گزارش قم فردا از افزایش چراغ خاموش قیمت برنج؛

خروج برنج ایرانی از سفره ایرانی ها/برنج ایرانی هم لاکچری شد

گرانی های سرسام آور اخیر باعث شده است که یک به یک کالای اساسی از سفره مردم حذف شود و اینبار گرانی ها به برنج رسید و این گرانی ها باعث شده است تا مردم نتوانند طعم برنج ایرانی را درسفره خود حس کنند و از آن محروم شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  برنج یکی ازکالاهای اساسی در سفره مردم است اما رشد بدون وقفه قیمت برنج تامین این کالای پرمصرف را برای برخی خانواده‌ها هر روز سخت‌تر می‌کند. حالا قیمت‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان برای برنج ایرانی شوخی به‌حساب می‌آید و حرف از کیلویی ۴۵ هزار تومان به بالاست. 
مرغوب‌ها و مجلسی‌ها به ۵۰ هزار تومان نزدیک شده‌اند و معمولی‌ها را باید حول و حوش ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان پیدا کرد. حتی برنج نیم‌دانه را هم که ارزان‌ترین محصول بازار برنج است، به سختی می‌توان کمتر از کیلویی ۲۰ هزار تومان خرید.
در سال های قبل که برنج ایرانی ارزان بود بیشتر مردم می توانستند از آن استفاده کنند ولی با گرانی های بیش از حد، آرام آرام مردم به برنج نیم دانه رو آوردند چرا که بیشتر مصرف کنندگان اذعان دارند برنج هندی و یا پاکستانی به کیفیت برنج ایرانی نیست و بعضی از این محصولات بیشتر شبیه ماکارانی است تا برنج از طرفی هم خواص برنج ایرانی که از بهترین برنج های دنیا به شمار می رود بیشتر از دیگر رقیبان خود می باشد.
در هر حال امروز بازار برنج نیم دانه هم گرم شده است اما آن طور که پیداست اگر این گونه پیش برود همین برنج نیم دانه هم شاید در بازار پیدا نشود.



افزایش مصرف برنج نیم دانه یا شکسته
یک متصدی فروش برنج در یکی از هایپرمارکت‌های سطح شهر با اشاره به اینکه فروش برنج نیم دانه بیشتر شده است ، گفت:  موجودی برنج نیم‌دانه مخصوصا در هفته اول‌ماه به سرعت تمام می‌شود و این نشان می‌دهد بخشی از حقوق‌بگیران با درآمد پایین که معمولا در هفته‌های اول ‌ماه خریدشان را انجام می‌دهند به‌دلیل گرانی برنج نشکسته به مصرف برنج نیم‌دانه یا شکسته روی آورده‌اند.
وی ادامه داد: فروش برنج ما به نسبت مشاهده سال قبل 30درصد کاهش داشته است که مهمترین دلیل آن گرانی بیش ازحد می باشد.

گفتنی است؛ طی هفته‌های اخیر هر کیلوگرم برنج داخلی در بازار از ۳۸ هزار تا ۴۵ هزارتومان و در این چند روز گذشته با مشاهدات خبرنگار ما در بازار تا 50هزار تومان هم رسیده و به فروش می‌رسد. 
طبق آمار‌ها سال گذشته قیمت برنج ایرانی در بازار بین ۳۱ هزار تا ۳۴ هزار تومان بود. همچنین نیاز سالانه کشور به برنج حدود سه میلیون تن است که بیش از ۲.۲ میلیون تن آن در داخل و بقیه از محل واردات تامین می‌شود.
افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید/عدم حمایت و کمک دولت قبل به برنج کاران
این در حالی است که کارشناسان دلایل مختلفی را برای این گرانی مطرح می‌کنند از جمله کاهش سطح زیر کشت برنج‌های کیفی، افزایش هزینه‌های تمام شده تولید، محدودیت واردات برنج، عدم نظارت بر بازار خرده فروشی و مواردی از این قبیل.
در همین راستا، علی اکبریان، عضو هیأت مدیره انجمن برنج ایران گفت: امسال کشاورزان به کشت ارقام پر محصول روی آوردند و به تناسب آن از میزان کشت برنج‌های کیفی کاسته شده است.
وی افزود: امسال ٧٠ درصد کشت برنج، اختصاص به ارقام پرمحصول داشته و حدود ٣٠ درصد آن مربوط به ارقام کیفی و محلی بوده است.
عضو هیأت مدیره انجمن برنج کشور همچنین با اشاره به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید گفت: هزینه‌های تولید برای کشاورزان بسیار بالا رفته است، دولت باید به کشاورزان در تأمین نهاده از جمله سم و کود کمک کند اما متأسفانه امسال این اتفاق نیفتاد و کشاورزان مجبور شدند این نهاده‌ها را از بازار آزاد با قیمت‌های بسیار بالا تأمین کنند

