردم قم برای روبرو نشدن با قطعی آب چه کارهایی باید انجام دهند؟ تاکید کرد: بحث همیشگی صرفه جویی در مصرف آب را باید جدی بگیرند و آن را یک شعار تلقی نکند رسانه ها از جمله صدا و سیما و رسانه های مجازی آموزش های مختلفی را در زمینه صرفه جویی در مصرف آب بیان می‌کنند که باید به آنها عمل کنند از روش های مختلف در مصرف آب صرفه جویی کنند از جمله هرگز با آب شرب شهری خودرو خود را شستشو ندهند استفاده از سردوش های و سرشیر های کم مصرف یکی از راه های بسیار خوب صرفه جویی در مصرف آب است مردم سعی می کنند با توجه به فصل گرما ما تایم استحمام خود را کاهش دهند.

 وی افزود : متاسفانه در سطح شهر مشاهده می کنیم که با آب شرب شهری باغچه های سطح شهر و درب منازل را آبیاری می کنند و ساعت ها شلنگ آب در این باغچه ها رها شده تا جایی که آب سر ریز می شود بهترین زمان آب بازی فضاهای سبز در هنگام شب است ،کاشت و استفاده از گل و گیاه که به کم آبی مقاوم هستند.


انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/27352
اخبار مرتبط

نظرات شما