کارشناس مسائل دینی در گفتگو با قم فردا:

مسئله غدیر و ولایت نباید فراموش شود/ضرورت گرفتن روز شمار برای غدیر

کارشناس مسائل دینی با اشاره به فعالیت های برخی از مذهبی ها در فضای مجازی و برگزاری روز شمار محرم گفت:نباید با پرداختن به یک بخش از اسلام فراموشی بخش دیگر آن به معاندین بهانه دهیم که به دین اسلام ضربه بزنند، قبل از محرم عید بزرگ غدیر و عید قربان را داریم که بابد برای غدیر روزشمار گرفته شود.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر بیاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که دین اسلام یک دین جامع کامل و پویا و جاودان است پس دینی که جامع است به هر پدیده ای مورد نیاز انسان باشد و برای سعادت دنیوی و اخروی انسان مؤثر باشد قطعاً به آن توجه می کند.


کارشناس مسائل دینی ادامه داد: دین اسلام به هر پدیده ای و اندازه خودش توجه کرده است و سفارش کرده که ما مسلمانان نیز به همه پدیده ها که در زندگی دنیوی و اخروی انسان تأثیر می گذارد و اندازه خودش توجه کنیم در دینی که جامع و کامل است می خواهد فردی را تربیت کند که آن هم جامع و کامل باشد و یک انسان متعادل باشد و از افراط و تفریط به دور باشد.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اسلام با توجه به اینکه جامعه و کامل است به تمام نیاز های انسان توجه کرده است هم به شادی انسان توجه کرده است و هم به غم و اندوه انسان توجه کرده است پدیده هایی که موجب شادی می شود و هم به پدیده هایی که موجب غم و ناراحتی می شود به اندازه نیاز توجه کرده است.
 وی تصریح کرد:دین به مسلمانان سفارش می کند که خودشان را شبیه اهل بیت کنند خود اهل بیت فرمودند که در شادی ما شاد باشید و در غم ما غمگین باشید همان‌طور که اسلام دین جامع و کاملی است مسلمانان باید همان اسلام را در فضای مجازی و حقیقی به نمایش بگذارند.


بیاری با اشاره به فعالیت های برخی از مذهبی ها در فضای مجازی و برگزاری روز شمار محرم  گفت: باید دین را همان گونه که است در معرض دید دیگران قرار دهیم تا وقتی یک غیرمسلمان از طریق فضاهای مجازی و حقیقی فعالیت مسلمانان و مذهبی ها را مشاهده می‌کند ترسیم درستی از اسلام و تشیع داشته باشد نه اینکه به علت این مسئله که شیعیان و مسلمانان به یک بخش از دین چنان توجه کنند که باعث سوء برداشت توسط دیگران از دین اسلام شود.


کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: از طرفی ما نباید با پرداختن به یک بخش از اسلام و شعایر دینی و فراموشی بخش دیگر آن به مخالفان و معاندین بهانه دهیم که به دین اسلام ضربه بزنند برخی‌ها از چند ماه قبل روز شمار محرم برگزار می کنند و به پیشواز آن می روند در صورتی که قبل از محرم عید بزرگ غدیر و عید قربان را داریم که نادیده گرفته می شود البته این افراد حسن نیت دارند اما این کارشان باعث سوء برداشت شده اسلام را دین غم و ناراحتی معرفی می کند.


استاد حوزه و دانشگاه افزود: بر اساس اسلام و آموزه های اسلامی توجه به یک پدیده نباید مانع دیده شدن پدیده های دیگر شود وقتی ما به نماز توجه می کنیم دلیل بر این نمی شود که از روزه غفلت کنیم  توجه ما به عزاداری ایام محرم نباید باعث شود که مسئله‌ای مانند غدیر را فراموش کنیم.


بیاری بیان داشت: برگزاری مراسم های محرم و عید غدیر هردو از شعائر اسلامی هستند اما متأسفانه به یک پدیده آن‌چنان توجه می شود که یک ماه به آن مراسم مانده برای آن روز شمار می گیرند اما برای مسئله مانند غدیر که مهم ترین عید شیعیان است هیچ روز شمار و لحظه شماری برگزار نمی شود در اسلام شاید مسئله مهم تر از غدیر وجود نداشته باشد.


کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: وقتی به جایگاه غدیر در روایات توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اعمال خاص خودش را نیز دارد جایگاه غدیر تا جایی قرار دارد که خداوند می فرماید در هر شب ماه رمضان هزاران نفر راحت از آتش نجات می دهیم و در شب قدر به اندازه همه افرادی که در ماه رمضان نجات داد این افراد را از آتش جهنم نجات می‌دهیم و در شب عید فطر به اندازه تمامی کسانی که در کل ماه رمضان و شب قدر نجات دادیم نجات میدهم و بعد از آن می فرمایند در شب و روز غدیر به اندازه ۲ برابر آنچه که در ماه مبارک رمضان و  شب های قدر و عید فطر  بخشیده این  انسان‌ها را می بخشیم و این نشان از عظمت غدیر است و اگر قرار باشد روز شمار گرفته شود برای این روز باید گرفته شود.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: همچنین عید قربان از بزرگترین اعیاد ما مسلمانان است آیه مباهله باید مانند پرچم برای شیعیان و در دست شیعیان باشد و از تبلیغ آن غفلت نشود و در ایام ذالحجه اتفاقات بسیار بزرگی رخ داده است که باید به آن توجه شود و صرف انتظار برای محرم نشود.


وی عنوان داشت: عزاداری برای ایام محرم و زنده نگه داشتن محرم و صفر و یاد امام حسین علیه السلام واجب و بسیار مهم و ضروری است اما امام حسین علیه السلام از ما نخواسته که توجه به این ایام باعث شود که از دیگر ایام و شعائر اسلامی دور شویم چه بسا به این مسئله توجه داشته باشیم که جریان عاشورا و محرم چرا رخ داد؟جواب این است  فراموشی و کمرنگ بودن نقش غدیر،  محرم را رقم زد در عصر حاضر نیز نباید مسئله غدیر و ولایت فراموش شود.


انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/27581
اخبار مرتبط

نظرات شما