کارشناس ارتباطات و رسانه:

هیئت یک سبک زندگی دینی اسلامی است/ تفکر هیئتی تکلیف خود را با نیاز روز بازنویسی می کند

کارشناس ارتباطات و رسانه با اشاره به اینکه تفکر هیئتی تکلیف خود را با نیاز روز بازنویسی می کند، گفت: هیئت در واقع یک سبک زندگی دینی و اسلامی است که فرزندان ما در هیئت تربیت می شوند و مناسک دینی را در هیئت ها یاد می گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، عبدالمجید تناور در میزگرد راهکارهای بازنمایی رسانه ای اقدامات هیئات مذهبی در بحران کرونا که در دفتر خبرگزاری حوزه برگزار شد با اشاره به اقدامات موثر هیئت ها در مقابله با دوگانگی سلامت و هیئت اظهار داشت: قطعا همه ما از دشمنان، انتظار دشمنی داریم. در هر زمینه ای دشمنان  از گفتمان تا عمل به دشمنی خود خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: ما با هیئت بزرگ شدیم، ولی جایگاهی که هیئت باید در فرهنگ و تفکر ما داشته باشد را به خوبی تحلیل نکردیم و هنوز فرهنگ دقیقی از هیئت نمی دانیم و ظرفیت های هیئت را نمی دانیم.
هیئت یک سبک زندگی دینی اسلامی است
کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه با اشاره به اینکه خودشناسی، عنصر بسیار مهمی در فهم هیئت است، گفت: هیئت در واقع یک سبک زندگی دینی و اسلامی است که کودکان و نوجوانان و جوانان ما در هیئت تربیت می شوند و مناسک دینی را در هیئت ها یاد می گیرند.
وی بیان داشت: سبک زندگی که دین از ما می خواهد را می توانیم از هیئت ها استخراج کنیم.اینکه امام راحل ترویج اسلام ناب محمدی را از درگاه هیئت ها می دانستند، نشان دهنده اهمیت این موضوع است.
تناور با اشاره به اینکه  حال به تناسبی که این هیئات به جامعه خدمات داشته اند، آیا ما توانسته ایم از این رسانه مهم شیعه به خوبی استفاده کنیم، گفت: اگر این نگاه مهم را به هیئت نداشته باشیم کارکرد هیئت ها تقلیل می یابد. اگر این مساله را جزو حیاتی ترین نیازهای خود ندانیم، شاید بتوانیم آن را نادیده بگیریم یا حذف کنیم اما اگر این مساله را جزو حیاتی ترین نیازهای خود دیدیدم،آن را به هر قیمتی حفظ می کنیم. شاید شکل آن تغییر کند ولی حفظ آن برای همه ما ضرورت خواهد داشت.
وی اضافه کرد: همانگونه که حضرت آقا هم فرمودند، هیئت یک ضرورت است، باید باورمان را نسبت به این نیاز حقیقی تنظیم کنیم.
کارشناس ارشد ارتباطات و رسانهبا اشاره به اینکه اگر ببینیم در شائبه بازنمایی وجود دارد باید نگاهمان را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: همه دارایی و هویت ما در این موضوع جانمایی شده است، ولی اگر رفتار و کنش اجتماعی و مناسک دینی ما در بازنمایی در افکار مردم و حتی رسانه های معاندین به شکل دیگری بیان شود، باید به خود بیایم.
ذات هیئت برجسته سازی است
وی افزود: ذات رسانه، برجسته سازی، انگاره سازی و ... است. اگر این نکته را در رسانه های خود به خوبی نپردازیم، این دوگانه ها توسط دیگران تشدید خواهد شد. اگر روایت خوب و صحیح بیان شود، هیچگاه این تعارض بیان نمی شود. اگر جامعه خود را از نظر درک مسایل دینی واکسینه کرده باشیم، خیلی از ضرباتی که دشمن به این موضوع وارد می کند دفع خواهد شد.
دشمن از ضعف ما در بازنمایی استفاده می کند
تناور در ادامه با اشاره به اینکه برنامه ای که دشمن برای این موضوعات متصور است استفاده از ضعف در بازنمایی است، تصریح کرد: شاید در گذشته نزدیک رسانه ها به این مساله نمی پرداختند، ولی در حال حاضر به صراحت سعی می کنند که با برجسته سازی و دروغ پردازی ذهنیت ها را تغییر دهند. گاهی نقطه ضعف های ما را برجسته می کنند و با تعمیم جز به کل سعی می کنند شیعیان را به عنوان دشمنان سلامتی و حقوق دیگران معرفی کنند.
وی گفت: هیئت ها توان بسیج کنندگی افراد متدین را دارند و در طول زمان خدمات اجتماعی وسیعی نیز تولید کردند. از جمله توزیع اقلام بهداشتی ، سم زدایی از محلات و خانه ها ، تهیه اقلام معیشتی، حضور در بیمارستان ها و.. اشاره کرد که از خروجی های هیئت ها است.
تفکر هیئتی تکلیف خود را با نیاز روز بازنویسی می کند
کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه با اشاره به اینکه تفکری تفکر هیئت است که تکلیف خود را با نیاز امروز بازنویسی کند، گفت: همانگونه که بسیاری از هویت های مذهبی مان را از جمله احترام به دین و بزرگتر و شناخت از ماهیت دین را از هیئت گرفتیم می توانستیم بسیاری از امور را نیز از این هیئت ها به جامعه منتقل کنیم. ادب اجتماعی و سبک زندگی متناسب با زمان نیز باید از هیئت به جامعه منتقل شود.
وی ادامه داد:  هیئت ها را می توانیم به عنوان کانون بازتعریف امور اخلاقی، بهداشتی، خدمت رسانی و... مطرح کنیم. وقتی جایگاه هیئت به خوبی تعریف شود، تولید فکر  فرهنگ می شود. فرهنگی که متناسب با عقلانیت شیعی است و فرهنگی که متناسب با شئون اجتماعی است باید از هیئت بازنمایی شود. مفهوم حق الناس باید از هیئت شروع شود.
تناور ابراز داشت: زمانی با حوزه دین فردی و سکولاری مواجه هستیم و فرد باید پاسخگوی اعتقادات شخصی خود باشد ولی امروزه علاوه بر اینکه بر باورها و رفتارهای خود باید پاسخگو باشیم، باید نسبت به واکنش هایی که از این کارها در جامعه دیده می شود هم پاسخگو باشیم.
وی گفت: اگر این مسائل و موضوعات مورد توجه قرار بگیرد هیئت ها حتما به سمت سواد رسانه ای می روند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/28222
اخبار مرتبط

نظرات شما