قم فردا گزارش می دهد؛

هزینه کمبود پارکینگ در قم روی دوش شهروندان/ شهرداری قم جریمه حذف پارکینگ ها را کجا هزینه می کند؟

کمبود پارکینگ در هسته ای مرکزی قم علاوه بر اینکه باعث سرگردانی مردم قم برای پارک خودرو در هسته مرکزی شهر هستند باعث شده مردم قم متحمل جریمه‌های نیروی انتظامی نیز شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،قم به‌عنوان شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور همچنین در مرکز کشور و در مجاورت پایتخت قرار دارد و سالانه حضور مسافران و زائران زیادی است از طرفی مرکز هسته مرکزی شهر قم محل داد و مرکز دادوستد و تجمع ادارات اصلی استان قم است به همین دلیل پارکینگ‌های عمومی جزو نیازهای اصلی در هسته مرکزی شهر قم است اما متأسفانه سال هاست که مسئولان شهری قم به این مسئله بی‌توجه هستند و خبری از ساخت پارکینگ های جدید در قم نمی بینیم این مسئله علاوه بر اینکه باعث سرگردانی مردم قم برای پارک خودرو در هسته مرکزی شهر هستند باعث شده مردم قم متحمل جریمه‌های نیروی انتظامی نیز شوند تقریباً می‌توان گفت که تمام هسته مرکزی شهر قم در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و پارک ممنوع است و این عدم انجام وظیفه درست شهرداری باعث شده مردم قم سالانه مبالغ  بسیار زیادی به  عنوان جریمه پارک ممنوع پرداخت کنند.

جریمه حذف پارکینگ در مجتمع‌های تجاری و خدماتی در قم نیز نتوانسته بخش خصوصی را مجبور به ساخت پارکینگ کند و ترجیح می دهند به جای ساخت پارکینگ جریمه پرداخت کنند  این جریمه ها مستقیماً وارد حساب شهرداری قم می شود که باید برای ساخت پارکینگ هزینه شود اما عملاً چیزی مشاهده نمی شود.

در این زمینه رئیس شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت:ردیفی در درآمد های بودجه وجود دارد که موسوم به حذف پارکینگ است؛ بدین معنا که در مواردی بنا به دلایل فیزیکی مانند قرار گرفتن ساختمان در معابری که امکان ورود خودرو ندارد و یا به لحاظ قرار گرفتن درخت قدیمی، امکان تأمین پارکینگ نیست و یا اینکه به لحاظ قرار گرفتن ساختمان در تقاطع هایی که ورود و خروج خودرو به پارکینگ ساختمان حادثه ساز است و ... از مالکین چنین ساختمان هایی بابت عدم تأمین پارکینگ مبالغی اخذ می گردد؛ شهرداری مکلف است که از محل این درآمد و در جهت جبران حذف پارکینگ ها مبادرت به احداث پارکینگ عمومی کند.
 

همچنین سید مجتبی سبحانی عضو شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه شهرداری حق حذف پارکینگ دریافت می کند باید بیش از این ها در ساخت پارکینگ در هسته مرکزی شهر ورود کند گفت:شهرداری تلاش خودش را در زمینه ساخت پارکینگ انجام می دهد اما بنده احساس می کنم آن چیزی که باید اتفاق بیفتد هنوز در مسئله ساخت پارکینگ ها اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد : مبالغ که شهرداری از جریمه حذف پارکینگ ها جمع کرده است مبالغ قابل قبولی است و باید به مسئله پارکینگ سازی و توجه بیشتری داشته باشد این رقم بسیار خوبی است اما هنوز پارکینگ هایی که به صورت مشارکتی عمل می کند به نتیجه نرسیدند به عنوان مثال در صفاییه، دورشهر و عمار یاسر باید از طریق همان حقوق پارکینگ هایی که گرفته شده است پارکینگ ساخته شود .

از جمله خیابان هایی که نیاز به پارکینگ دارد خیابان صفایی است که پروژه شهید کاظمی در آن کلید خورد اما هیچ پیشرفتی مشاهده نشد و مسئولان برای حل مشکل این پارکینگ و این پروژه برنامه‌ای ندارند و به همین خاطر زمین خاکی و شنی این پروژه سال هاست که به عنوان پارکینگ استفاده می شود تا کمی از مشکلات ابن محدوده را حل کند.

پارکینگ شهید کاظمی به علت اختلالی که در سرمایه گذاری ایجاد شده است راه اندازی نشده است و تنها زمین خاکی آن فعلاً پارکینگ شده است ولی با همین وجود بار سنگینی را از صفاییه برداشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم  گفت: در جهت تحقق این هدف، در مناطق مختلف شهر و به اقتضای نیاز، محل هایی جانمایی شده و برخی املاک نیز خریداری شده اند اما شهرداری به اهداف مد نظر به طور کامل دست نیافته است.

امید بشارتی پیمانکار پروژه پارکینگ طبقاتی چهارسو نیز سال گذشته با انتقاد از شهرداری قم اظهار داشت: پروژه پارکینگ طبقاتی چهارسو در جنب بازار کهنه قم باوجود ۸ سال و نیم از زمان آغاز عملیات عمرانی آن اما با عدم پایبندی شهرداری در امر تملک بی‌سرانجام مانده و هنوز هم‌زمان بهره‌برداری از آن مشخص نیست.

علاوه بر هسته مرکزی شهر قم  در خیابان های اصلی شهر مثل بلوار توحید، بلوار امین، زنبیل آباد ، خیابان امام، بلوار امام عمار یاسر و خیابان آذر که دارای حجم بالای تردد هستند و مراکز خرید و تجاری در این خیابان ها وجود دارد در 6 سال اخیر هیچ پارکینگی احداث نشده است شاید به دلیل تبلیغاتی نبودن پارکینگ شهرداری قم علاقه به رفع این نیاز مردم ندارد.

هر چند که  اسلامی رئیس شورای اسلامی شهر قم از تغییر رویه در دوره جدید خبر داده و گفته"با توجه به تغییر مدیریتی در شهرداری و عضویت یکی از متخصصین امر در شورای اسلامی شهر، شاهد ارائه ی طرح های نو و متناسب با وضعیت شهرمان در این زمینه باشیم و موضوع مهم ترافیک و مسائل مرتبط با آن از جمله پارکینگ در دستور کار شورای ششم و اولویت های آن قرار دارد" اما با این حال امید چندانی وجود ندارد.

به هر حال باید گفت مسئله نبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر علاوه بر سختی رفت و آمد برای شهروندان باعث از رونق افتادن کسب و کار بازاریان و کاسبان نیز شده است و باعث خسارت اقتصادی به شهر می شود.



انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/28719
اخبار مرتبط

نظرات شما