ضعف نظارت، مزید بر علت شده است
همچنین، جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج با اشاره به اینکه در برخی از مراکز خرده فروشی قیمت برنج خارجی به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است، افزود: متأسفانه چون نظارتی وجود ندارد، فروشندگان به هر قیمتی که دلشان می‌خواهد، برنج را عرضه می‌کنند و به نظر می‌رسد که این اتفاقات مورد رضایت دستگاه‌های مسئول نیز است چرا که هیچ کاری برای مدیریت آن انجام نمی‌دهند.
شایق با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم برنج طارم هاشمی بدون اختلاط در شمال بین ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است، گفت: متأسفانه این برنج وقتی به بازار تهران می‌رسد، نه تنها ناخالصی زیادی دارد بلکه قیمت آن نیز افزایش چشمگیری دارد.



هیچ کمبودی در بازار برنج ایرانی و خارجی نیست
ازطرفی قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره ب افزایش قیمت برنج گفت: قیمت برنج ایرانی از ابتدای سال تاکنون 38 درصد افزایش داشته است، بطوری که قیمت عرضه این کالا در بنکداری ها در حال حاضر بین 31 تا 43 هزار تومان است. 
وی با اشاره به سود 12 درصدی خرده فروشی ها، افزود: قطعا با توجه به سود خرده فروشی و هزینه‌های جانبی قیمت عرضه برنج ایرانی در خرده فروشی ها بیشتر از ارقام ذکر شده است. 
حسنی با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در بازار درخصوص برنج ایرانی و خارجی وجود ندارد و این کالای اساسی به وفور در بازار موجود است، گفت: البته فصل برداشت برنج به تازگی آغاز شده است و هنوز میزان برداشت سال جاری به طور دقیق مشخص نیست. 
کاهش واردات از دلایل گرانی
البته برخی از کارشناسان یکی از دلایل این گرانی را هم کاهش واردات برنج می دانند و این برنامه ریزی برای این موضوع نشده است.
در هر حال در کشوری که باکیفیت‌ترین، خوش‌عطرترین و خوش‌پخت‌ترین برنج‌ دنیا را تولید می‌کند، بسیاری از اقشار از دسترسی به معمولی‌ترین برنج‌ها محروم شده‌اند  البته همان طور که برای گرانی نان، میوه، لبنیات و دیگر کالای اساسی مردم، دلایل متعددی اعلام شد برای افزایش قیمت برنج هم دلایلی بسیار گفته شد. اما آن چیزی که کاملا مشخص است این است که بسیاری از کالای اساسی که نیاز هر فردی در تغذیه می باشد در حال حذف شدن از سفره او است.
امروز بسیاری از کالای ضروری مردم به قسمت لاکچری زندگی نقل مکان کرده اند و این گرانی ها از کرونا کشنده تر شده است که باید هرچه سریعتر برنامه ریزی دقیقی توسط دولت برای مهار افسار این گرانی ها در کشور صورت بگیرد.
البته طبق نظر کارشناسان اگر مسئولین بخواهند میتوانند به سرعت افسار این گرانی ها را مهار کنند اما مهم این است که بخواهند و در این مسیر گام بردارند و جهادی کار کنند.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/28550
اخبار مرتبط

نظرات شما